ARM پردازنده‌ی Cortex-A72 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 را معرفی کرد

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی بریتانیایی ARM‌ که در زمینه‌ی طراحی پردازنده‌ فعالیت می‌کند، یک پردازده و یک پردازنده‌ی گرافیکی را برای استفاده در گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی معرفی کرد.
تبلیغات

 این روزها اغلب گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌های موجود در بازار از تراشه‌هایی استفاده می‌کنند که مبتنی بر طراحی‌ هسته‌های پردازشی و پردازنده‌های گرافیکی این کمپانی ساخته شده است. این کمپانی دیروز ار نسل جدید پردازنده‌ و پردازنده‌ی گرافیکی خود برای استفاده در گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی پرده برداشت. این دو محصول شامل پردازنده‌ی Cortex-A72 و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 است.

طراحی‌های جدید این امکان را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد تا محصولات جدید خود را با قابلیت‌ها و توانایی‌های بیشتری برای تولید محتوا روانه‌ی بازار کنند، بطوریکه کاربران برای نوشتن متن‌های بلند یا تولید انواع ویدئوها دیگر نیازی به لپ‌تاپ‌های خود نخواهند داشت و می‌توانند با استفاده از گوشی‌هوشمند خود این کارها را به‌راحتی انجام دهند. ARM در تلاش است تا تجربه‌ی حاصل از بکارگیری گوشی‌های‌هوشمند و پی‌سی‌ها را به‌هم نزدیک‌تر کرده و گوشی‌های‌هوشمند را به‌‌عنوان بهترین گجت برای مصارف روزانه مطرح کند.

یان فرگوسن، یکی از متخصصان آرم در این خصوص می‌گوید:

به اعتقاد من، خلاقیت منجر به بالا رفتن سرعت پردازشی گوشی‌های‌هوشمند  می‌شود. به‌نظر ما گوشی‌های‌هوشمند به اصلی‌ترین گجت پردازشی تبدیل می‌شود.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط ARM، طراحی‌های جدید این کمپانی مصرف انرژی را بسیار کاهش خواهد داد و از این‌رو تولیدکنندگان قادر خواهند بود تا گجت‌هایی را با ضخامت کمتر و قابلیت کار بدون نیاز به شارژ در فواصل زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار دهند.

ARM که در واقع یک لابراتوار طراحی است، معماری هسته‌های پردازشی و پردازنده‌های گرافیکی را برای تولیدکنندگانی نظیر کوالکام و مدیاتک تولید می‌کند. این کمپانی می‌تواند با ایجاد دوران جدیدی از گجت‌های موبایل برای کاربران اداری و سایر مصرف‌کنندگان، قدرت خود را بیش از پیش افزایش دهد. هرچند این روز‌ها گوشی‌های‌هوشمند راه خود را به سوی کسب و کار و دنیای تجارت باز کرده‌اند، اما این گجت‌ها نتوانسته‌اند تا جای پی‌سی‌ها نظیر کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها را به‌صورت کامل در اختیار خود بگیرند. بسیاری از کارها از قبیل نوشتن متن‌های بلند بالا، ویرایش موسیقی، تولید و ویرایش ویدئوها و شماری از موارد دیگر همچنان روی پی‌سی‌ها انجام می‌شود و طرفداران و تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند نیز در پی آنند تا این روند را تغییر دهند.

در کنار تضعیف مواضع پی‌سی‌ها به‌دلیل بالا رفتن قدرت گوشی‌های‌هوشمند، ممکن است فروش تبلت‌ها نیز بیش از پیش کاهش یابد، چراکه این روز‌ها گوشی‌های‌ هوشمند با افزایش اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش روبرو هستند و می‌توانند جای تبلت‌ها را نیز پر کنند.

فرگوسن در این خصوص می‌گوید:

ما تغییرات در حوزه‌ی استفاده از گوشی‌های‌هوشمند را امسال خواهیم دید. به نظر من در سال ۲۰۱۶ میلادی سال اوج‌گیری گوشی‌های‌هوشمند است و می‌توان در این سال تغییرات عمده‌ای را مشاهده کرد.

اما شماری از افراد نیز در مورد جایگزینی کامل پی‌سی‌ها با گوشی‌های‌هوشمند با دیده‌ی تردید می‌نگرند. باب اُ.دنیل در این خصوص می‌گوید:

من فکر نمی‌کنم که بسیاری از افراد فقط از گوشی‌های‌هوشمند خود به‌منظور انجام کارهایشان استفاده کنند، چراکه استفاده از گوشی‌های‌هوشمند در مقایسه با پی‌سی‌ها سخت است.

وی البته به این موضوع نیز اشاره کرده که با استفاده از قابلیت اتصال بی‌سیم گوشی‌های‌هوشمند به تلویزیون‌ها یا نمایشگر‌ها با صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر می‌توان مزایای استفاده از گوشی‌های‌هوشمند را متصور بود.

با توجه به اینکه گجت‌هایی نظیر آکیولس برای استفاده همراه با پی‌سی‌ها توسعه یافته، اما تلاش‌هایی به منظور ایجاد قابلیت کار با گوشی‌های‌هوشمند نیز در حال انجام است. آکیولس را باید یکی از اولین هدست‌های واقعیت مجازی خواند. واقعیت مجازی از نظر بسیاری از کارشناسان انقلاب بعدی دنیای دیجیتال را رقم خواهد زد. سال گذشته نیز سامسونگ به‌همراه معرفی گلکسی‌نوت ۴، از هدست واقعیت مجازی خود، گیر وی‌آر پرده برداشت. این هدست از گلکسی‌نوت ۴ کمک می‌گیرد، اما هنوز مشکلاتی در زمینه‌ی نمایش پیکسل‌ها دارد. برای بهبود عملکرد این محصول، باید از گوشی‌های‌هوشمندی با رزولوشن بالاتر استفاده کرد که این موضوع نیازمند بهره‌گیری از پردازنده‌ای سریع‌تر است که در این مورد کمپانی ARM‌ می‌تواند کمک بسیاری را به این کمپانی برساند.

پردازنده‌ی Cortex-A72 به‌گونه‌ای طراحی شده که از نظر عملکرد ۵۰ برابر در مقایسه با پنج سال گذشته‌ بهینه‌تر شده است. همچنین این پردازنده از نظر مصرف انرژی نیز به میزان ۷۵ درصد انرژی کمتری را در مقایسه با گجت‌های معرفی شده در سال گذشته استفاده می‌کند. بیش از ۱۰ شریک تجاری ARM‌، شامل های‌سیلیکون، مدیاتک و راک‌چیپ، گواهی استفاده از معماری پردازنده‌های جدید ARM را در اختیار دارند. این هسته‌ی پردازشی را می‌توان در فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز مورد استفاده قرار داد.

پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 در کنار بهبود عملکرد، کاهش مصرف انرژی را نیز به‌همراه دارد. این پردازنده‌ی گرافیکی امکان بهره‌گیری از محتوای گرافیکی قوی‌تر را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که از این‌رو می‌توان بازی‌های سنگین‌تری را از پی‌سی‌ها و کنسول‌های بازی به گوشی‌های‌هوشمند و گجت‌های موبایل آورد. ARM این پردازنده‌ی گرفیکی را با قابلیت ثبت ویدئوهای 4K با نرخ ۱۲۰ فریم در ثانیه تولید کرده است.

انتظار می‌رود این معماری در طیف گسترده‌ای از محصولات در رده‌های مختلف به کار گرفته شود. براساس اطلاعات ارائه شده توسط ARM، این پردازنده‌ برای تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری در نظر گرفته شده که این موضوع تولید تراشه‌های کوچک‌تر با قابلیت بهتر را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد.

یکی از کمپانی‌هایی که از طراحی‌هایی ARM‌ در محصولات خود استفاده می‌کند، اپل است. این کمپانی تراشه‌ی A6‌ را مبتنی بر معماری ARMv7 روانه‌ی بازار کرد که در ادامه با تراشه‌های A7 و A8‌ مبتنی بر معماری ۶۴ بیتی ARMv8 همراه شد. هنوز مشخص نیست که آیا معماری پردازنده‌ی جدید ARM یعنی Cortex-A72 راهی به سوی نسل آتی تراشه‌ی اپل، A9 خواهد یافت یا خیر. شایعات مختلفی در این مورد مطرح شده که می‌توان از جمله‌ی آن به تولید تراشه‌ی A9 توسط TSMC مبتنی بر لیتوگرافی ۱۶ نانومتر اشاره کرد. همچنین اخباری نیز منتشر شده که حکایت از تولید تراشه‌ی A9 توسط سامسونگ مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است. سامسونگ نیز از جمله‌ی کمپانی‌هایی است که می‌توان انتظار داشت تا معماری جدید پردازنده‌ی ARM را در تراشه‌‌های اکسینوس خود مورد استفاده قرار دهد. برای دریافت پاسخ تمامی احتمالات و گمانه‌زنی‌های فوق باید به انتظار ماه‌های آتی بنشینیم.

با توجه به اهداف ARM از تولید پردازنده‌ی جدید خود که روی تقویت مواضع گجت‌های موبایل و از جمله‌ گوشی‌های‌هوشمند استوار شده، باید دید که محصولات سال ۲۰۱۶ با چه تغییرات و قابلیت‌هایی روانه‌ی بازار خواهند شد؟ آیا این گجت‌ها قادر خواهند بود تا نقش پی‌سی‌ها را در دنیای تجارت کمرنگ‌تر کنند؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات