موتو ایکس در مقابل نکسوس ۶؛ کدامیک برای نیاز‌های شما ساخته شده‌ است؟

یک‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
موتو ایکس و نکسوس ۶ از جمله بهترین گوشی‌های هوشمند ساخت امسال موتورولا هستند که البته با وجود اندکی تفاوت، هر دو جثه‌ای بزرگ دارند. با اینکه زبان طراحی ساخت هر دو دستگاه شبیه به یکدیگر است و حتی ترفند‌های نرم‌افزاری خالص اندروید را دارند اما در برخی بخش‌ها تفاوت‌هایی در ساخت آن‌ها به چشم می‌خورد. در ادامه به مقایسه عمیق‌تر این دو دستگاه خواهیم پرداخت.
تبلیغات

موتو ایکس یک دستگاه هوشمند با اندازه‌ای تقریباً متوسط و قیمتی معقول‌تر است که از سخت‌افزاری عالی بهره برده است. بااین‌حال نمی‌توان از لذت کار با یک نمایشگر بزرگتر در نکسوس ۶ هم چشم‌پوشی کرد. بنابراین کدام دستگاه به جیب‌های شما تعلق دارد و جواب نیاز‌های شما را بهتر خواهد داد؟

در ابتدا بهتر است از وجه‌های مشترک این دو دستگاه صحبت کنیم. نکسوس ۶ و موتو ایکس هر دو عمر باتری مناسبی را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. برای یک استفاده معمولی با بررسی شبکه‌های اجتماعی، مقداری گوش سپردن به موسیقی و بازی کردن هر دو گوشی تا یک روز نیم را دوام خواهند آورد. همچنین کیفیت بلندگو‌ها در هر دستگاه بسیار عالی است، برای دیدن یک فیلم یا برقراری تماس، کیفیت بلندگو‌ها شما را شگفت زده خواهند کرد. اما در بخش عملکرد سخت‌افزاری می‌توان گفت نکسوس ۶ مقداری سریع‌تر است اما این سرعت بیشتر به قدری نیست که هنگام اجرای بازی‌ها یا برنامه‌ها موتو ایکس تاخیری قابل توجه را نشان بدهد.

تماشای نمایشگر بزرگتر و شفاف‌تر در یک نکسوس ۶ اینچی واقعا لذت بخش است اما ابعاد دستگاه به حدی بزرگ شده که باید حتماً گوشی را در بسیاری از مواقع با دو دست نگه دارید. برای تماشای کلیپ‌های یوتیوب، انجام بازی و دیدن فیلم نکسوس ۶ با اینکه نمایشگری جذاب‌تر و بزرگتر دارد اما زحمت نگه‌داری ۱۸۴ گرم وزن و ابعاد ۱۵۹ در ۸۳ در ۱۰.۱ میلی‌متر را کاربر باید بپذیرد. در بخش دوربین با اولین نکسوسی روبه‌رو هستیم که در بسیاری از وضعیت‌ها عکس‌های خوبی شبیه به گلکسی نوت ۴ شکار می‌کند. اما موتو ایکس در نور شب با افت کیفیت مواجه می‌شود و به دلیل نویز‌های زیاد و فوکوس ضعیف نمی‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد.

nexus-6-moto-x

اما به مهم‌ترین بخش این مقایسه می‌رسیم که در انتخاب بین مزایای نرم‌افزاری است. اندروید ۵ آبنبات چوبی خام برای کسانی که اندروید را بدون هیچ نرم‌افزار دست‌کاری شده می‌پسندد در نکسوس ۶ قرار گرفته است. نکسوس ۶ اندروید خام را دراختیار شما می‌گذارد و به‌روزرسانی‌های آینده اندروید را سریع‌تر از موتو ایکس دریافت می‌کند. اعلان‌ها در صفحه قفل نکسوس ۶ در حالت Ambient Display زمانی که دستگاه را از زمین بلند می‌کنید راحت‌تر به نمایش گذاشته می‌شوند اما در نمایشگر موتو ایکس باید انگشت خود را روی صفحه‌نمایش فشار دهید تا جزییاتی بیشتر از چند آیکون را مشاهده کنید. همچنین دستور‌های صوتی "Ok Google" در نکسوس بسیار سریع‌تر و دقیق‌تر از همین قابلیت در موتو ایکس پاسخ داده می‌شود.

اگر دریافت به‌روزرسانی‌های سریع گوگل در انتخاب گوشی هوشمند شما تأثیرگذار است حتماً می‌دانید که تنها چند روز پس از رونمایی از نسخه‌های تازه اندروید، نکسوس‌ها این نسخه جدید را دریافت می‌کنند. نسخه Pure Edition موتو ایکس این قابلیت را همچون نکسوس ۶ خواهد داشت اما برای نسخه‌های عادی موتو ایکس حداقل دو ماه انتشار نسخه جدید اندروید زمان می‌برد.

این گفته‌ها به هیچ وجه دلیل بر بد بودن موتو ایکس نیست و انتخاب در این زمینه تنها به سلیقه و ترجیح‌ شما بستگی دارد. برای مثال اگر نکسوس ۶ در دریافت به‌روزرسانی‌های جدید اندروید برتری دارد یا از نسخه کاملاً خام اندروید بهره می‌برد، موتو ایکس موتورولا با نمایشگر ۵.۲ اینچی بسیار راحت و خوب در یک دست جای می‌گیرد و درنتیجه حمل و نقل آسان‌تری دارد. در موتو ایکس همچنین می‌توان در بین نسخه‌های مختلف از جنس بدنه به انتخاب پرداخت که نسخه‌ای از آن با چرم مشکی پوشیده شده و جذابیت بسیار زیادی دارد.

در نهایت مسئله مهم دیگری به نام قیمت این دو گوشی هوشمند وجود دارد. نکسوس ۶ در بازار ایران قیمت بالاتری نسبت به موتو ایکس دارد که البته این قیمت بالا دلیل بر داشتن مزیت بسیار بزرگی نسبت به موتو ایکس نیست. نکسوس ۶ شاید حمل و نقل سخت‌تری داشته باشد اما از نماشگری عالی بهره برده و از آن طرف موتو ایکس شاید از نسخه کاملاً خام اندروید بهره نبرده و دیرتر فرمور‌های جدید را دریافت کند اما حمل و نقلی آسان دارد و کیفیت نمایشگر آن نیز معقول و مناسب است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات