اچ‌تی‌سی وان M9: زیباترین گوشی مایوس کننده دنیا

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۸
مطالعه 7 دقیقه
پس از مدت‌ها انتظار پرچمدار سال 2015 اچ‌تی‌سی معرفی شد. این گوشی هوشمند از نظر ظاهری شباهت زیادی به نسل پیشین خود داشت. در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا این مدل جدید توانسته انتظارها را برآورده کند یا خیر؟
تبلیغات

از نمای جلویی خیلی سخت است که بتوانید اچ‌تی‌سی وان M9 را از مدل پیشین خود یعنی وان M8 تشخیص دهید. اندازه 5 اینچی نمایشگر و رزولوشن تصویر 1080p تغییر نکرده است. قاب آلومینیومی تراش خورده نیز به شدت شبیه مدل قبلی است. کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی در تلاش است تا کاری کند که در تمام دنیا با دیدن این نوع طراحی همه به یاد گوشی‌های این کمپانی بیفتند. در واقع اچ‌تی‌سی بدنبال ایجاد زبان طراحی مخصوص به خود است تا درست همانطوری که در تمام دنیا مردم پورشه و فولکس واگن را قبل از دیدن آرم آن تشخیص می‌دهند، گوشی‌های اچ‌تی‌سی را نیز فقط با دیدن بدنه تشخیص دهند.

اچ‌تی‌سی در تلاش است تا کاری کند که در تمام دنیا با دیدن این نوع طراحی همه به یاد گوشی‌های این کمپانی بیفتند

درست مانند یک تولید کننده خودرو اولین قدم برای تولید مدل بعدی، تغییر موتور است و این همان کاری است که اچ‌تی‌سی در مدل جدید خود انجام داده است. در دل این نسخه جدید، پردازنده اسنپ‌دراگون 810 جا خوش کرده است و دوربین اولتراپیکسل نیز از پشت در مدل پیشین به جلو در وان M9 منتقل شده است. پوشش یاقوت کبود لنز کمی از بدنه فلزی بیرون زده است. به نظر می‌رسد که مدیران اچ‌تی‌سی با خود فکر کرده‌اند که نقاط قوت قبلی خود یعنی طراحی، نمایشگر و صدا را حفظ کنند و نقاط ضعف خود را با یک دوربین جدید و باتری بزرگتر جبران کنند.

htc one m9 01verge

شاید بهتر باشد از این جا به بعد را از زبان خبرنگار وب‌سایت معتبر The Verge با هم بخوانیم:

من هفته قبل از آن که اچ تی سی وان M9 معرفی شود فرصت کار با آن را داشتم و تلاش کردم تا متوجه شوم که تغییرات بزرگ و کوچکی که در این گوشی هوشمند داده شده چه تاثیری روی آن داشته است. اولین باری که اچ‌تی‌سی وان M9 را دیدم، آن را با مدل قبلی اشتباه گرفتم.  قرار دادن دکمه پاور در کناره‌ی وان M9 اقدامی در راستای ارتقای ارگونومی آن بوده است  هر چند که اچ‌تی‌سی این دکمه را کمی پایین قرار داده و من چندین بار بجای فشردن آن به اشتباه دکمه افزایش صدا را فشار دادم.

کلود زلوگر مدیر تیم طراحی صنعتی اچ‌تی‌سی در این زمینه می‌گوید:

ما می‌خواهیم که این سری از محصولاتمان تجملاتی‌ترین گوشی‌های هوشمند دنیا باشند. ساخت هر گوشی هوشمند One M9 بیش از 70 مرحله دارد و در کل حدود 300 دقیقه طول می‌کشد که در طول این زمان بدنه فلزی صیقلی آن به همراه پوشش جدید ضد خش و همینطور تراش خوردن آن با دست توسط هنرمندان با تجربه آماده می‌شوند. من نمی‌توانم بگویم که این تغییرات کوچک در ساخت، در نگاه اول به چشم می‌آیند ولی بدون تردید کاربران متوجه کار دست هنرمندان ما خواهند شد. تغییر ظریف ولی مهم دیگر استفاده از یک لبه در جلوی نمایشگر است. اچ‌تی‌سی وان M9 نازک‌تر و کوچک‌تر از مدل پیش از خود است. بدون تردید وان M9 یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار است که با بیشترین دقت ممکن ساخته شده‌ است. در حالی که سامسونگ بخاطر اضافه کردن قاب فلزی به دور سری گلکسی خود در سال گذشته از سوی خریداران مورد تقدیر قرار گرفت، اچ‌تی‌سی تمام قسمت‌های گوشی خود را از آلومینیوم می‌سازد و بطور دائم در حال ارتقای کیفیتش است.

او همچنین بطور غیر مستقیم به اپل طعنه می‌زند و می‌گوید:

البته شرکت‌های دیگری هستند که از سیستم آنتن‌دهی ما استفاده می‌کنند بدون این که بتوانند بدنه‌ای به کیفیت بدنه گوشی‌های ما بسازند.

خبرنگار وب‌سایت ورج اما درباره وان M9 می‌گوید:

برخلاف گفته‌های مسئولین شرکت اچ‌تی‌سی من به هیچ‌وجه وان M9 را از نظر ارگونومیک بهتر از آیفون 6 نمی‌دانم. خطوط تیز مورد استفاده در طراحی وان M9 کف دست را اذیت می‌کنند. همچنین اسپیکرهای بوم‌ساوند فقط باعث کشیده‌تر شدن گوشی شده‌اند بدون این که مانند سنسور اثر انگشت اپل نکته بدرد بخوری را به گوشی اضافه کرده باشند.

با این حال مدیر بازاریابی اچ‌تی‌سی معتقد است:

ما فکر می‌کنیم که بوم‌ساوند واقعا مهم است. هر تصمیمی در طراحی موجب موازنه‌ای می‌شود؛ یعنی اگر کیفیت صدای خوب و اسپیکرهایی قدرتمند بخواهیم، باید بزرگتر شدن و کشیده‌شدن گوشی را بپذیریم. 

با این حال به نظر می‌رسد که اچ تی سی در حال توجیه طراحی خود است. اسپیکرهای بلوتوث و هدست‌های با کیفیت زیادی در بازار وجود دارند بطوری که واقعا بسیاری از مردم نیازی به اسپیکرهای بزرگ تعبیه شده درون خود گوشی ندارند.

در ارتقای مشخصات فنی وان M9 نسبت به مدل قبل از خود یعنی One M8 دوربین 20 مگاپیکسلی در کانون توجهات بوده است. خبرنگار ورج در این زمینه می‌گوید:

من حدود 2 روز با این دوربین عکاسی کردم و اولین چیزی که در آن توجه من را به خود جلب کرد، سرعت بالای آن بود. در حالت اتوماتیک تصاویر تقریبا بصورت لحظه‌ای گرفته می‌شوند. با فعال کردن قابلیت HDR کمی زمان پردازش بیشتر می‌شود ولی به طرز ملموسی ارزشش را دارد چرا که وقتی می‌خواهیم از مناظری که قسمت‌هایی با نور خوب و قسمت‌های تیره‌ای دارند عکس بگیریم کیفیت بالایی را در عکس‌ها شاهد خواهیم بود. متاسفانه تحت تاثیر قرار گرفتن اولیه من چندان هم نکته مثبتی نبود چرا که در تمام تصاویر من نویز وجود دارد و عکس‌برداری در نور کم تقریبا فاجعه است.  اچ‌تی‌سی وان M9 فاقد لرزشگیر اپتیکال است که شرکت اچ‌تی‌سی دلیل این امر را  محدودیت‌ فضای این گوشی ذکر کرده است. به نظر می‌رسد که اندازه سنسور تصویر کمی عجیب است چراکه نسبت تصویر عادی آن 10 به 7 است و خبری از گزینه 4 به 3 در آن نیست.

شواهد از تعهد اچ تی سی در مورد تبدیل وان M9 به یک گوشی هوشمند پیشتاز در زمینه دوربین خبر می‌دهند. ضمن این که این گوشی قابلیت ثبت تصاویر خام (RAW) و ضبط ویدیوی 4K را دارد. در واقع وان M9 گوشی هوشمندی است که به شدت می‌خواهد به عنوان پیشتاز گوشی‌های هوشمند بازار در زمینه دوربین مطرح شود ولی عملکرد آن چندان با این ادعا هم‌خوانی ندارد.

مدیر لابراتوار خلاقیت اچ تی سی می‌گوید:

پیشنهادات متنی درست به موقع با اطلاعات درست ظاهر می‌شوند ولی برای این که بتوانند این کار را بخوبی انجام دهند لازم است که اچ تی سی بداند که شما کجا هستید و چه کاری می‌خواهید انجام دهید که طبق اعلام شرکت اچ‌تی‌سی از این داده‌ها برای پول درآوردن استفاده می‌کند و از این پول برای ساخت سرویس‌های ارزش افزوده دیگری استفاده می‌کند. 

با این حال من چندان قانع نشده‌ام که کاربران زیادی از این موضوع استقبال کنند بخصوص حالا که مسائل مربوط به حریم خصوصی اهمیت زیادی دارد.

htc one m9 03verge

لانچر هوشمند اچ تی سی نیز به نظر می‌رسد که ایده خوبی باشد، ولی کم‌کم متوجه می‌شویم که آن هم عملکرد دقیقی ندارد. این لانچر هم از اطلاعات مکانی شما استفاده می‌کند تا بطور خودکار بین نرم‌افزارهایی که حتما باید در خانه، کار یا بیرون استفاده کنید به صورت پویا چیدمان نرم‌افزارها را تغییر دهد. نرم‌افزار Zoe نیز با افکت‌های بصری مختلفی بروز شده است که کارایی آن را بهتر کرده است. با گذشت زمان اچ‌تی‌سی حالت‌های دوربین بیشتری را برای دانلود آماده خواهد کرد.

اگر چه این نوع طراحی موجب شده تا این شرکت مورد ستایش قرار گیرد و به درآمد هم برسد، ولی فرمول قدیمی طراحی پیشرفته و جنس بدنه خوب تا زمانی جواب می‌دهد که با ایده‌های تازه همراه شود

دو سال از معرفی اولین گوشی هوشمند سری وان اچ‌تی‌سی که دارای بدنه تمام آلومینیومی بود می‌گذرد. اگر چه این نوع طراحی موجب شده تا این شرکت مورد ستایش قرار گیرد و به درآمد هم برسد، ولی فرمول قدیمی طراحی پیشرفته و جنس بدنه خوب تا زمانی جواب می‌دهد که با ایده‌های تازه همراه شود. اچ‌تی‌سی می‌پذیرد که وان M7 و وان M8 را ترکیب کرده تا بهترین گوشی هوشمند سری وان یعنی وان M9 را بسازد ولی ترکیب گذشته و صرفا استفاده از یک پردازنده جدید و بالاتر بردن مگاپیکسل‌های دوربین  نشان‌دهنده ابتکار نیست. اچ‌تی‌سی می‌تواند بهتر از این عمل کند. 

کلیه‌ی اخبار و مقالات نمایشگاه را در آدرس zoomit.ir/mwc-2015/ مشاهده کنید.

مارکت اندرویدی مایکت ، اسپانسر ویژه زومیت در پوشش خبری نمایشگاه MWC 2015، با بیش از ۵۰ هزار برنامه و بازی ایرانی و خارجی در خدمت شما است.

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات