مصاحبه‌ی اختصاصی زومیت با عبدو چالا، مدیر کل موبایل و ارتباطات سامسونگ در خاورمیانه و افریقا

یک‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
مطالعه 12 دقیقه
در حاشیه‌ی سامسونگ فروم ۲۰۱۵ در کشور ترکیه فرصت این را یافتیم تا مصاحبه‌ای اختصاصی با عبدو چالا - مدیر کل منطقه‌ای بخش ارتباطات سامسونگ ترتیب دهیم. در این مقاله در باره‌ی مباحث مختلف مرتبط با تجارت موبایل سامسونگ صحبت کردیم. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

عبدو چالا - مدیر منطقه‌ای بخش ارتباطات سامسونگ است. وی مسئولیت مدیریت کل عملیات‌های موبایل سامسونگ در منطقه‌ی خاورمیانه و افریقا را برعهده دارد. کلیه‌ی مسائل مرتبط با فروش، توزیع، ارتباط با شرکت‌ها و بازاریابی و توسعه‌ی بازار محصولات ارتباطی و موبایل سامسونگ در منطقه‌ی خاورمیانه و افریقا بر عهده‌ی وی است.

عبدو چالا پیش از این، مدیر ارشد بخش بازاریابی و استراتژی‌های توسعه‌‌ی بازار بوده است. وی در ۲۲ کشور مختلف تجربه‌ی فعالیت دارد و یکی از مهره‌های کلیدی سامسونگ در منطقه‌ی خاورمیانه به شمار می‌رود.

در حاشیه‌ی سامسونگ فروم ۲۰۱۵ شانس آن را پیدا کردیم تا مصاحبه‌ی اختصاصی را با عبدو چالا ترتیب دهیم و پرسش‌هایی را درباره‌ی تجارت موبایل و ابزارهای پوشیدنی سامسونگ مطرح کنیم. در ادامه متن این مصاحبه را مشاهده می‌کنید:

samsung mobile abdo interview 01

این روزها همه چیز در حال هوشمند شدن است دیگر موبایل‌ها تنها ابزارهای هوشمند موجود در بازار نیستند از گجت‌های پوشیدنی تا خودروها و غیره همگی هوشمند شده‌اند، در این شرایط چشم‌انداز شما برای آینده‌ی بازار موبایل چیست؟

منظور شما چشم‌انداز کل بازار موبایل است؟

بله کل بازار موبایل در آینده چه وضعیتی خواهد داشت؟

تقاضا برای بازار تلفن‌های هوشمند در حال افزایش است و اسمارت‌فون‌ها نیز به راه‌حل‌های بهتر و جامع‌تری برای نیازهای کاربران تبدیل می‌شوند و تجربه‌ی بهتری را در اختیار مشتری  قرار می‌دهند. ما باور داریم که بازار به رشد خود ادامه می‌دهد.

پس شما معتقد هستید که با وجود تمام ابزارهای هوشمند، بازار موبایل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد؟

بله کل بازار موبایل همچنان رشد خواهد داشت. چرا که این محصولات به خوبی وارد زندگی مردم شده‌اند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا همیشه به یکدیگر متصل شده و در ارتباط باشند. براساس اطلاعاتی که گارتنر منتشر کرده در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۶ میلیارد ابزار متصل به اینترنت اشیاء وجود خواهد داشت. این نشان دهنده‌ی رشد سریع فناوری‌های جدید در زندگی مصرف‌کنندگان است.
samsung mobile abdo interview 06

برنامه‌ی شما برای تثبیت جایگاه خود در بازار چیست؟

وقتی تعداد زیادی از مردم به گوشی‌های هوشمند عادت کنند آن‌وقت دانش لازم درباره‌ی گزینه‌های در دسترس وجود داشته و مردم آگاهی لازم برای انتخاب صحیح را خواهند داشت . ما سری محصولات رده‌بالای خود را تقویت خواهیم کرد و علاوه بر آن به تلاش خود برای متمایز سازی تجربه‌ی کاربر در مشتریان خود ادامه خواهیم داد. با اعمال نفوذ در طراحی و توانایی‌های تبلیغاتی، ما به تعهد خود برای ارائه‌ی محصولات متفاوت و پاسخ‌دادن به نیاز مشتریان خود عمل خواهیم کرد.

کمی قبل پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ با قابلیت‌های متنوع و طراحی جذاب معرفی شد، برنامه‌ی شما برای این سیستم‌عامل چیست؟ آیا برنامه‌ای برای تولید گوشی هوشمند مبتنی بر ویندوز ۱۰ دارید؟

ما برای بررسی گزینه‌های مختلف همیشه باز عمل می‌کنیم. با این حال ما در حال حاضر روی ابزارهای فعلی و سری‌های نرم‌افزاری خود تمرکز می‌کنیم. امروز می‌توانم بگویم که ما به سیستم‌عامل تایزن متعهد هستیم. امروز دیدید که ما در تلویزیون‌های هوشمند SUHD خود از تایزن استفاده کردیم و استفاده از این سیستم‌عامل را در محصولات دیگر نیز ادامه خواهیم داد.

در باره‌ی تایزن صحبت کردید، اجازه دهید در باره‌ی این سیستم‌عامل سوال بپرسم. به تازگی از گوشی Samsung Z1 در هند رونمایی کردید، برنامه‌ای برای تولید یک گوشی هوشمند پرچمدار با این سیستم‌عامل دارید؟

به عنوان کمپانی که برای انتخاب‌های مصرف‌کننده، ارزش قائل است، ما همچنان به ارائه‌ی محصولات جدید و قابلیت‌های مختلف در چندین پلت‌فرم و بر پایه‌ی نیازهای مشتری ادامه خواهیم داد.  با این حال تایزن یک سیستم‌عامل بسیار هیجان‌انگیز است. این سیستم‌عامل واقعا باز است و در زمینه ارتباطات نیز عالی عمل می‌کند و برای شکل‌گیری پلت‌فرم اینترنت اشیاء بسیار خوب است. به این ترتیب ما به استفاده از چند پلت‌فرم برای پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان ادامه خواهیم داد.

 پس امکان اینکه شاهد پرچمدار مبتنی بر تایزن باشیم وجود دارد؟

مایل نیستم در باره‌ی محصولات آینده صحبت کنم.

وقتی شما اندروید را در اختیار دارید و در پلتفرم اندروید رهبر بازار هستید چه دلیلی وجود دارد که از تایزن استفاده کنید؟

استراتژی سامسونگ بر پایه‌ی چندپلتفرمی است

سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین ارائه دهنده‌ی گوشی‌های اندرویدی و بازیگر اصلی بازار برای گسترش اندروید، همچنان به توسعه‌ی  پلتفرم اندروید ادامه می‌دهد و محصولات مختلف مبتنی بر آن را عرضه می‌کند. ما همچنین پتانسیل بسیار بالایی را در گوشی‌های مبتنی بر تایزن مشاهده کرده‌ایم. این پلتفرمِ باز و انعطاف‌پذیر، به تولیدکنندگان، امکان سفارشی سازی راه‌حل‌های محلی را برای نیازهای برخی از مشتریان ارائه می‌کند. ما از این قدرت و توانایی خود برای هدف قرار دادن مشتریان منطقه‌ای خاص استفاده می‌کنیم تا پیشنهاد‌های درست و متناسب با روش زندگی آن‌ها را ارائه کنیم. از طرفی بهتر است کمی به عقب برگردیم و تاریخچه سامسونگ را نگاه کنیم. سامسونگ همیشه از چند پلتفرم استفاده کرده و خود را محدود به یک پلتفرم نکرده است. اندروید یکی از سیستم‌عامل‌های موفق است و ما هم ارتباط بسیار خوبی با آن داریم. اما ما همچنان استراتژی سابق خود را دنبال می‌کنیم و از چند پلت‌فرم بصورت همزمان استفاده می‌کنیم. تایزن بخشی از استراتژی چند-پلت‌فرمی سامسونگ است و  ما مطمئن هستیم که تایزن به عنوان سیستم‌عامل جایگزین بالغ باقی می‌ماند و تجربه‌ی کاربری منحصر به فردی را ارائه می‌کند.
abdo chala

در باره‌ی گلکسی نوت اج صحبت کنیم، بسیاری بر این باورند که نوت اج یک محصول خلاقانه است. بازخوردهای شما از مشتریانِ این محصول چطور بوده است؟ از آنجایی که این محصول متفاوت و غیرعادی بوده، نظر کاربران در باره‌ی آن چیست؟

من به جای غیرعادی از عبارت نوآوری برای این محصول استفاده می‌کنم. ما محصول متفاوت و خلاقانه‌ای را وارد بازار کردیم. بازخورد کلی ما از مردم مثبت بوده است. ما به یادگیری‌مان از بازار ادامه می‌دهیم چرا که این یک محصول جدید است و ما همچنان به یادگیری و تبدیل آموخته‌ها به محصول بهتر ادامه می‌دهیم.

 از آنجایی که بازخورد مردم مثبت بوده، به تولید گوشی‌های منحنی شکل شبیه به Note Edge ادامه خواهید داد؟

در باره‌ی نوت‌ اج ما در حال حاضر در حال یادگیری هستیم. ما بر اساس نیازهای کاربران و آنچه از بازار یاد می‌گیریم، تلاش می‌کنیم از آن‌ها برای محصول بهتر استفاده کنیم.

 آیا فکر می‌کنید روزی گوشی‌های خمیده شبیه به نوت اج به استاندارد در موبایل‌ها تبدیل شود؟

بازخورد مشتریان از گوشی خمیده‌ی نوت اج مثبت بوده است

در چهارمین نسل از محصولات گلکسی نوت ما دو تلفن گلکسی نوت ۴ و گلکسی نوت ۴ اج را معرفی کردیم. سامسونگ در سری گلکسی نوت استاندارد جدیدی را در گوشی‌های سایز بزرگ و تجربه‌ی کاربری ایجاد کرد و به کمک S-Pen شاخه‌ی جدیدی در گوشی‌های هوشمند شکل گرفت. من نمی‌توانم آینده را پیش‌بینی کنم اما همانطور که اشاره کردم، بازخوردهای اولیه از نوت اج مثبت بوده است. پیش از معرفی محصولات جدید، ما به درخواست بازار و نیازهای مشتریان توجه می‌کنیم.

سامسونگ بالاخره گوشی تمام فلزی تولید کرد، در باره‌ی گلکسی A صحبت می‌کنم آیا ممکن است که در آینده شاهد پرچمداران بیشتر با بدنه‌ی فلزی از سوی سامسونگ باشیم؟

ما به تازگی گلکسی A را وارد بازار کردیم و از این بابت خیلی خوشحال هستیم و در آن از بدنه‌ی تماما فلزی بهره بردیم. گلکسی A یکی از باریک‌ترین گوشی‌های هوشمند ما است. ما نمی‌توانیم در باره‌ی محصولات آینده، نظر بدهیم اما همانطور که گفتم ما یاد خواهیم گرفت و بازخوردهای بازار را دریافت خواهیم کرد و سپس آنچه را که یادگرفته‌ایم در محصولات مختلف خود استفاده می‌کنیم.
abdo challa

در سال ۲۰۱۵ تغییراتی در سری محصولات موبایل خود اعمال کردید تا مردم راحت‌تر بتوانند گوشی هوشمند مورد نیاز خود را از بین گوشی‌های هوشمند سامسونگ پیدا کنند. برنامه‌ای برای اجرای چنین تغییراتی در گجت‌های پوشیدنی خود دارید؟ چرا که در حال حاضر چندین دستبند و ساعت هوشمند با سیستم‌عامل‌های مختلف و اشکال گوناگون وجود دارند که شاید انتخاب بین آن‌ها چندان راحت نباشد.

بازار پوشیدنی‌ها در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۶ میلیارد دلار می‌رسد

تکنولوژی پوشیدنی یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌های در حال توسعه در صنعت لوازم الکتریکی است و ما هم در این بازار از نظر نوآوری پیشتاز هستیم. برای اینکه به نتیجه برسیم باید روی یک چیز تمرکز کنیم: کاربر. به عنوان مثال برای توسعه‌ی یک ساعت هوشمند به یک رویکرد کاملا جدید در تجربه‌ی کاربری و رابط کاربری نیاز داریم. ما نمی‌توانیم از همان مفهوم تلفن‌های هوشمند در آنچه روی دست می‌بندید استفاده کنیم. امروزه محصولات سری Gear روش جدیدی را برای تعامل مردم با تکنولوژی ایجاد کرده است. این محصولات تکنولوژی را وارد سبک زندگی مردم کرده‌اند و از سلامت تا ورزش تا اتصال با دوستان، خانواده و محیط پیرامون را موجب شده‌اند. ما پوشیدنی‌ها را به عنوان عاملی در رشد سامسونگ می‌دانیم. تحلیل‌گران بازار معتقدند که بازار پوشیدنی‌ها در سال ۲۰۱۸ تا ۱۲.۶ میلیارد دلار بزرگ خواهد شد. اما درباره‌ی مشخص بودن دسته‌بندی‌ها، مثال خوب در این باره گلکسی A است که در آن مشخص است که کدام بخش از بازار هدف قرار گرفته است؛ گلکسی A برای کاربران جوان ساخته شده است. وقتی به مشخصات فنی این گوشی نگه کنید، دوربین ۵ مگاپیکسلی آن علاقمندان سلفی را هدف قرار داده است. ما از مشتریان خود یاد گرفتیم که سلفی اهمیت ویژه‌ای برای آن‌ها دارد. در گجت‌های پوشیدنی نیز ما ترکیب‌های متنوعی داریم و بخش‌های مختلف بازار را هدف قرار داده‌ایم. ما براساس نیاز کاربران مختلف محصولات متنوعی داریم. ما اطلاعات کامل این محصولات را نیز در وب‌سایت خود قرار داده‌ایم تا کاربران بتوانند محصول متناسب با نیاز خود را پیدا کنند.

 اما من فکر می‌کنم واقعا مشخص نیست که کدام یک از پوشیدنی‌ها مناسب افراد مختلف است. در گلکسی A کاملا مشخص است که محصول برای جوان‌ها و علاقه‌مندان سلفی تولید شده است، اما در پوشیدنی‌ها جریان فرق می‌کند شما چندین محصول مختلف دارید که بسیاری از آن‌ها مشخصات شبیه به هم دارند؛ من نمی‌دانم کدامیک از آن‌ها برایم مناسب است.

اجازه دهید من یک مثال بزنم. من از آن دست افراد هستم که به دوچرخه سواری علاقمند هستم. همراه داشتن گوشی در زمان دوچرخه‌سواری راحت نیست پس من به یک ساعت هوشمند نیاز دارم که بدون اتصال به گوشی کار کند. به این ترتیب من بر اساس نیازم به دنبال Gear مناسب می‌گردم. اگر نیازها مشخص باشد از طریق وب‌سایت سامسونگ می‌شود به راحتی محصول مناسب را پیدا کرد.
samsung mobile abdo interview 05

بازار گجت‌های هوشمند در حال رشد است، نظر شما در باره‌ی این بازار چیست؟

براساس گزارش ششمین اتحاد بین‌المللی مخابرات (ITU) که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، منطقه‌ی خاورمیانه و افریقا یکی از مهم‌ترین مناطق متصل در دنیا به شمار می‌رود. مردم در این مناطق نسبت به تکنولوژی علاقه نشان می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند. پوشیدنی‌ها به عنوان شاخه یا صنعت، بسیار جذاب هستند. مشتریان نیز اخیرا به محصولات پوشیدنی علاقه نشان داده‌اند. ما به نگاه کردن و یاد گرفتن در این بازار ادامه می‌دهیم و نیازهای آن‌ها را بررسی کرده و محصولات متناسب با نیازهای آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.

یکی از محدودیت‌های گجت‌های پوشیدنی طول عمر باتری است، سامسونگ برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد؟

ظاهرا فعلا برای طول عمر باتری گجت‌های پوشیدنی راه حلی وجود ندارد

طول عمر باتری براساس نیازهای مختلف کاربر متفاوت است. پوشیدنی‌های فعلی ما از نظر طول عمر باتری می‌توانند بین ۲ تا ۳ روز دوام بیاورند. برای مثال Gear S دارای یک باتری پک اضافی است که در صورت نیاز می‌توان از آن برای شارژ دستگاه در شرایط مختلف استفاده کرد. با این حال ما فناوری ذخیره انرژی (Battery Saving) که در تلفن‌های هوشمند خود داریم را به پوشیدنی‌ها آورده‌ایم که می‌تواند طول عمر باتری را در گجت‌های پوشیدنی بیشتر کند.

در حال حاضر تقریبا تمام گوشی‌های هوشمند پرچمدار از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برند و در این شرایط نرم‌افزار و سرویس‌ها شاید تعیین‌کننده‌تر باشند. برنامه‌ی شما برای متمایز کردن محصولات خود و جذب مخاطب بیشتر گوشی‌های هوشمندتان چیست؟

سامسونگ ۴۰ هزار کارمند در بخش نرم‌افزار دارد

سامسونگ فعالانه در حال بهبود نرم‌افزارهای تجاری خود است تا بتواند اکوسسیستم جامعی را حول محصولات خود شکل داده و سخت‌افزار، محتوا و اپلیکیشن‌های بهتری را در اختیار کاربر قرار دهد. سامسونگ نوآوری در نرم‌افزار را چندین سال است که دنبال می‌کند و سرمایه‌گذاری خود در بخش تحقیق و توسعه را نیز بصورت جهانی افزایش داده است. سامسونگ برای بهبود اپلیکیشن‌های خود برنامه‌ی خاصی را برای بخش موبایل و توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها شروع کرده است تا از توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت تلفن‌های هوشمند و تلویزیون‌ها پشتیبانی کند. در حال حاضر ۴۰ هزار کارمند سامسونگ در بخش نرم‌افزار درگیر هستند. ما قصد داریم هر سال ۷۰۰ کارمند جدید را به بخش نرم‌افزار اضافه کنیم. سامسونگ در بخش SSIC یا مرکز نوآوری‌ها و استراتژی‌های سامسونگ در سیلیکون ولی نیز سرمایه‌گذاری بزرگی کرده است.  گلکسی نوت اج یک مثال بسیار خوب است که ما در آن یک محصول کاملا منحصر به فرد را وارد بازار کردیم. S Pen نیز خود منحصر به فرد است و امکانات متنوع بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. امکاناتی که در دیگر گوشی‌های هوشمند وجود ندارد. S Pen امتیازهای بسیاری برای کاربران دارد. این‌ها مثال‌های خوبی برای سخت‌افزار منحصر به فرد هستند. اما ما معتقد هستیم که تجربه‌ی کاربری تنها به سخت‌افزار منحصر به فرد خلاصه نمی‌شود و در واقع باید بر روی راه‌حل‌های نرم‌افزار و سخت‌افزاری تمرکز کرد و به همین دلیل هم ما نرم‌افزارها و سرویس‌های بسیاری را برای ارائه داریم که یکی از نمونه‌های جدید نیز ارائه ویدیوهای محلی است که در فروم ۲۰۱۵ به آن پرداختیم.

نظرتان در باره‌ی واقعیت مجازی (VR) چیست؟ Gear VR محصول مقرون به صرفه و بسیار خوبی است اما هنوز محدودیت‌های در زمینه‌ی نرم‌افزار و محتوای سازگار با آن وجود دارد. برنامه‌ی شما برای آینده‌ی واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی شاخه‌ی جذاب و جدیدی است. ما در حال یادگیری هستیم تا ببینیم کاربران چطور با این ابزارها ارتباط برقرار می‌کنند وقتی کاربران متوجه‌ی این موضوع شوند ما هم یاد گرفته‌ایم. ما به تمرکز خود بر این حوزه ادامه می‌دهیم و به توسعه‌ی محصولات واقعیت مجازی می‌پردازیم.

تولیدکنندگان چینی به شدت در حال رشد هستند و سهم بازار آن‌ها بیشتر می‌شود، برنامه‌ی شما برای مقابله با آن‌ها چیست؟

سامسونگ بازار را به دقت تحت نظر دارد و رقبا را رصد می‌کنیم

ما رقابت در بازار را بخش طبیعی از تجارت می دانیم. سامسونگ متعهد است تا محصولات مناسب برای نیازهای مختلف را  تولید کند و همزمان نیز با دقت به تغییرات در بازار نگاه کند و این شامل رقبا، رفتار مصرف کننده و محصولات داغ مانند اینترنت اشیاء می‌شود. ما می‌خواهیم با الهام گرفتن از مشتریان خود، موارد مختلف را به روشی منحصر به فرد نگاه کنیم و به کشف فرصت‌های جدید و درک پتانسیل واقعی آن‌ها بپردازیم. سامسونگ همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و با ارائه‌ی بهترین محصولات در هر کلاس نیازهای مشتریان مناطق مختلف را پوشش دهد و نیازها و خواسته‌های آنها را پاسخ دهد. این در حالی است که محصولات باکیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه ارائه خواهند شد.

نگران رشد سریع چینی‌ها نیستید؟

همانطور که گفتم تمرکز ما بر روی ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی کاربری است و تلاش می‌کنیم با ارائه‌ی محصولات بهتر، نرم‌افزارهای غنی‌تر و سرویس‌های بهتر جایگاه خود را حفظ کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات