موزیلا سیستم عامل Firefox OS را به گوشی‌های تاشو و کشویی می‌آورد

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
موزیلا همواره به سیستم عامل فایرفاکس به چشم یک پلتفرم جایگزین برای گوشی‌های هوشمند رده‌پایین نگاه می‌کند، ولی حالا به نظر می‌رسد که به بازار گوشی‌های خاص نیز توجه دارد.
تبلیغات

 در جریان کنگره جهانی موبایل این کمپانی از همکاری تازه خود با ال‌جی و اپراتور ورایزون، تلفونیکا، KDDI و +U برای خلق محدوده جدیدی از گوشی‌های تاشو، کشویی و لمسی خبر داده است. به نظر می‌رسد Firefox OS روی این دستگاه‌ها کمی‌ متفاوت‌تر از گذشته باشد و به گفته موزیلا تیم توسعه این سیستم عامل قصد دارد تا تجربه‌ نرم‌افزاری عینی همراه با کاربردی ساده را برای محصولاتی به ارمغان بیاورد که قرار است سال 2016 میلادی معرفی شوند. مسئولان این شرکت وعده داده‌اند تا تعادل میان سادگی کار با گوشی‌های تاشو یا کشویی را با عملکرد پایه گوشی‌های هوشمند مانند ارسال و دریافت ایمیل، وبگردی و پخش موسیقی را حفظ کنند.

هم hکنون دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل فایرفاکس در بازارهای نوظهور دیده می‌شوند، ولی هنوز شاهد حضور پررنگ موزیلا در بازارهای جهانی نیستیم. این کمپانی اخیرا قراردادی را با اپراتور Orange امضا کرده است تا گوشی‌های وب محور این کمپانی در 13 بازار جدید آفریقایی و خاورمیانه مانند مصر، سنگال، تونس، کامرون، بوتسوانا، ماداگاسکار، مالی، ساحل عاج، اردن، نیجر، کنیا، موریس و وانوآتو عرضه شود. قرار است در مجموع تا یک سال آینده، سیستم عامل فایرفاکس را در 40 منطقه و 17 دستگاه مختلف ببینیم.

اگر یادتان باشد موزیلا روی یک گوشی هوشمند 25 دلاری مجهز به سیستم عامل فایرفاکس کار می‌کرد و هنوز نتوانستیم دستگاه‌های مصرفی جذابی را با برچسب قیمتی مشابه ببینیم، ولی به نظر می‌رسد کمپانی آلکاتل‌ وان‌تاچ توانسته تا حدود زیادی به این قیمت نزدیک شود. قرار است این شرکت از یک گوشی جدید به نام Klif رونمایی کند که اپراتور Orange آن را به صورت انحصاری با قیمت 40 دلار همراه با بسته داده‌ای، صوتی و متنی ویژه به فروش برساند. هنوز اطلاعات زیادی از این گوشی در دسترس نیست، ولی همین قدر می‌دانیم که از یک پردازنده ساخت مدیاتک، سنسور دوربین 2 مگاپیکسلی، دو سیم کارت و شیار کارت حافظه microSD پشتیبانی خواهد کرد.

تاکنون موزیلا آمار و ارقامی را از میزان فروش پلتفرم Firefox OS منتشر نکرده است و در نتیجه مقایسه این سیستم عامل با رشد دستگاه‌های اندرویدی رده‌پایین و محصولات خط تولید سری Asha مایکروسافت و دیگر گوشی‌های خاص دشوار خواهد بود. این کمپانی امروز آپدیت‌های جدیدی از سیستم عامل فایرفاکس شامل پشتیبانی از پردازنده‌های چند هسته‌ای، قابلیت‌های جدید امنیتی و پشیتبانی از پرداخت موبایلی به کمک تراشه NFC را نشان داده است. تصمیم برای توسعه گوشی‌های تاشو کشویی مجهز به سیستم عامل فایرفاکس کاملا دور از انتظار است، ولی یک روش برای پیاده‌سازی این حماقت وجود دارد و این است که در دنیایی مملو از گوشی‌های هوشمند قدرتمند با نمایشگر لمسی، فقط بازگشت به عوامل قدیمی می‌تواند به زنده ماندن موزیلا در مقابل رقبا کمک کند.

به نظر شما موزیلا می‌تواند به کمک سیستم عامل فایرفاکس و برنامه‌های جدید خود موفق شود؟

  کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات