اسپیس‌ایکس دومین تلاش خود را برای فرود موشک آزمایش می‌کند

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
یکشنبه همین هفته، اسپیس‌ایکس دومین تلاش خود برای فرود تاریخی موشک بر یک سکوی شناور در اقیانوس اطلس را به معرض آزمایش خواهد گذاشت. این فرود موفقیت آمیز برای کمپانی اسپیس‌ایکس و ایلان ماسک جاه طلب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
تبلیغات

موشک فالکون 9  از پایگاه هوایی Cape Canaveral فلوریدا تنها دقایقی پس از طلوع آفتاب به فضا پرتاب خواهد شد. این موشک پس از ۳۰ دقیقه پرواز در فضا به زمین باز خواهد گشت و با استفاده از مسیر‌یاب جی‌پی‌اس به سمت سکوی شناور در اقیانوس اطلس هدایت خواهد شد.

تاکنون تلاش برای چنین فرودی بی‌سابقه بوده اما اسپیس‌ایکس قصد دارد تمام معادلات را بر هم زند و با فرود موفقیت آمیز موشک خود پا به عرصه‌ای جدید بگذارد. این کمپانی که توسط یک میلیاردر آمریکایی به نام ایلان ماسک بنیان‌گذاری شده، رویا‌های بلند پروازانه‌ای برای سفر در فضا در سر دارد. اما کلید دست‌یابی به چنین رویا‌های بلند پروازانه‌ای توسط موشک‌های قابل استفاده مجدد برای حمل محموله و فضانوردان به فضا برای چندمین بار محقق خواهد شد.

تاکنون SpaceX نتوانسته موشکی‌ را با موفقیت به زمین بنشاند و برای بار دوم از آن استفاده کند، اما اگر فردا همه چیز طبق برنامه پیش‌ برود و موشک به آرامی به زمین بنشید، قواعد بازی تغییر خواهد کرد. حتی اگر این موشک نیز در رسیدن به هدف خود شکست بخورد، این شرکت پرتاب ۱۷ موشک دیگر را برای سال ۲۰۱۵ برنامه‌ریزی کرده تا بالاخره به هدف رویایی برای فرود موفق بر روی سکوی شناور دست یابد.

تکنولوژی برای آینده

فرود موشک و استفاده مجدد از آن که قرار است به زودی دومین تلاش برای آن صورت پذیرد، تنها اتفاق هیجان انگیزی نیست که پیش‌رو داریم. این موشک همچنین ابزاری بسیار مهم را همراه با خود به فضا خواهد برد: رصد خانه اقلیم‌های فضایی (DSCOVR).

این رصد خانه ابزاری بسیار مهم برای نمایش و نظارت بر باد‌های خورشیدی است. خورشید ذرات بسیار پر‌انرژی را میزبانی و در قالب باد‌های خورشیدی از خود ساطع می‌کند. زمانی که این باد‌های حاوی ذرات پر انرژی به میدان مغناطیسی زمین برسند می‌توانند شبکه‌های پر قدرت سیاره ما همچون شبکه‌های حمل و نقل هوایی، جی‌پی‌اس، مخابرات و شبکه‌های عظیم ارتباطی را تحت تاثیر مخرب خود قرار دهند.

حال داشتن رصد خانه‌ای برای رصد و بررسی اقلیم‌های فضایی به یک نوع فعالیت دفاعی انسان در برابر چنین خطراتی تبدیل می‌شود. موشک اسپیس‌ایکس DSCOVR را به فضا خواهد برد، این رضد خانه پس از طی ۱۱۰ روز سفر در مدار مناسب خود قرار می‌گیرد، در حالی که موشک حامل آن‌ها مدت‌ها پیش به زمین بازگشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات