نگاهی به طراحی و قابلیت‌های رام MIUI 6 شیائومی

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
مطالعه 11 دقیقه
سازنده‌ی چینی گوشی‌های هوشمند شیائومی، مدتی پیش از دستگاه پرچم‌دار خود با نام Mi 4 پرده برداشت که در کشور چین با قیمت اندک 325 دلار به فروش خواهد رسید. اگرچه این دستگاه چندان جدید نیست اما از آخرین نسخه‌ی رام MIUI برخوردار است که طعم اختصاصی شیائومی از سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود. Mi 4 اولین دستگاهی است که نسخه‌ی جدید این سیستم‌عامل را به‌صورت به‌روزرسانی دریافت می‌کند.
تبلیغات

البته رام MIUI 6 تنها منحصر به گوشی Mi 4 نیست و طی سال ۲۰۱۵ در سایر دستگاه‌های این کمپانی نیز ظاهر خواهد شد. اگرچه دستگاه‌های این شرکت در ایران حضور چندانی ندارند اما رام‌های شیائومی به‌صورت دستی روی گوشی‌های اندرویدی قابل نصب هستند. بنابراین بد نیست به بررسی ویژگی‌های خاص و قابلیت‌های سیستم‌عامل شیائومی پرداخته و بهتر از قبل با آن آشنا شویم.

صفحه‌ی خانگی

MIUI به اندازه‌ی کافی متفاوت است که بتوان اصالت را به آن نسبت داد و به اندازه‌ای نیز آشناست که هر کاربر گوشی هوشمند بتواند به سرعت مسیر خود را در آن پیدا کند. همچون نسخه‌ی پیشین، کاربر می‌تواند در صفحه‌ی خانگی با نگاه داشتن کلید سخت‌افزاری منو و تکان دادن دستگاه، قابلیت چینش آیکن‌ها را فعال کند. MIUI 6 همچنین این امکان را فراهم می‌کند که چندین اپلیکیشن را به‌صورت هم‌زمان حرکت داده و حذف کرد که ضمن عملکرد بسیار خوب، موجب سادگی انجام امور می‌شود.

Home-screens

رام MIUI همچنان از نظر شخصی‌سازی با قدرت به جلو حرکت می‌کند. هوگو بارا، نائب رئیس شیائومی اعلام کرده که هم‌اکنون بیش از 8 هزار پوسته برای این رام از طریق فروشگاه در دسترس است که تاکنون بیش از دو میلیارد بار از سراسر دنیا دانلود شده‌اند. فشردن کلید سخت‌افزاری منو، برنامه‌های در حال اجرا را در قالب آیکن آن‌ها به نمایش می‌گذارد که البته اگر پیش‌نمایش بزرگ برنامه‌ها را ترجیح می‌دهید، به‌سادگی با زوم دو انگشتی می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

آیکن‌ها

MIUI 6 با تغییرات ظاهری زیبایی همراه شده که با آیکن‌های تخت رنگارنگ و درخشان برای اپلیکیشن‌های پیش‌فرض تکمیل شده است. مجموعه‌ای از انیمیشن‌ها و افکت‌های دلنشین هم باعث تمایز این رام از اندروید خالص می‌شود.

Lock-screen-quick-settings

تغییرات ظاهری اعمال شده در نسخه‌ی آخر مسلما بهبود محسوب می‌شوند. انیمیشن‌های دلنشین در سراسر محیط کاربری، از کنترل صدا گرفته تا اپلیکیشن ساعت و صفحه‌ی برنامه‌های در حال اجرا حضور دارند. هنگام حذف یک اپلیکیشن مشاهده خواهید کرد که آیکن برنامه به ابری از نقطه‌ها تجزیه می‌شود و رنگ آن‌ها به آرامی محو می‌شود.

نوار وضعیت نیز در این رابط کاربری نازک‌تر و براق‌تر است که آیکن‌های جای گرفته در آن به‌روزرسانی شده و تایپوگرافی چسبیده‌تر آن ضمن ایجاد نمایی مدرن‌تر، فضای کمتری اشغال می‌کند.

Compass-and-recorder

اپلیکیشن‌های پیش‌فرض نظیر ساعت، قطب‌نما، ضبط صوت، ماشین‌ حساب، تقویم، آب‌و‌هوا و دیگر برنامه‌های از این دست نیز به طراحی ظاهری جدیدی مجهز شده‌اند. این طراحی به اندازه‌ی کافی از جذابیت و زیبایی برخوردار است که هر از گاهی بدون دلیل مشخص به اجرای این برنامه‌ها بپردازید. 

FM-and-clock

 افزون بر این، در هر یک از برنامه‌ها متوجه جزئیات ظریفی خواهید شد. برای مثال در اپلیکیشن قطب‌نما، می‌توان دوربین دستگاه را فعال کرده و با شفاف شدن رابط کاربری برنامه، با گرفتن گوشی به هر سو مسیر دقیق را پیدا کرد.

نوتیفیکیشن‌ها

MIUI 6 در پاسخگویی به نیاز کاربران حرفه‌ای و در عین حال حفظ سادگی در استفاده موفق شده تعامل بسیار خوبی برقرار کند. شیوه‌ی مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در این رام نمونه‌ی بارزی از این تعادل است. اپلیکیشن‌های اساسی که در لیست سفید تهیه شده توسط خود شیائومی قرار گرفته‌اند نظیر پیغام‌رسان، ایمیل و خدمات تقویم به‌صورت پیش‌فرض از فضای اختصاصی در نوار وضعیت برخوردار هستند. سایر اپلیکیشن‌ها نظیر بازی‌ها، پخش‌کننده‌ی موسیقی و غیره، به‌صورت خودکار گروه‌بندی خواهند شد و نوتیفیکیشن‌های چندگانه‌ی آن‌ها با شکل خاصی در نوار وضعیت مشاهده خواهند شد.

Notifications

البته این قابلیت برای کاربر فراهم است که بر اساس ترجیح خود به شخصی‌سازی این موارد بپردازد؛ اما در مجموع بسیار جالب است که سیستم‌عامل به‌صورت خودکار قادر باشد به گونه‌ای هوشمندانه با چنین مواردی برخورد کند. علاوه بر این، MIUI 6 از نوتیفیکیشن‌های شناور کمتری استفاده می‌کند که موجب می‌شود هنگام استفاده از برنامه‌ها با مزاحمت هشدارهای مختلف رو‌به‌رو نشوید. در عوض رام شیائومی اینگونه پیغام‌ها را به‌صورت دسته‌بندی شده در صفحه‌ی قفل نیز به نمایش خواهد گذاشت تا هنگامی که مایل بودید به آن‌ها رسیدگی کنید.

اینباکس هوشمندتر

اغلب ما سال‌ها است که از اپلیکیشن پیش‌فرض جیمیل برای مدیریت اینباکس خود استفاده می‌کنیم. بااین‌حال، شیائومی تغییرات جالب توجهی در اپلیکیشن پیش‌فرض ایمیل خود اعمال کرده که ممکن است نظر شما را عوض کند. برای آغاز، کاربر قادر است به‌سادگی و بدون نیاز به حفظ بودن تمام پورت‌ها و تنظیمات مربوط به دامنه، به حساب IMAP خود وارد شود. این مسئله به لطف یک دیتابیس بزرگ همگانی ممکن شده که هم‌اکنون بیش از 120 هزار دامنه‌ی ایمیل را تحت پوشش خود قرار داده است.

ایمیل‌ها در اپلیکیشن‌ پیش‌فرض شیائومی به‌صورت حباب‌های گفت‌وگو نظیر آنچه در پیغام رسان‌ها شاهدش هستیم به نمایش در می‌آیند که مشاهده و درجه بندی اهمیت گفتگوها را ساده می‌کند. هنگامی که مایل به پاسخگویی به ایمیل باشید، کافی است در فیلد پایین تپ کرده و شروع به نوشتن متن کنید. کل ایده‌ی تبدیل ظاهر ایمیل‌ها به پیغام‌های معمولی، موجب ارسال پیغام‌های کوتاه‌تر شده و تعامل با ایمیل‌ها را ساده‌تر می‌کند.

Email

از دیگر قابلیت‌های جذاب این بخش، صفحه‌ی اختصاصی پیوست‌ها است. این قسمت تمامی فایل‌های پیوست مربوط به ایمیل‌های شما را در یک صفحه‌نمایش داده و امکان جست‌وجو در میان آن‌ها بر اساس فرستنده، تاریخ، نوع فایل، و نام فایل را فراهم می‌کند. این رویکرد، جست‌وجو و یافتن پیوست‌ها را به‌شدت ساده می‌کند و شما را از دردسر اسکرول کردن در میان تمام ایمیل‌ها خلاص خواهد کرد.

البته بسیاری از ما بدون قابلیت‌های سازماندهی و دسته‌بندی جیمیل با مشکل مواجه خواهیم شد. این قابلیت جیمیل، نامه‌های رسیده را در دسته‌های Primary ،Social ،Promotions و Updates قرار می‌دهد و موجب سادگی تعامل با آن‌ها می‌شود. چنین قابلیتی هنوز در اپلیکیشن‌های ایمیل دیگر مشاهده نمی‌شود بنابراین ممکن است اگر کاربر جیمیل باشید، همچنان به اپلیکیشن پیش‌فرض گوگل بیشتر روی خوش نشان دهید.

ابزارها و تنظیمات کاربردی

رام MIUI با اپلیکیشن‌های پیش‌فرض خود بسیاری از کاربردها و نیازهای عمومی را پوشش می‌دهد. در نسخه‌ی اخیر این سیستم‌عامل، یک ابزار پاکسازی سیستم (Cleaner) در اپلیکیشن Security قرار گرفته که به‌سادگی امکان پاکسازی کش، خالی کردن رم و حذف داده‌ها و فایل‌های زائد را فراهم می‌کند. در این برنامه همچنین یک ابزار اسکن ویروس نیز مشاهده خواهید کرد که فایل‌های مشکوک را مورد رصد قرار خواهد داد. ابزار Data Usage نیز به شما این قابلیت را خواهد داد که اپلیکیشن‌های مشخصی را از استفاده‌ی بیش از حد دیتا در شبکه‌ی مخابراتی و نیز وای‌فای محروم کنید.

Cleaner-and-Virus-Scanner

مایل هستید نگاه بهتری به داده‌ها و سرویس‌های مورد استفاده و در دسترس اپلیکیشن‌ها داشته باشید؟ بخش Security امکان کاوش در فعالیت برنامه‌ها را از نزدیک فراهم کرده و این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد که دسترسی مشخصی را از یک برنامه گرفته یا هنگام نیاز به آن از شما کسب اجازه شود. همچنین می‌توان در این قسمت مشخص کرد که کدام اپلیکیشن‌ها هنگام روشن شدن دستگاه، امکان و اجازه‌ی اجرا دارند.

بخش دوربین

دوربین قرار گرفته در گوشی Mi 4 از حسگر 13 مگاپیکسلی f/1.8 ساخت سونی برخوردار است که سیستم‌عامل MIUI 6 قابلیت‌های نرم‌افزاری مورد نیاز برای تصویربرداری پایه‌ای را برای آن فراهم می‌کند. قابلیت‌های دستی معمول نظیر تنظیم بالانس سفید، ایزو، فوکوس و نورگیری برخوردار است و تعامل با آن‌ها نیز هنگام تصویربرداری به اندازه‌ی کافی ساده است.

Camera-modes

در گوشی MIUI 4 زمان آغاز به کار دوربین حدود 0.5 ثانیه است و فوکوس خودکار نیز حدود 0.3 ثانیه به طول می‌انجامد. علاوه بر فیلترهای مختلف، مجموعه‌ای از حالت‌های عکاسی مختلف نیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد که می‌توان به انتخاب از میان آن‌ها پرداخت. ثبت تصویر با فرمان صوتی، پانوراما، HDR و ثبت دشت سر هم از این دست حالت‌ها هستند.

مسلم است که کیفیت تصاویر ثبت شده به حد زیادی به دستگاهی که از آن بهره می‌برید بستگی خواهد داشت اما بخش نرم‌افزاری این رام به خوبی فعالیت خود را به اجرا می‌گذارد. حالت HDR به شکل مناسبی عمل می‌کند؛ ثبت تصویر در این حالت سریع بوده و نتیجه‌ی نهایی جزئیات و رنگ‌های خوبی در بر دارد و بدون آنکه زیاده‌روی صورت گرفته باشد، تنظیم نور و سایه در قسمت‌های مختلف تصویر به خوبی انجام می‌شود.

HDR

اپلیکیشن دوربین MIUI 6 از تعدادی قابلیت خوب برای دوربین جلویی نیز برخوردار است. این قسمت با نمایش شمارش معکوس روی صفحه موجب می‌شود سلفی‌ها کمتر عجیب غریب شوند و به لطف عملکرد زیباسازی تعبیه شده در آن که به‌صورت پیش‌فرض نیز فعال اس، لک‌ها و موارد از این دست از تصویر حذف خواهند شد. این قابلیت با حضور 3 نفر در تصویر نیز عمل خواهد کرد و از سه سطح مختلف برخوردار است. سطح اول بهترین انتخاب به نظر می‌رسد چرا که دو سطح بعدی موجب تار شدن برخی جزئیات خواهد شد.

افزون بر این، بخش دوربین این رام از قابلیت تغییر فوکوس بعد از ثبت تصویر نیز پشتیبانی می‌کند. در این حالت چندین عکس به‌صورت پشت سر هم گرفته خواهد شد و پس از آن برای شما این امکان فراهم خواهد شد که نقطه‌ی تمرکز مورد نظر خود را انتخاب کنید. مسلما این قابلیت هنگامی که عمق تصویر اندک باشد عملمرد بهتری از خود بر جای خواهد گذاشت اما در هر صورت بودن آن بهتر از نبودش است.

 سرویس ابری شیائومی

همچون نسخه‌های قبلی، Mi Cloud امکان همگام‌سازی مخاطب‌ها، پیغام‌ها، تصاویر، تاریخچه تماس‌ها، یادداشت‌ها و سایر موارد را با حساب کاربری خود در سرویس ابری شیائومی فراهم می‌کند تا بتوانید از تمامی دستگاه‌ها به آن دسترسی داشته باشید. این سرویس 5 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما خواهد گذاشت و امکان تنظیم شیوه‌ی همگام‌سازی نیز فراهم است.

Mi-Cloud

سایر موارد

در کشور چین کاربران شیائومی مجموعه‌ای از قابلیت‌های اضافی نظیر شناسایی تصویر برای تماس‌گیرندگان ناشناس، امکان علامت زدن افرادی نظیر بازاریاب‌های تلفنی بعنوان اسپم، و راهنمایی‌های صوتی تعاملی برای کار با دستگاه را در اختیار خواهند داشت. افزون بر این، هنگام برقراری تماس با رستوران‌هایی نظیر مک‌دونالد، منوی غذاها روی صفحه نقش خواهد بست. این دست قابلیت‌ها بخاطر برخورداری شیائومی از یک جامعه‌ی کاربری فعال و شرکای محلی در چین فراهم شده که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار این شرکت قرار می‌دهند.

Other-features

این قابلیت‌ها همچنان در کشور هند که دیگر بازار شیائومی به شمار می‌رود ارائه نمی‌شوند و شیائومی همچنان در حال ایجاد روابط مورد نیاز برای اجرای آن‌ها در این کشور است. شیائومی در تلاش است تا ماه آینده دفتر خود را در شهر بنگلور هند تأسیس کرده و به انعقاد قرارداد با تأمین‌کنندگان محلی بپردازد. گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه نیز از دیگر دلایل تأسیس این دفتر بیان شده است.

آبنبات چوبی کجاست؟

شیائومی اعلام کرده که این شرکت به‌شدت در حال کار روی ادغام MIUI 6 با اندروید 5 آبنبات چوبی است و وعده داده نسخه‌ی مبتنی بر اندروید 5 این شرکت تا فصل دوم سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد شد. این نسخه ابتدا برای سری محصولات Mi در دسترس قرار خواهد گرفت و پس از آن برای دستگاه‌های مقرون به‌صرفه‌ی سری Redmi ارائه خواهد شد.

پرچم‌دار شیائومی دستگاهی قدرتمند و در عین حال خوش‌ساخت به شمار می‌رود که اگرچه هنوز المان‌های بسیاری را از دیگر سازندگان کپی می‌کند اما موفق شده قشر کاربران هدف خود را راضی نگاه دارد. این شرکت نیز نظیر سایر سازندگان پس از مدتی خواهد توانست الگوبرداری را کنار گذاشته و اصالت خود را پیدا کند؛ اما در حال حاضر بخاطر عدم حضور در بازارهای غربی، مشکلی از این بابت احساس نمی‌کند. پرچم‌دار این شرکت با بازخورد و فروش بسیار خوبی مواجه شده است. این دستگاه از شبکه‌ی مخابراتی نسل چهارم پشتیبانی نمی‌کند و با وجود حافظه‌ی ذخیره‌سازی نه چندان زیاد، خبری از اسلات کارت حافظه نیز در آن نیست.

این شرکت بدون عجله در حال گسترش بازار محصولات خود است و با درنظرگرفتن حاشیه‌ی سود بسیار پایین، رقابت را بر ژنرال‌های کهنه‌کار این صنعت دشوار کرده است. دیدگاه شما در خصوص این شرکت و فعالیت‌های آن چیست؟ سیستم‌عامل اندروید محور این کمپانی که در این مطلب به مرور بخش‌های مختلف آن پرداختیم در نگاه شما تا چه اندازه مقبول بوده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات