مقایسه اپل‌واچ با اندروید ور

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
مطالعه 6 دقیقه
پس از ماه‌ها انتظار و پیش‌بینی‌ها، بالاخره اپل ساعت هوشمند خود را معرفی کرد و خبرنگاران حاضر در مراسم رونمایی آن موفق شدند که با این گجت کار کنند. اپل‌واچ دارای مشخصات فوق‌العاده‌ای است که در ادامه قصد داریم آن را از هر نقطه و مشخصات با ساعت هوشمند اندروید ور مقایسه کنیم.
تبلیغات

تیم کوک در کنفرانس دیشب اپل که در آن از مک بوک جدید هم رونمایی شد به ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در باره‌ی اپل‌واچ، ساعت هوشمند این شرکت پرداخت. می‌توان گفت ساعت اپل دقیقا دارای مشخصات سخت‌افزاری است که انتظار داشتیم؛ یک صفحه مربعی شکل با گوشه‌های گرد که شباهت زیادی به یک آیفون اما در نسخه کوچک شده‌اش دارد و در قالب سه نسخه مختلف و البته همراه با مجموعه‌ای از بندهای متنوع عرضه می‌شود. در ساعت اپل چرخاننده دیجیتالی و دکمه ارتباطی هر دو در یک طرف تعبیه شده است.

در مقابل ساعت اندروید ور هم از مشخصات بالا و کیفیت خوبی برخوردار است؛ می‌توان گفت هر دو ساعت هوشمند متناسب با گوشی‌های سازنده‌ی خود ساخته شده‌اند. اپل‌واچ از سیستم‌عامل iOS 8 و بالاتر و اندروید ور از اندروید ۴.۳ و بالاتر پشتیبانی می‌کنند. حال این دو ساعت هوشمند را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نرم‌افزار

001AP

هر دو ساعت هوشمند دارای پلتفرم‌هایی قوی، مجهز به سیستم هشدار و اعلان‌ها و همچنین دارای اپلیکیشن‌های مخصوص گجت پوشیدنی هستند. اندروید ور اپلیکیشن‌های خود را از طریق کارت‌ها مدیریت‌ می‌کند، در حالی که اپل واچ فقط در یک صفحه تمامی اپلیکیشن‌های مخصوص خود را جمع کرده است. اعلان‌های اپل واچ در صفحه‌ی مجزا قرار نگرفته و مانند پاپ‌آپ برای کاربر نمایش داده می‌شود. در ساعت اپل بدون سردرگمی و نیاز به بررسی تمامی نقاط و صفحه‌ها، به طور آسان و راحت به تمامی اپلیکیشن‌ها دسترسی دارید. اپل حین معرفی این ساعت تاکید بسیاری به سفارشی کردن و شخصی سازی این ساعت هوشمند داشت. هم اپل واچ و هم اندروید ور قابلیت سفارشی شدن توسط کاربر را دارند و برای اندروید ور هم به لطف توسعه دهندگان چهره‌ و ظاهرهای متنوع برای صفحه نمایش عرضه شده است.

کارکردهای اصلی در هر دو پلتفرم تقریبا یکسان است. اعلان‌ها در زمان واقعی خود در صفحه نمایش ظاهر می‌شوند، همچنین قابلیت پاسخ سریع برای پیام‌ها، ایمیل‌ها و تماس وجود دارد. هر دو ساعت از اپلیکیشن‌های اساسی یکسانی مانند تقویم، مرورگر وب، بخش موسیقی، وضعیت آب و هوا و اطلاعات پرواز برخوردار هستند. گوگل‌ناو نقش بزرگی را در اندروید ور بازی می‌کند، در مقابل سیری هم در اپل واچ به فرامین صوتی پاسخ می‌دهد. با استفاده از گوگل ناو می‌توان به اپلیکیشن‌ها، تنظیمات، آلارم و جستجو دسترسی داشت؛ سیری هم عملکرد مشابه گوگل ناو داشته و می‌توان توسط دستور صوتی آن را فعال کرد.

001ww

سیستم پرداخت اپل با نام «اپل‌پی» یکی از نقاط قوت این ساعت نسبت به رقبا است که البته این ویژگی در اندروید ور تعبیه نشده است. توسط این سیستم می‌توان از طریق پایانه‌های فروشگاه‌ها به پرداخت خریدها را انجام داد، به لطف اپل واچ که به آ‌سانی در مچ دست قرار می‌گیرد این پرداخت آسان‌تر خواهد شد. برای انجام مراحل پرداخت باید صفحه‌ی نمایش ساعت را مستقیم مقابل دستگاه یا پایانه قرار داد.

ویژگی‌های سلامت و تناسب اندام

 یکی دیگر از قابلیت‌های اصلی و فوق کاربردی ساعت‌های هوشمند اندروید ور و اپل‌واچ, کنترل وضعیت تناسب اندام است. تقریبا هر دو پلتفرم دارای قابلیت‌های یکسانی در این خصوص هستند. به این صورت که سنسورهایی در ساعت هوشمند وجود دارد که می‌تواند ضربان قلب کاربر را اندازه گیری کرده یا قدم‌های پیموده را محاسبه کند. البته در ساعتی مثل جی واچ ال‌جی سنسور ضربان قلب وجود ندارد؛ اما در ساعت‌هایی که این قابلیت وجود دارد می‌توان ضربان قلب خود را از طریق ساعت اندازه گیری کرده و در بازه‌های زمانی مختلف و در شرایط خاص آن‌ها را مقایسه کرده و به تحلیل پرداخت. در قسمت Steps نیز ساعت هوشمند اندرویدی می‌تواند قدم‌های پیموده شده توسط کاربر را محاسبه کند. اگر برنامه‌هایی مانند Runtastic را در موبایل خود نصب کنید, اطلاعات بیشتری مانند میانگین سرعت راه رفتن شما در پیاده‌روی, تعداد قدم‌های شما در پیاده‌روی, مسافت پیموده شده به کیلومتر و مقدار مصرف کالری را نمایش می‌دهد.

اپل‌واچ هم به سلامت کاربر اهمیت می‌دهد و اگر برای مدت طولانی بدون تحرک باقی بمانید به شما یادآوری می‌کند تا از پشت میز خود تکان خورده و کمی تحرک داشته باشید. اپل نشستن طولانی مدت را یکی از عوامل موثر در بروز بیماری‌ها و مشکلات جسمی می‌داند.

سخت‌افزار

 اپل برای ساعت هوشمند خود دو سایز ۳۸ و ۴۲ میلی‌متر را در نظر گرفته است. همانند اندروید ور بند‌های مختلف متناسب با مچ‌های کاربران عرضه شده و می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. اپل برای کاربران خود مجموعه‌ای از انتخاب‌ها در بخش‌های مختلف مثل جنس، ماده و سبک طراحی را فراهم آورده تا هر شخص بنا به سلیقه خود، نسخه دلخواه از اپل واچ را تهیه کند. علاوه بر موارد گفته شده، اپل همچنین تعدادی بند زیبا و جالب برای ساعت خود طراحی کرده که می‌توانند بر روی نسخه‌های مختلف قرار بگیرند.

در مقابل اندروید ور هم دارای تنوع بند و هم تنوع در ساختار ظاهری است، اما اپل واچ ظاهری ثابت با بندهای مختلف دارد و نمی‌توان شکل آن را تغییر داد و البته اندروید ور را می‌توان نسبت به سلیقه‌ی کاربر شخصی سازی کرد. ساعت هوشمند موتو 360 دارای گزینه‌هایی برای انتخاب کردن بند چرمی یا فلزی است. همچنین ساعت‌های G watch R ال‌جی و ZenWatch ایسوس دارای تنوع بند بوده و آخرین نسخه از ساعت هوشمند سونی هم دارای این ویژگی است.

اگرچه تعدادی گزینه برای انتخاب بند و ظاهر ساعت هوشمند اندروید ور وجود دارد اما اکثر ساعت‌های هوشمند نسل جدید از مشخصات تقریبا یکسانی برخوردار هستند. جدول زیر نمونه‌ای از تفاوت‌ها و مشخصات مقایسه شده اپل‌واچ و اندروید ور را نمایش می‌دهد.

column

 احتمالا مطابق جدول فوق متوجه شده‌اید که اپل‌واچ با سایز ۳۸ میلی‌متر، کو‌چک‌ترین ساعت موجود در لیست است، در حالی که سایز ۴۲ میلی‌متری تقریبا همان ساعتی است که از اپل‌واچ مستطیلی شکل انتظار داشتیم. البته ساعت‌های هوشمندی اندرویدی مانند Moto 360 و G Watch R که دارای صفحه‌ی گرد هستند نسبت به اپل‌واچ بزرگتر نشان داده می‌شوند.

یکی از نقاط قوت و معیارهای مهم برای ساعت هوشمند عمر باتری است. به طور معمول، تستی که بر روی ساعت اندروید ور انجام شده حداکثر دو روز شارژ باتری را نگه داشته است. البته استثنا هم وجود دارد، ساعت هوشمند Moto 360 کمتر از دو روز شارژ را ذخیره کرده است. طی مراسمی که اپل در آن ساعت هوشمند خود را معرفی کرد، گفته شد که این ساعت با استفاده‌ی معمولی ۱۸ ساعت شارژ باتری را نگه می‌دارد. می‌توان نتیجه گرفت که تقریبا هر روز باید ساعت هوشمند اپل را شارژ کرد و احتمال دارد با استفاده‌ی بیشتر طول عمر باتری کاهش یابد.

0000Last

اپل ساعت هوشمند خود را با بندهای متنوع و زیبا در چند نسخه عرضه کرده است. بند ورزشی با تنوع رنگ برای دو مدل ساعت ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری با قیمت ۴۹ دلار، بند Modern Buckle تنها برای مدل ۳۸ میلی‌متری اپل واچ در چهار رنگ مختلف با قیمت ۲۴۹ دلار، بند MILANESE LOOP برای دو اندازه ۳۸ و ۴۲ میلی‌متری اپل واچ با قیمت ۱۴۹ دلار، بند Leather Loop تنها برای مدل ۴۲ میلی‌متری در چهار رنگ مختلف با قیمت ۱۴۹ دلار، بند Classic Buckle برای هر دو مدل اپل واچ با قیمت ۱۴۹ دلار و تنها در رنگ مشکی و بند Link Bracelet گران‌ترین بند اپل واچ برای هر دو نسخه با قیمت ۴۴۹ دلار در دسترس قرار گرفته‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات