هرآنچه تا کنون در مورد اپل واچ، ساعت هوشمند اپل می‌دانیم

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳
مطالعه 17 دقیقه
اپل قرار است تا یکی دو ماه دیگر وارد دسته‌ای کاملا جدید از محصولات هوشمند شود. آخرین باری که این کمپانی دسته‌ی جدیدی معرفی کرده بود، به سال 2010 و رونمایی از آیپد برمی‌گردد. اپل واچ، ساعت هوشمند اپل که در رویداد خبری پاییزی این شرکت در کوپرتینوی ایالت کالیفرنیا در کنار آیفون 6 و آیفون 6 پلاس معرفی شد یکی از مورد انتظارترین محصولات سال‌های اخیر است.
تبلیغات

اپل واچ چندین ماه است که اعلام وجود کرده و برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای اساسی پیش از عرضه‌ی رسمی، کیت توسعه‌ی نرم‌افزاری آن در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. این محصول یک ساعت هوشمند است؛ رقیبی دیگر برای بازاری که بصورت بسیار ناگهانی گسترش پیدا کرد و در کانون توجه قرار گرفت. آیا اپل واچ یکی از ساعت‌های هوشمند موفق بازار خواهد بود یا همچون بسیاری موارد دیگر بعنوان یک تلاش ناکام و یک گجت مچی مبهم شناخته خواهد شد؟ هنوز پاسخی برای این مساله نداریم. اپل واچ برخلاف روال معمول اپل، از حرف i در ابتدای نام خود بهره نمی‌برد و شباهتی نیز به آیپادهای کوچک این شرکت نخواهد داشت. با این وجود از هم‌اکنون مشخص است که اپل واچ به یکی از پایه‌های صنعت ابزارهای پوشیدنی بدل شده و برخی رقبا در تلاش برای مطابقت دادن محصول خود با آن به منظور رقابت هستند.

در ادامه به بیان مسائلی خواهیم پرداخت که با نزدیک شدن به زمان عرضه‌ی رسمی این محصول یعنی ماه آوریل، از آن‌ها اطلاع داریم.

بهای این ساعت هوشمند چقدر است؟

تا جایی که اطلاع داریم، قیمت اپل واچ برای نسخه‌ی اسپورت در ایالات متحده از 349 دلار آغاز خواهد شد؛ این نسخه از آلومینیوم و شیشه ساخته شده است. هنوز نمی‌دانیم مدل‌های رده بالاتر این ساعت چه قیمتی خواهند داشت یا تفاوت میان بازارهای مختلف از چه قرار خواهد بود. همچنین قیمت لوازم جانبی و بندهای ساعت اپل نیز هنوز نامشخص است. تصور می‌کنیم مدل ساخته شده از فولاد ضد زنگ و پوشش کریستال یاقوت کبود بر روی نمایشگر آن، به شکل قابل توجهی گران‌تر باشد و مدل ساخته شده از طلای 18 عیار آن نیز احتمالا قیمتی هم‌سطح با جواهرات گران‌سنگ بازار خواهد داشت.

کاربرد این ساعت چیست؟

اپل واچ همچون آیپاد قادر به پخش موسیقی است؛ توانایی ردیابی امور مربوط به سلامت و تشخیص و اندازه‌گیری ضربان قلب را دارد؛ دستگاهی ارتباطی است که قادر به ارسال و دریافت پیغام، تماس و ضبط صوت خواهد بود و بستری برای اپلیکیشن‌های متناسب با آن به شمار خواهد آمد. این دستگاه همچنین قادر است به کمک سیستم Apple Pay به انجام تراکنش‌های مالی بپردازد. امکان کنترل کردن Apple TV نیز با این ساعت هوشمند فراهم شده و توان عمل کردن بعنوان یک ریموت کنترل برای دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند اپل را نیز خواهد داشت.

به نظر می‌رسد هدف از ساخت اپل واچ، ترکیب قابلیت‌های تمام ساعت‌های هوشمند موجود در بازار و ارائه‌ی این ویژگی‌ها بعنوان یک مجموعه‌ی کامل به کاربر بوده است. به نحوی اعلان‌ها، کنترل‌های صوتی و خصوصیت کشیدن انگشت برای اطلاع از جزئیات که در اپل واچ شاهدش هستیم از سیستم‌عامل اندروید وِر گوگل الهام گرفته شده است. تمرکز بر اپلیکیشن‌ها و  قابلیت‌های درون‌سازی شده نظیر تماس صوتی نیز شباهت بسیاری به آنچه که از ساعت‌های مبتنی بر تایزن سری Gear سامسونگ دیده‌ایم، دارند. تمام این پلتفرم‌ها تلاش کرده‌اند به نحوی این قابلیت‌ها را پیاده‌سازی کنند و اکنون اپل نیز به شیوه‌ی خود در صدد ارائه‌ی آن‌ها است.

apple-event-apple-watch-edition-5593

 اگر تاکنون از ساعت هوشمند استفاده نکرده باشید و بخواهید بدانید چنین محصولی چه کاربردی دارد، باید بگوییم این گجت شما را به گوشی همراه‌تان متصل می‌کند؛ همچون یک آیپاد مینی عمل کرده، وضعیت سلامت شما را بر اساس فعالیت‌ها ردگیری می‌کند و می‌تواند جایگزینی برای کیف پول شما در کشورهای غربی باشد. البته کاربرد این دستگاه به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اپل در نمایش فناوری خود نشان داده که اپل واچ نه تنها قادر به انجام پرداخت‌ها است، بلکه می‌تواند بعنوان یک کلید هوشمند برای باز کردن قفل خانه‌ها و هتل‌ها نیز به کار گرفته شود که البته نیازمند همکاری شرکت‌ها و مراکز مختلف است. اپل همچنین بر بستر این دستگاه امکان دسترسی به سایر ویژگی‌های مربوط به اتوماسیون خانگی را نیز فراهم می‌کند که از آن جمله می‌توان به کنترل ترموستات‌های هوشمند، به واسطه‌ی ارتباطات بی‌سیم آیفون شما اشاره کرد.

و البته که اپل واچ زمان را هم به شما نشان خواهد داد! در حقیقت اپل برای دستگاه خود رقم زیر 50 میلی‌ثانیه را بعنوان سطح دقت بیان کرده و مجموعه‌ی گسترده‌ای از پوسته‌های مختلف برای صفحه‌ی ساعت، هر کاری از نمایش چرخه‌های قمری و وضعیت آب و هوا گرفته تا ارائه‌ی یادآوری در خصوص قرارهای ملاقات ثبت شده در تقویم به انجام می رساند.

اپل واچ و تناسب اندام

تناسب اندام و سلامت یکی از بخش‌های اساسی اپل واچ خواهد بود و اگرچه مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های غیررسمی نیز باید تا زمان عرضه‌ی محصول آماده شده باشند، اما خود اپل هم دست به کار شده و ۲ اپلیکیشن اختصاصی برای این قسمت طراحی کرده و توسعه داده است. یکی از این اپلیکیشن‌ها به ثبت و اندازه‌گیری فعالیت‌های روزمره به کمک سه معیار جداگانه می‌پردازد: مقدار کالری سوزانده شده‌ی تخمینی، میزان ورزش صورت گرفته و زمان صرف شده در حالت ایستاده. اپلیکیشن دوم نیز مسائل مربوط به تمرینات ورزشی را ثبت خواهد کرد. تمام داده‌های ثبت شده توسط ساعت در این قسمت، سرانجام با اپلیکیشن مخصوصی که بر روی آیفون نصب می‌شود همگام‌سازی خواهد شد.

۴ لنز یاقوت کبود در قسمت پشت بدنه‌ی اپل واچ جای گرفته که بوسیله‌ی ترکیبی از فناوری فروسرخ و LED به اندازه‌گیری وضعیت ضربان قلب کاربر می‌پردازد. اپل وعده داده این فناوری نتایج دقیق‌تری در قیاس با نمونه‌های اپتیکال قرار گرفته در سایر ساعت‌های هوشمند ارائه خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد سیستم سنجش ضربان قلب اپل تنها در زمان تمرینات ورزشی فعال شده که در تضاد کامل با نحوه‌ی عملکرد دستبندها و ساعت‌هایی نظیر مایکروسافت بند، فیبیت (Fibit) یا دیگر نمونه‌های مشابه است. اندازه‌گیری فعالیت‌های غیرورزشی روزانه از طریق داده‌گیری از جی‌پی‌اس موجود بر روی آیفون و استفاده از داده‌های حسگر شتاب‌سنج انجام می‌شود. سیستم اندازه‌گیری مدت زمان صرف شده در حالت ایستاده، کاربر را تشویق می‌کند در ازای هر یک ساعت نشستن، یک دقیقه را ایستاده سپری کند که نمونه‌ی آن را در FuelBand نایکی دیده بودیم.

اپل واچ قابلیت کار با سایر اپلیکیشن‌های تناسب اندام و سلامت نظیر برنامه‌ی ارائه شده توسط نایکی را نیز دارد و وعده داده شده در زمان ارائه‌ی دستگاه به بازار، اپلیکیشن‌های بیشتری به این لیست افزوده شده باشند.

apple-watch-faces

به کدام گوشی هوشمند نیاز خواهید داشت؟

برای جفت شدن گوشی با اپل واچ، به یک آیفون 5، 5C ،5S ،6 یا 6 پلاس نیاز خواهید داشت. متاسفانه پشتیبانی از آیفون‌های قدیمی‌تر به عمل نخواهد آمد و سایر پلتفرم‌ها نظیر اندروید نیز قابلیت همراه شدن با این ساعت را نخواهند داشت. اپل واچ یک محصول مخصوص دارندگان آیفون است؛ درست همانگونه که ساعت‌های سری Gear سامسونگ نیز تنها با برخی گوشی‌های سامسونگ سازگاری داشته یا ساعت‌های مبتنی بر اندروید وِر به گوشی اندرویدی نیاز دارند.

اپل واچ چگونه کار می‌کند؟

همانند اغلب ساعت‌های هوشمند دیگر، اپل واچ نیز با هدف ایجاد یک افزودنی به گوشی آیفون طراحی شده است. قرار است زمانی که این گجت را به دست می‌کنید همواره به گوشی هوشمندتان متصل باشد در غیر این صورت از بسیاری قابلیت‌های اساسی آن محروم خواهید بود. البته در حالت متصل نبودن به گوشی نیز می‌توان انتظار عملکردهای خاصی را همچنان داشت.

اپل واچ از یک صفحه‌ی کوچک، درخشان و رنگی لمسی برخوردار است که یک پیچ چرخشی و دکمه نیز در کنار بدنه‌ی آن قرار گرفته است. کاربر برای تعامل با ساعت قادر است صفحه‌ی لمسی را به کار گرفته یا از دستورات صوتی استفاده کند. ساعت اپل واچ از یک پردازنده‌ی جدید موسوم به S1 نیرو می‌گیرد، به حسگرهای شتاب‌سنج و ژیروسکوپ مجهز شده و قادر است داده‌های جی‌پی‌اس و وای‌فای را از آیفون دریافت کند. برای رفتن به صفحه‌ی خانگی ساعت باید پیچ کنار بدنه را فشار دهید. این ساعت قابلیت دیکته‌ی متن را داشته و زمان همگام‌شده با سرور را با دقت بالای منفی یا مثبت 50 میلی‌ثانیه نمایش می‌دهد. این دستگاه همچنین از یک پردازنده‌ی لمسی Taptic نیز برخوردار است که هنگام دریافت اعلان‌ها، هشدارها، و سایر پیغام‌ها به ارائه‌ی بازخورد لرزشی می‌پردازد. افزون بر همه‌ی این‌ها، صفحه‌نمایش اپل واچ قادر به تشخیص میزان فشار انگشت است.

همانند آیفون 6، اپل واچ نیز به NFC مجهز شده که به این دستگاه کمک می‌کند به انجام پرداخت‌های Apple Pay پرداخته یا بعنوان کلید هوشمند برای قفل‌های خاص در هتل‌ها اجرای وظیفه کند. اپل واچ با استفاده از نوعی ترکیب هوشمندانه‌ی شارژ القایی و مغناطیسی نیروی خود را تامین می‌کند و شارژر دستگاه نیز به قسمت پشتی متصل خواهد شد. البته گفته می‌شود که از باتری اپل واچ نیز نمی‌توان انتظار بالایی داشت و در بهترین حالت ممکن است دستگاه قادر باشد یک روز عادی شما را همراهی کند؛ مساله‌ای که آینده‌ی این دستگاه را با ابهام جدی روبرو می‌کند.

apple-watch-inductive-charging

این ساعت در چند استایل مختلف عرضه می‌شود؟

اپل واچ در استایل‌ها و مدل‌های بسیاری عرضه خواهد شد؛ اما تمامی این مدل‌ها بر اساس همین طراحی مربعی با گوشه‌های منحنی هستند. سه استایل مختلف برای جنس بدنه‌ی اصلی، دو اندازه‌ی متفاوت، و شش بند متنوع برای اپل واچ وجود دارد که به تعداد بسیار بالایی از ترکیب‌های متفاوت منتهی خواهد شد. نوع اول که به سادگی اپل واچ خوانده می‌شود، از یک بدنه‌ی فولاد ضد زنگ ساخته شده که قسمت پشتی آن از جنس سرامیک بوده و روکش کریستال یاقوت کبود برای محافظت در مقابل خراشیدگی بر روی صفحه‌ی آن کشیده شده است. مدل اپل واچ اسپورت، از بدنه‌ای آلومینیومی برخوردار است، پشت آن از کامپوزیت، و شیشه‌ی آن از نوع Ion-X خواهد بود. مدل اپل واچ ادیشن، از سرامیک در قسمت پشتی و یاقوت کبود در صفحه‌نمایش خود برخوردار است که البته بدنه‌ای از جنس طلای 18 عیار نیز آن را همراهی خواهد کرد.

اندازه‌های مختلف اپل واچ دو عدد 42 و 38 میلی متر را بدست می‌دهند که معادل سایز معمول زنانه و مردانه یا بزرگ‌سال و کودک است. بند این ساعت نیز از طراحی‌های متنوعی برخوردار خواهد بود: شبکه‌ای فلزی از زنجیره‌های  Milanese با آهنربا، یک بند چرمی که بصورت خودکار به بدنه متصل می‌شود، بند فلز ضد زنگ، چرم سنتی بندهای ساعت، و یک بند پلاستیکی‌تر اسپورت در رنگ‌های روشن. این بندها میزان شخصی‌سازی و انتخاب هنگام خرید ساعت را افزایش خواهند داد و تصور می‌کنیم پس از عرضه نیز صدها مدل دیگر از سوی سازندگان غیررسمی عرضه شود. فرآیند تعویض بند در اپل واچ بسیار ساده خواهد بود و کاربر از این بابت مشکلی نخواهد داشت.

apple-watch-sensors

تفاوت اپل واچ با سایر ساعت‌های هوشمند چیست؟

 اپل واچ در حال حاضر از تعدادی فناوری جدیدتر بهره می‌برد که سایر ساعت‌های هوشمند تا به این لحظه موفق به استفاده از آن نشده‌اند. اپل واچ به لطف Apple Pay اولین ساعت هوشمند مطرح در بازار است که به سیستم پرداخت موبایل مجهز شده است. این سیستم با استفاده از NFC فعال خواهد شد که بر اساس آن شخص قادر خواهد بود هنگام خرید از فروشگاه‌ها، با عبور دادن مچ خود از مقابل پایانه‌ی مخصوص، تراکنش خرید را انجام دهد و احتمالا به خرید آنلاین نیز بپردازد. به امکان باز کردن قفل‌های هوشمند در برخی هتل‌ها و اماکن خاص نیز پیش‌تر اشاره کردیم.

اپل واچ از بازخورد لرزشی بهره می‌برد اما مورد خاص آن، توانایی حس و تشخیص فشار نمایشگر این ساعت است. کافیست صفحه را با نیروی بیشتری فشار دهید تا عملیات متفاوتی انجام دهد. این فناوری می‌تواند به معنی کلیدهای اعلان پیشرفته‌تر، یا کنترل ساده‌تر دستگاه باشد.

اپل همچنین نوع متفاوتی از ورودی را نیز به ساعت هوشمند خود اضافه کرده است. یک پیچ دیجیتالی که در کنار بدنه قرار گرفته و ظاهر ساعت‌های کلاسیک را تداعی می‌کند. استفاده از چنین کلیدی مسلما ایده‌ی هوشمندانه و در عین حال سنتی بوده که این بار کلید خانگی را در کنار پیچ اسکرول در یک جا جمع کرده است. این قطعه به منظور ساده‌سازی فرآیند بزرگنمایی و اسکرول کردن در میان لیست‌ها فراهم شده است. کلید جای گرفته در زیر این پیچ نیز لیست دوستان و مخاطبان مورد علاقه‌ی کاربر را اجرا می‌کند و مجموعه‌ای از عملکردهای بی‌نیاز از نمایشگر را در اختیار شخص قرار می‌دهد. البته هنوز هم قابلیت لمس صفحه، کشیدن انگشت و تپ کردن بر روی آن برای انجام تعامل با دستگاه وجود دارد.

فناوری به کار رفته برای تشخیص ضربان قلب نیز در اپل واچ اندکی متفاوت از نمونه‌های حاضر در بازار است. این حسگر همچون برخی دستبندهای تشخیص ضربان قلب پزشکی که اخیرا ارائه شده، به شکل نوری عمل می‌کند که البته لنزهای چهارگانه‌ی یاقوت کبود قرار گرفته در زیر دستگاه بسیار عجیب‌تر به نظر می‌رسند؛ حداقل در ظاهر که اینطور است. هنوز به درستی نمی‌دانیم این قسمت‌ها به چه شکل عمل می‌کنند.

photo-5

اپل واچ از پلتفرم اپلیکیشن‌های متمایز خود بهره خواهد گرفت. اندروید ور هم‌اکنون به مقدار مناسبی از پشتیبانی اپلیکیشن‌ها دست پیدا کرده اما اپلیکیشن‌ها در محور ساعت‌های مبتنی بر سیستم‌عامل گوگل قرار ندارند. اپل واچ اپلیکیشن‌های خود را در مرکز توجه و درون صفحه‌ی اصلی دستگاه قرار خواهد داد. اپل WatchKit API را برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اپل واچ در سال پیش عرضه کرد تا در زمان عرضه، این محصول از مجموعه‌ی مناسبی از اپلیکیشن‌ها برخوردار باشد. این مساله می‌تواند به اپل واچ برای رسیدن به پلتفرم‌هایی نظیر اندروید ور گوگل کمک کند.

اپل واچ با استفاده از مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های ارتباط مستقیم که Digital Touch نامیده می‌شود، قادر است بعنوان یک ابزار ارتباطی با سایر ساعت‌های اپل واچ و دارندگان آن‌ها نیز انجام وظیفه کند. کاربر قادر است به دارنده‌ی دیگر اپل واچ که مد نظرش باشد شکلک‌های ترسیمی یا بارخوردهای لرزشی ارسال کند یا همچون یک واکی‌تاکی به ارسال پیام‌های صوتی بپردازد. احتمالا کلاس‌های درس اولین مکانی خواهند بود که باید منتظر محدودیت‌هایی در زمینه‌ی بدست داشتن اپل واچ باشند.

پوشیدن اپل واچ چه حسی القا می‌کند؟

این ساعت هنگام پوشیدن حسی خوب و راحت به کاربر منتقل می‌کند. اگرچه ممکن است اپل واچ شباهت ظاهری بسیاری به سایر ساعت‌های هوشمند مربعی داشته باشد، اما نحوه‌ی قرارگیری آن بر روی مچ و نقاط انتهایی آن اصلاح شده‌اند. طراحی این دستگاه تا حدودی شبیه به یک نیمچه-آیفون است که البته تا حدودی نیز آیپاد نانو سال 2011 را یادآوری می‌کند که البته مقداری خمیده شده است. این احساس در تمامی مدل‌ها و حالت‌های شخصی‌سازی پایدار بوده و تغییر این موارد موجب افت کیفیت کاربری آن نخواهد شد.

اپل واچ همچون برخی ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ور از نمایشگر گرد برخوردار نیست، اما از نظر کیفیت ساخت تا حدودی بالاتر از Moto 360 و LG G Watch R قرار می‌گیرد. اپل واچ در برخی المان‌های طراحی با ساعت‌های هوشمند جدید بازار نظیر ZenWatch ایسوس و Gear S سامسونگ مشابه است. حتی اگر خود بدنه‌ی اصلی ساعت همیشه باعث جلب توجه نباشد، اپل واچ به لطف لوازم جانبی و بندهای متنوع خود قادر است بر اساس سلیقه‌ی کاربر، درخشان یا آرام بر روی مچ بنشیند.

صفحه‌نمایش مدل 42 میلی‌متری، تقریبا هم‌اندازه‌ی نمونه‌ی موجود بر روی ساعت هوشمند Pebble Steel است و متناسب‌تر از بسیاری ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ور و ساعت‌های Gear سامسونگ بر روی دست می‌نشیند. مدل کوچک‌تر که 38 میلی‌متری خوانده می‌شود، ممکن است برای مچ بسیار کاربران کوچک باشد اما بر روی دست افرادی که مچ کوچک‌تری دارند به خوبی جای می‌گیرد.

photo-3

اپل واچ‌های نمایش داده شده پس از کنفرانس معرفی، همانند آنچه از کنفرانس گوگل نیز شاهدش بودیم به اجرای بخش‌های خاصی بعنوان دمو محدود شده بودند و برای مشاهده‌ی سایر قسمت‌های دستگاه باید به مچ دست یکی از کارکنان اپل نگاه می‌کردید. با این حال در همین حالت محدود نیز عملکرد موتور Taptic اپل محسوس بوده و می‌توان گفت شباهت بسیاری به ویبره‌ی موجود بر روی ساعت‌های دیگر نظیر اندروید ورها یا پبل دارد. البته در این میان یک تفاوت اساسی نیز حائز اهمیت است. لرزش موجود بر روی ساعت اپل واچ قادر است مدل‌های متنوع‌تری به خود گرفته و به شکل بهتری مفهوم را منتقل کند.

اپل واچ مسلما از نظر طراحی غافلگیرکننده نبود، اما سطح ساخت آن بسیار ظریف و باکیفیت است. بطور خاص، بندهای طراحی شده برای این ساعت مشخصا به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند: نمونه‌ی فلزی شبکه‌ای از حالت آهنربایی برخوردار است که به لطف همین مساله به سادگی دور مچ پیچیده شده یا سر جای خود متصل می‌شود که یکی از نمونه‌های چرمی نیز از حالت اتصال خودکار مشابهی برخوردار است. شارژر القای مغناطیسی اپل واچ نیز فوق‌العاده است: این شارژر از دانگل‌های چسبیدنی عجیب دوری جسته ولی در عین حال به اندازه‌ای محکم سر جای خود خواهد چسبید که بصورت تصادفی جدا نشود.

apple-event-apple-watch-5446

هنگامی که به گوشی متصل نباشد چه کاربردی دارد؟

اپل واچ از اساس برای جفت شدن با آیفون طراحی شده است؛ اما به تنهایی نیز قادر است تعدادی از فعالیت‌ها را به انجام برساند. تا جایی که اطلاع داریم، این قابلیت‌ها شامل ردیابی و ثبت فعالیت‌های مربوط به تناسب اندام، انجام تراکنش با استفاده از سیستم پرداخت اپل، و پخش موسیقی که بر روی اپل واچ دانلود شده باشد خواهد بود. البته حتی برخی قابلیت‌های ردیابی فعالیت و تناسب اندام نیز به نظر می‌رسد به آیفون وابسته باشد که برای نمونه می‌توان به داده‌های دریافتی از جی‌پی‌اس اشاره کرد. اپل واچ قادر به همگام‌سازی لیست پخش موسیقی خواهد بود اما اینکه از چه میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی برخوردار است هنوز مشخص نیست. بنابراین بطور دقیق نمی‌دانیم اپل واچ به عنوان یک دستگاه یکه و تنها به چه شکل عمل خواهد کرد، اما حداقل مطمئنیم که عمل خواهد کرد.

افراد چپ‌دست می توانند از اپل واچ استفاده کنند؟

البته. پیچ دیجیتالی اپل واچ در سمت راست قرار گرفته اما جای نگرانی نیست؛ کاربر قادر است این ساعت را بر روی هر دستی که بخواهد ببندد. طراحی اپل واچ به گونه‌ای صورت گرفته که قابلیت وارونه شدن داشته باشد و کاربر قادر است با جابجا کردن بند دستگاه، سر و ته نمایشگر را بر اساس نیاز خود مشخص کند. بنابراین با معکوس کردن نمایشگر، پیچ دیجیتالی و کلید تنظیمی ساعت در سمت مناسب برای قرارگیری بر روی مچ دست راست قرار خواهد گرفت. البته تنها تفاوت در این حالت، قرارگیری کلید مربوط به مخاطبین در بالای پیچ تنظیمی خواهد بود.

عمر باتری اپل واچ چقدر است؟

انتظار بالایی از این ساعت هوشمند هم نداشته باشید. تیم کوک اعلام کرده که اپل واچ باید روزی یک بار شارژ شود و گزارش‌های اخیر نیز حکایت از عمر باتری یک یا حداکثر دو روزه دارند؛ یعنی همان میزانی که سایر ساعت‌های هوشمند بازار نیز ارائه می‌کنند. بنابراین اپل در این حیطه نیز قادر به ایجاد تحول نخواهد بود. میزان دوام باتری دستگاه کاملا بستگی به میزان فعال بودن آن در قیاس با زمان آماده به کار خواهد بود. همچنین تعداد دفعاتی که این ساعت به دریافت داده از آیفون خواهد پرداخت نیز در این مساله تاثیرگذار است. در هر حال بر اساس تمام نشانه‌ها، عمر باتری اپل واچ چندان خوب نیست.

صحنه‌ی رقابت اصلی اپل واچ چیست؟

 سامسونگ و سری ساعت‌های گران قیمت مبتنی بر تایزن این شرکت و دنیای رو به بهبود ساعت‌های مبتنی بر اندروید ور همان صحنه‌ای است که اپل واچ با جدی‌ترین رقابت خود روبرو خواهد شد. با این وجود لشکری از ساعت‌های هوشمند باکیفیت دیگر نیز وجود دارد که هر یک از گوشه‌ای در حال ظهور و قدرت‌طلبی هستند. پبل در حال برنامه‌ریزی برای محصولات جدید خود است؛ کمپانی بزرگ سواچ در حال کار بر روی ساعت هوشمند اختصاصی خود است و دیگرانی هم هستند که با محصولات خود قادرند موازنه‌ی قدرت در این بازار را به هم بزنند. ساعت هوشمند اپل ممکن است سرعت رقابت و آتش نبرد در صحنه‌ی نوظهور فشن-فناوری را طی ماه‌های آینده افزایش دهد. اگر شما اپل واچ را بعنوان یک گجت تناسب اندام در نظر می‌گیرید، بنابراین محصولاتی نظیر Basis Peak ،Microsoft Band و Fitbit که حسگر ضربان قلب آن‌ها در تمامی حالت‌ها فعال است ممکن است گزینه‌های جایگزین مناسبی باشند.

apple-event-apple-watch-5434

چه کسی به اپل واچ نیاز دارد؟

زمانی که آیپد برای اولین بار معرفی شد، عده‌ی بسیاری به این دستگاه بعنوان یک آیفون بزرگ یا یک لپ‌تاپ بدون کیبرد نگاه می کردند؛ اما این محصول در نهایت موفق شد گلیم خود را از آب کشیده و بازار خاص خود را ایجاد کند. اپل واچ نیز به همان بازار دیرباور وارد خواهد شد که این بار جایگیری در آن از قبل هم دشوارتر است. اگر اپل واچ یک وسیله‌ی جانبی اساسی برای گوشی هوشمند محسوب می‌شود، بنابراین تنها یک گجت غیرضروری خواهد بود؟ عده‌ی بسیاری متحیر هستند که چه نیازی به چنین دستگاهی خواهند داشت. آیا اپل واچ موفق به ارائه‌ی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها خواهد شد که مردم را قانع کند؟ یا تنها وسیله‌ای در حوزه‌ی فشن و مد است که درون‌مایه‌ی فناوری به آن تزریق شده؟

برای عاشقان تناسب اندام که به دنبال دستگاهی هوشمند برای رهگیری تمرینات خود هستند و علاقه دارند از قابلیت پخش موسیقی نیز در آن بهره ببرند، اپل واچ می‌تواند وسیله‌ی جذابی باشد. خصوصا اینکه چشم‌انداز ابزارهای پوشیدنی حوزه‌ی تناسب اندام هنوز کاملا جاری بوده و نیازمند تعدادی دستگاه عالی برای تکمیل رقابت است. اما در هر صورت اپل مجبور است خوب بودن ساعت خود را در زمینه‌ی عملکردهای آن اثبات کند؛ درست همانند کاری که آیپد برای بسیاری افراد اجرا کرد.

هنوز بطور دقیق نمی‌دانیم اپل واچ تا چه اندازه محصول خوبی خواهد بود و اگرچه هرچیزی از اولیکیشن‌های خودرو گرفته تا برنامه‌های اتوماسیون خانگی، باز کردن قفل در و غیره همگی از پیش معرفی شده و مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، اما خصوصیات دقیق اپلیکیشن‌های مربوط به آن و زیرساخت ارتباطی مورد استفاده برای اجرای آن‌ها هنوز بصورت گسترده‌ای ناشناس باقی مانده است. اپلیکیشن‌ها بخش بزرگی از موفقیت یا شکست اپل واچ را رقم خواهند زد.

اگر اپل به این بخش‌ها به شکل مناسبی دست پیدا کند و استفاده از خود دستگاه نیز آسان باشد، بنابراین اپل واچ می‌تواند دستگاه بهینه‌ی بازار ابزارهای پوشیدنی لقب گیرد. در هر صورت برای اطلاع یافتن در خصوص تمام این ابهام‌ها، لازم است اندکی دیگر منتظر بمانیم.

یادداشت: این مقاله همراه با دریافت اطلاعات جدیدتر در خصوص ساعت هوشمند اپل بصورت مرتب بروزرسانی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات