سواچ برای رقابت با اپل‌واچ، ساعت‌هوشمند می‌سازد

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی ساعت‌سازی سواچ در نظر دارد ساعت‌های‌هوشمند خود را در سه‌ماه آینده برای مقابله با اپل‌واچ راهی بازار کند.
تبلیغات

سواچ در نظر دارد تا ساعت‌‌هوشمند خود را در سه‌ماه پیش رو روانه‌ی بازار کند. نیک هایک، مدیراجرایی سواچ با اشاره به این موضوع اعلام کرد که ساعت‌هوشمند سواچ نیازی به شارژ شدن ندارد و کمپانی سوئیسی در این ساعت از فناوری NFC برای ارتباط استفاده کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، ساعت‌هوشمند سواچ قادر است از طریق اپلیکیشن‌های ویندوز و اندروید، کاربران را در امر پرداخت‌های موبایلی یاری دهد.

 هایک کمپانی سواچ را آماده‌ی رقابت با اپلی می‌داند که برای عرضه‌ی ساعت‌هوشمند خود به بازار در ماه آوریل برنامه‌ریزی کرده است. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط سیتی‌گروپ، بازار ساعت‌های‌هوشمند با قابلیت‌های ارتباطی در سال ۲۰۱۸ میلادی ارزشی ۱۰ میلیارد دلاری دارد که نیمی از بازار در اختیار کمپانی‌‌های ساعت‌سازی سنتی سوئیسی خواهد بود.

سواچ سابقه‌ی زیادی در امر توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با ساخت ساعت‌ دارد که می‌تواند این کمپانی را در حوزه‌ی ساخت ساعت‌های‌هوشمند یاری دهد. از جمله‌ی فناوری‌های توسعه یافته توسط این کمپانی می‌توان به باتری‌‌های توسعه یافته‌ی بسیار باریک سواچ‌ اشاره کرده که در کنار عمر بالا و نبود نیاز به شارژ شدن، حتی انعطاف‌پذیر نیز هستند. برند تیسوت که متعلق به سواچ است، از سال ۱۹۹۹ میلادی اقدام به تولید ساعت‌های‌سری تاچ با انواع سنسور‌ها از جمله ارتفاع‌سنج و قطب‌نما و سنسوری برای ثبت وضعیت راننده می‌کند. برخی از ساعت‌های سری T-Touch سواچ با عنوان «تی‌تاچ سولار» تولید می‌شوند که این ساعت‌ها می‌توانند باتری داخلی خود را با استفاده از انرژی خورشیدی و در طول روز شارژ کنند. ساعت‌های سری تی‌تاچ علاوه بر نمایش ساعت بصورت کلاسیک، از صفحه‌ی دیجیتال نیز بهره می‌برند که با لمس شیشه‌ی روی ساعت، محتوای نمایش داده شده روی این صفحه‌ی دیجیتال تغییر می‌کند.

این گروه ساعت‌سازی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های فعال در حوزه ساعت در جهان است و حتی دو کمپانی فعال در حوزه الکترونیک، یعنی EM Microelectric-Marin و Renata نیز از جمله دارایی‌های این گروه صنعتی هستند.EM مدارهای مجتمع فوق‌العاده کم‌مصرف و ال‌سی‌دی تولید می‌کند و رناتا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میکروباتری در جهان است.

سواچ چند سالی است که سیستمی با نام Autoquartz را هم طراحی کرده که در واقع تشکیل شده از یک پاندول کوچک در داخل ساعت که با حرکت کاربر، این پاندول نوسان کرده و انرژی حاصل از این نوسان چرخ‌دنده مینیاتوری داخل ساعت را حرکت می‌دهد. در نتیجه انرژی الکتریکی کمی تولید می‌شود که این انرژی بر روی یک خازن یکپارچه با بورد ساعت ذخیره می‌شود. این سیستم به اسیلاتور کریستال ساعت اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به باتری‌های سنتی کار کند.

احتمالا سواچ از یکی از تکنولوژی‌هایی که نام برده شد در محصول جدید خود استفاده خواهد کرد. تامین انرژی یک کریستال کوارتز بسیار راحت‌تر از تامین انرژی مورد نیاز دستگاهی با نمایشگر رنگی بزرگ و رادیوها و سنسورهای متنوع است.

بازگشت دیرهنگام

هایک دیرتر از سایرین پتانسیل بالای ساعت‌های‌هوشمند را باور کرد. دو سال پیش او اعلام کرده بود که ساعت‌های‌هوشمند را نمی‌توان به‌عنوان یک انقلاب در صنعت ساعت‌سازی به شمار آورد. وی بارها صفحه‌ی نمایش کوچک ساعت‌های‌هوشمند و مشکلات باتری را به‌عنوان نقطه‌ی ضعف این ابزار‌ها خواند. از نظر وی صفحه‌ی نمایش ساعت‌ها برای برقراری ارتباط بسیار کوچک هستند و همچنین این ابزار‌ها به موجب در اختیار گذاردن امکانات زیاد، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری نیاز به شارژ پیدا می‌کنند. هایک سال گذشته نیز اعلام کرد که سواچ در رقابت کمپانی‌ها برای توسعه‌ی اولین ساعت‌های‌هوشمند شرکت نخواهد کرد، چراکه کاربران در برابر این محصولات مقاومت می‌کنند. وی همچنین در اظهار نظری دیگر، برند‌ لوکس سواچ، بلنک‌پین (Blancpain) را یک ساعت‌هوشمند خواند، چراکه از نظر وی این ساعت‌ها کاربران را باهوش نشان می‌دهند.

لوکا سولکا، تحلیل‌کر BNP Paribas در خصوص هایک و ساعت‌های‌هوشمند می‌گوید:

مدیران و افرادی که تجارت و کسب و کار موفقی را در دست دارند، به موفقیت بیش از حضور در تمام حوزه‌ها اهمیت می‌دهند. هایک همیشه به این موضوع اشاره کرده که سواچ فاوری‌های مرتبط برای ساخت ساعت‌های‌هوشمند از قبیل سنسورها، صفحه‌ی نمایش، باتری و موارد دیگر را در اختیار دارد. حال وی به این نتیجه رسیده که بهتر است در این حوزه نیز حضور داشته باشد.

مقصد پتنت‌ها

در سال ۲۰۱۴ میلادی پتنت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف برای ساعت‌سازی سواچ ثبت شده است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط هایک، سال گذشته پروژه‌های خلاقانه و نوآوری‌های زیادی در حوزه‌های مختلف به سرانجام رسید. پتنت‌های ثبت شده در مورد باتری‌ها و مواد جدیدی است که می‌تواند کارایی باتری‌ها را تا دو برابر افزایش دهد. هایک در این خصوص می‌گوید:

ما پتنت‌ها و فناوری‌های جدیدی را به ثبت رسانده‌ایم و در محصولات‌مان به کار خواهیم گرفت. برخی از این فناوری‌ها همچون فناوری اولید باتری‌ها نیازمند چند سال زمان هستند تا بصورت تمام و کمال در ساعت‌های‌هوشمند مورد استفاده قرار گیرند. همچین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که فناوری‌های جدید برای ساخت باتری‌ها به صنایع دیگر از جمله ساخت باتری برای خودروها نیز راه خواهند یافت.

همانطور که می‌دانید ساعت‌هوشمند اپل، قابلیت‌‌هایی را از طریق طیف وسیع سنسورهای خود نظیر سنجش سلامتی کاربران از طریق سنسور ضربان‌سنج در اختیار قرار می‌دهدو همچنین باید به قابلیت‌های متعدد آن از جمله اپلیکیشن برای نقشه، تصاویر و پیام‌ها اشاره کرد. مدیرعامل اپل، تیم‌کوک در شهریور ماه سال جاری سرویس جدید اپل، اپل‌پی را معرفی کرد که با استفاده از این سرویس می‌توان از طریق گوشی‌ها و ساعت‌هوشمند این کمپانی هزینه‌ها را پرداخت کرد.

LVMH، Richemont

 شماری از برند‌های ساعت‌سازی لوکس سوئیس نظیر LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA و Richemont نیز درصدد ورود به بازار ساعت‌های‌هوشمند هستند. برای مثال می‌توان به برند TAG Heuer متعلق به LVMH اشاره کرد که برای عرضه‌ی یک ساعت‌هوشمند در سال جاری میلادی با قابلیت‌هایی نظیر جی‌پی‌اس و سنسور سنجش ضربان قلب اشاره کرد. همچنین برند Montblanc متعلق به Richemont نیز یک بند برای ساعت‌ها با عنوان e-Strap تولید کرده که قابلیت‌هایی نظیر یافتن گوشی‌هوشمند کاربر از طریق ارتباط بلوتوث و تعقیب فعالیت‌های کاربر را در اختیار قرار می‌دهد.

هایک همچنین سخنی نیز از مذاکرات برای انجام پرداخت‌ها از طریق NFC با شماری از سرویس‌های پرداخت به میان آورد، اما نامی از کمپانی‌هایی که سواچ با آن‌ها مذاکره کرده، ذکر نکرد. ساعت‌هوشمند سواچ در طول دو تا سه ماه آینده روانه‌ی بازار خواهد شد.

نظر شما در خصوص وارد شدن برند‌های معتبر ساعت‌سازی جهان به حوزه‌ی تولید ساعت‌های‌هوشمند چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات