تبلت‌ها چگونه می‌توانند بار دیگر محبوب شوند؟

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
بازار تبلت‌ها در حالی اولین کاهش در عرضه را تجربه کرد که بسیاری تصور می‌کردند این شاخه در نهایت موجب افول لپ‌تاپ‌ها خواهد شد. اما دلیل این مساله چیست و سازندگان چگونه خواهند توانست جانی دوباره به این دستگاه‌ها ببخشند؟
تبلیغات

مدتی پیش به اطلاع شما رساندیم که بر اساس آخرین آمار موسسه‌ی IDC، عرضه‌ی تبلت‌ها در مقیاس سال به سال با کاهش روبرو بوده است. این کاهش در مقیاس سال به سال تنها 3 درصد بوده اما این بخش قرار بود همچنان به رشد و خیزش خود ادامه دهد و از نظر برخی حتی موجب ضعف بازار لپ‌تاپ‌ها شود. بنابراین از دست رفتن علاقه‌ی مردم به تبلت‌ها، حتی اگر بسیار اندک باشد موجب به صدا درآمدن زنگ هشدار خواهد شد. واضح است که مردم دیگر همچون گذشته در خصوص تبلت‌ها هیجان زده نیستند؛ و اگر اندکی در میان نزدیکان خود یا حتی خودتان دقت کنید، متوجه خواهید شد که این بی‌میلی را در مقیاس بسیار کوچک نیز مشاهده خواهید کرد. اما چه چیز موجب این روند رو به کاهش شد و سازندگان تبلت برای بازگشت هیجان به این بازار قادر به انجام چه رویکردی خواهند بود؟

برای پاسخ به سوال اول، لازم است انگشت اتهام را به سوی گوگل و نیز توجه کلی اندک به بخش تبلت‌ها بگیریم. عده بسیاری وجود دارند که بهترین تبلت‌های بازار را خریداری کرده، اما استفاده‌ی زیادی از آن ندارند. اما چرا؟ بخاطر اینکه تبلت‌ها در حقیقت تنها گوشی‌هایی غول پیکر هستند. این دستگاه‌ها کاملا سادگی گوشی‌های هوشمند را با خود به همراه دارند و حتی از زمانی که گوگل از دست چینش رابط کاربری اختصاصی اندروید 3 شانه عسل خلاص شد، باز هم تبلت‌های اندرویدی چیزی بیشتر از گوشی‌های غول پیکر نیستند. این مساله در سایر سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌ها نیز  به همین شکل است. مسلما برخورداری از رابط کاربری یکسان در سراسر پلتفرم ایده‌ی خوبی است اما در این صورت هیچ‌یک از دستگاه‌ها نباید مورد کم‌لطفی قرار گیرد و با ضعف در اثر این تصمیم روبرو شود. تبلت‌ها دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای برای مرور وب و اجرای بازی‌ها هستند اما جدای از این مساله، عملکردهای بسیار محدودی وجود دارد که گوشی هوشمند نیز از پس آن بر نیاید. اغلب گوشی‌ها هم‌اکنون از نمایشگرهای بسیار باکیفیت بزرگ‌تر از 5 اینچ برخوردار هستند و برای کاربردهای عمومی نظیر مطالعه‌ی اخبار و گفتگو با دوستان بعنوان پلتفرم منتخب کاربر عرض اندام خواهند کرد.

اگرچه در محصولات اپل نمی‌توان هیچ تغییری اعمال کرد اما بسیاری از سازندگان تلاش کرده‌اند با اعمال تغییرات خاص در سیستم‌عامل اندروید موجب افزایش کارایی، قدرت و بهره‌وری این دستگاه‌ها شوند. نمونه‌ی بارز این سازندگان، سامسونگ است که با معرفی قابلیت چندپنجرگی تلاش کرد از تمام صفحه‌ی بزرگ دستگاه بصورت بهینه استفاده کند یا با افزودن قلم استایلوس  S-Pen موجب افزایش بهره‌وری در دستگاه شود. اما گوگل در بازار تبلت‌ها هیچ الگوی بزرگی برای توسعه‌دهندگان ارائه نمی‌کند که به دنباله‌روی از آن بپردازند. اگر گوگل قادر نیست یا تصمیم ندارد اپلیکیشن مناسب و خاصی برای تبلت‌ها تولید کند (با اینباکس بر روی تبلت کار کرده‌اید؟!) پس چرا توسعه‌دهندگان باید به توسعه‌ی چنین برنامه‌هایی بپردازند؟

از دیگر سو و در بخش سخت‌افزار، تصور می‌کنیم نمایشگرهای بزرگ با معایب خود اشتیاق کاربران را از میان برده‌اند. یک صفحه‌نمایش 10 اینچی مسلما بسیار تجربه‌ی کاربری دلچسبی در مصرف محتوا ارائه می‌کند، اما این دستگاه تنها نسخه‌ی بزرگی از همان گوشی هوشمند 5.5 اینچی است که درون جیب کاربر قرار دارد؛ با این تفاوت که به هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را به سادگی جابجا کرد. گوشی هوشمند با نمایشگر 5.5 اینچی خود به خوبی درون جیب مصرف‌کننده جای گرفته و همیشه دم دست کاربر است. تبلت‌ها نه تنها چیزی اضافه بر سازمان ارائه نمی‌کنند، بلکه نمایشگر آن‌ها اغلب از رزولوشن پایینی در قیاس با گوشی‌ها برخوردار است و قیمت آن‌ها نیز سر به فلک می‌گذارد. بنابراین سازندگان تبلت‌ها برای بازگرداندن اشتیاق به بازار تبلت‌ها چه کار می‌توانند بکنند؟

پاسخ این مساله در سخت‌افزار نوآورانه نهفته است. تبلت‌هایی نظیر سری محصولات یوگای لنوو به کاربر خود دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید تبلت می‌دهند. محصولات سری یوگا از عمر باتری فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و از یک استند خاص برخوردار هستند که نگه داشتن و استفاده از دستگاه در شرایط و حالت‌های مختلف را ساده می‌کند. کاربر قادر است دستگاه را با زاویه‌ی مشخصی بر روی میز قرار داده و ضمن تماشای ویدیو همزمان به انجام کارهای خود بپردازد، آن را بر روی میز عسلی کنار تخت قرار داده و بعنوان ساعت از آن استفاده کند یا حتی آن را از دیوار آویزان کرده و در مواقع خاصی از نمایشگر بزرگ آن نهایت استفاده را ببرد. تصور می‌کنیم حتی تبلت‌های اندرویدی نیز دیگر در زمینه‌ی محتوا از ضعف در اکوسیستم‌ خود رنج نمی‌برند. هم‌اکنون در تمامی تبلت‌ها سرویس‌های مهم مورد استفاده‌ی کاربران و مجموعه‌ی وسیعی از کتاب‌ها و مجلات در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته اما اغلب قریب به اتفاق تبلت‌ها ظاهری کاملا شبیه به یکدیگر دارند.

ما برای ایجاد دلیل خرید در دل کاربر، نیاز به سخت‌افزار و خصوصیات جدید خواهیم داشت. هم‌اکنون تبلت‌های برتر بازار اگرچه خرید خوبی محسوب شده و برای مرور وب، تماشای ویدیو یا موارد از این دست تجربه‌ی لذت‌بخشی در اختیار کاربر قرار می‌دهند، اما کاربر کاملا قادر است بدون آن‌ها نیز به امور روزمره‌ی خود پرداخته و نیاز خود را برطرف کند. اگر تمام تبلت‌ها نظیر سری یوگا در بخش سخت‌افزار دست به خلاقیت و نوآوری می‌زدند، دلایل بسیار بیشتری برای کاربران ایجاد می‌شد که دستگاه خود را دوست داشته باشند و مایل به خرید تبلت باشند. هم‌اکنون ممکن است حیطه‌ی کاربری یک یوگا 2 وسیع‌تر از نکسوس 9 باشد. لنوو در لیست محصولات خود حتی تبلتی با پروژکتور و سابووفر داخلی دارد؛ یوگا 13 پرو نمونه‌ی بارزی از خصوصیات ویژه‌ی سخت‌افزاری است که افراد به دنبال آن هستند و هر یک کاربرد خاص خود را برای قشر هدف ارائه خواهند کرد.

البته لنوو تنها مثال این مدعی نیست. سامسونگ نیز با قلم S-Pen خود موفق شده ویژگی‌ها و خصوصیات جذابی به تجربه‌ی کاربری اندروید بیافزاید اما از زمان معرفی گلکسی نوت پرو تا کنون هیچ تبلت جدیدی که به قلم استایلوس سامسونگ مجهز شده باشد ندیده‌ایم. گلکسی نوت پرو اگرچه تبلت خوبی است اما بخاطر اندازه‌ی خود افراد را به دو دسته تقسیم خواهد کرد و کاربرد همه جانبه نخواهد داشت. اگر قرار باشد کاربران مایل به خریداری تبلت‌های جدید باشند، پس سازندگان نیز باید چیزی فراتر از تنها یک صفحه‌نمایش بزرگ در اختیار کاربر قرار دهند. ویژگی‌های اضافی نظیر پروژکتور، سابووفر، قلم استایلوس، استند با کارکرد ویژه و موارد از این دست همان چیزی هستند که تبلت‌ها نیاز به تجربه‌ی آن دارند. اگرچه تمام ویژگی‌های جدید کاربرد عمومی ندارند، اما بدون نوآوری‌های متعدد بلوغ نیز حاصل نشده و مسیر مشخص پیدا نخواهد شد.

امیدواریم سال 2015 سالی پر از خصوصیات جدید، جذاب و کاربردی در تبلت‌ها باشد. در غیر این صورت ممکن است گوشی‌های هوشمند تنها بزرگ‌تر شده و تبلت‌ها قربانی میان دو شاخه‌ی گوشی و لپ‌تاپ باشند. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات