تبدیل گوشی هوشمند به میکروسکوپ با کمک یک قطره آب!

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
تا حالا شده از فاصله خیلی نزدیک به دهان مورچه نگاه کنید؟ یا پیش آمده که نوشته‌های خیلی ریز روی اسکناس را بخوانید؟ یا اینکه دلتان بخواهد از نزدیک تار و پود روی پارچه را ببینید؟ شاید این شرایط برای شما پیش نیامده باشد، ولی حتما می‌دانید برای این کار نیاز به یک میکروسکوپ دارید، شاید هم نیازی به میکروسکوپ نباشد!
تبلیغات

یک میکروسکوپ همیشه همراه شماست و خبر ندارید. کافی است نگاهی به گوشی هوشمند خود بیندازید. بله! دوربین گوشی‌های مدرن امروزی توانایی ثبت بهترین و جذاب‌ترین تصاویر را دارند و قبلا در بررسی دوربین پرچمداران مختلف به این موضوع پرداخته شده است.

شاید نتوان سنسور دوربین یک گوشی هوشمند را دقیقا همچون یک میکروسکوپ در نظر گرفت، ولی می‌توان با استفاده از بزرگنمایی مطلوب و یک لنز اضافه، دوربین گوشی را جایگزینی برای میکروسکوپ دانست. اینجا لنز اضافی تنها یک قطره آب است!

برای این کار به موار زیر نیاز دارید:

  • یک گوشی هوشمند که باید دوربینی با فوکوس غیر ثابت داشته باشد. اگر دوربین تلفن شما مجهز به فوکوس خودکار است، می‌توانید برای این کار از آن استفاده کنید.
  • اپلیکیشن دوربین. البته این گزینه اختیاری است، ولی پیشنهاد می‌شود اگر اپلیکیشن دوربین شما هنگام فوکوس، کنترل دستی خوبی ندارد از یک اپلیکیشن مناسب استفاده کنید. با کمی جستجو می‌توانید بهترین گزینه‌ها را برای دستگاه‌های اندرویدی یا انواع آیفون‌های اپل بیابید.
  • دو جلد کتاب، جعبه‌های نازک یا هر چیزی که بتواند گوشی هوشمند شما در فاصله 6.5 میلی‌متری از یک سطح صاف قرار دهد.
  • چراغ قوه یا یک منبع نور مشابه
  • چند قطره آب
  • دستانی محکم و اندکی صبر!

نکته مهم: اکثر گوشی‌های هوشمند ضد آب نیستند و با آب مشکل دارند. بنابراین حواستان باشد تمام چیزی که نیاز دارید یک قطره آب است و نباید اجازه دهید قطرات اضافی به قسمت‌های مختلف دستگاه شما نفوذ کند. کنار دست خود یک حوله آماده داشته باشید تا بتوانید خیلی سریع قطرات اضافی را خشک کنید.

مرحله اول

The-stuff-youll-need

یک فنجان آب، چراغ قوه و آن چیزی که برای نگه داشتن گوشی در فاصله 6.5 میلی‌متری میز یا هر سطح صاف دیگری در نظر گرفته‌اید را آماده کنید.

مرحله دوم

The-setup

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، نحوه قرارگیری گوشی شما باید به این شکل باشد. می‌خواهیم نوشته‌های بسیار کوچک روی اسکناس را بخوانیم و و برای این کار باید این اسکناس کاملا ثابت روی یک سطح صاف و دقیقا زیر دوربین گوشی قرار بگیرد.

مرحله سوم

Add-water1

حساس‌ترین و در واقع مهم‌ترین قسمت این ترفند همین جا است. نوک انگشت خود را به آرامی روی سطح آب زده و به شکلی که یک قطره آب به آن بچسبد، انگشت را خارج کنید. سپس کافی است این قطره را دقیقا روی لنز دوربین قرار دهید. اگر بدشانسی آوردید و قطره مورد نظر زیادی بزرگ بود یا قطرات اضافی هم وجود داشت می‌توانید بلافاصله به کمک حوله قطرات اضافی را خشک کنید. قطره مورد نظر باید دقیقا یک کره به اندازه لنز گوشی باشد تا وقتی دستگاه را برگرداندید، از روی آن نیفتد. برای این که این مرحله به خوبی انجام شود، باید قطره دقیقا در مرکز لنز دوربین قرار بگیرد.

مرحله چهارم

Ready-for-business

دقیقا گوشی را به شکلی قرار دهید که بالای سوژه مورد نظر قرار بگیرد. این قطره آب به دوربین شما اجازه می‌دهد تا از فاصله‌ای بسیار نزدیک روی قسمت مشخص شده به اندازه 6.5 میلی‌متر فوکوس کند. اگر هنگام فوکوس امکان کنترل و مدیریت دستی روی دوربین را داشتید، ثابلیت ماکرو را هم روشن کنید. در غیر این صورت، یا روی صفحه نمایش گوشی بزنید تا دوربین روی سوژه فوکوس کند یا از اپلیکیشنی استفاده کنید که امکان کنترل دستی داشته باشد.

خوب کار ما در همین جا به پایان می‌رسد و می‌توانید نمونه‌های مختلف ثبت شده را در ادامه مشاهده کنید.

نمونه 1

Example-1-banknote-taken-wi

نوشته‌های روی اسکناس که توسط گوشی One M8 اچ‌تی‌سی ثبت شده است.

نمونه 2

Example-2-tea-taken-with-HT

مواد داخل چایی کیسه‌ای که توسط گوشی One M8 اچ‌تی‌سی ثبت شده است.

نمونه 3

Example-3-salt-taken-with-i

ریز دانه‌های نمک که توسط گوشی آیفون 6 پلاس اپل ثبت شده است. این دانه‌های نمک روی جلد کتاب چسبیده شده بودند و افکت تصویری موجود در آنها به کمک فلاش دوربین ایجاد شده است. این گوشی هیچ مشکلی در فوکوس کردن روی سوژه نداشت.

نمونه 4

Example-4-SIM-card-taken-wi

تصویر فلز سیم کارت که توسط گوشی گلکسی نوت 4 سامسونگ ثبت شده است. در تصویر ترمینال‌های بدون محافظ یک سیم کارت را می‌بینید. به هر حال نوت 4 در فوکوس روی سوژه مورد نظر کمی مشکل داشت که این کار به صورت دستی انجام شده است.

نمونه 5

Example-5-coin-taken-with-G

روی سکه که توسط گوشی گلکسی نوت 4 سامسونگ ثبت شده است

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات