بررسی تبلت یوگا 2 لنوو

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
تبلت یوگا ۲ لنوو یکی از مقرون‌به صرفه‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین تبلت‌های حال حاضر بازار است که در این مقاله به بررسی عمیق آن می‌پردازیم.
تبلیغات

در بازار تبلت‌های اندرویدی فراوانی با برندهای متنوع وجود دارند; از گلکسی‌های سامسونگ و ترنسفورمرهای ایسوس تا برندهای چینی و متفرقه که نام بسیاری از آنها را حتی نشنیده‌ایم. لنوو در دنیای پی‌سی، برندی شناخته شده و معتبر است. این کمپانی چینی چند سالی است که تلاش می‌کند موفقیت‌های خود در دنیای پی‌سی را در بازار تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند نیز تکرار کند. این که این کمپانی تا چه حد در این زمینه موفق بوده خود بحثی طولانی است، ولی آنها با خرید موتورولا و تجربه‌ای که در دنیای پی‌سی داشته‌اند، آینده‌ای بسیار امیدوارکننده را برای خود ترسیم کرده‌اند.

یوگا 2 نام یک تبلت میان‌رده لنوو است که با وجود قیمت تبلت در حد و اندازه میان‌رده‌ها، کیفیت و قابلیت‌هایی در حد و اندازه‌ تبلت‌های اندرویدی پرچمدار برندهای کره‌ای و تایوانی دارد. پیش‌تر در زومیت بررسی ویدیویی این تبلت را تماشا کردید.

بررسی ویدویی

نسخه 8 اینچی یوگا 2 که با قیمت ۹۹۰ هزار تومان با گارانتی یک ساله‌ی آوات در بازار موجود است، توسط شرکت آوات در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

طراحی و کیفیت ساخت

اکثر تبلت‌های موجود در بازار از نظر طراحی شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. اما لنوو در این زمینه ساختار شکنی کرده و نوعی طراحی خاص و متفاوت برای تبلت‌های سری یوگا خود در نظر گرفته است. طراحی یوگا تبلت ۲ که به نسل قبلی خود شباهت دارد، هرچند عجیب و نامتعارف به نظر می‌رسد، اما در عمل کاربردی‌تر از ساختار معمول تخت و مستطیلی مرسوم ظاهر می‌شود.

تبلت یوگا ۲، شکل و شمایل منحصر به فردی دارد، دلیل منحصر به فرد بودن این طراحی آن است که در قسمت پایین دستگاه یک بخش استوانه‌ای وجود دارد که تنها لنوو از آن استفاده می‌کند. در این برآمدگی که احتمالا باتری ۶۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی جا شده، استند خاصی تعبیه شده که از طریق آن، امکان قرار دادن تبلت در زوایای مختلف میسر می‌شود.

به این ترتیب می‌توان تبلت‌های سری یوگا که در سه سایز ۸، ۱۰ و ۱۲.۸ اینچ راهی بازار شده‌اند را بدون نیاز به کاور یا پایه‌ی خارجی در زاویه‌هایی از ۹۰ درجه تا حدود ۱۷۰ درجه قرار داد. به این ترتیب نه تنها می‌توان از تبلت در زوایای مناسب برای تماشای فیلم یا وب‌گردی و مطالعه متون استفاده کرد، بلکه می‌‌توان تبلت را آویزون کرد تا از آن به عنوان قاب عکس یا چیزی شبیه به آن بهره برد.

لنوو در وسط بخش پایه که در قسمت استوانه‌ای جمع می‌شود یک حفره‌ در نظر گرفته تا اگر مایل بودید آن را آویزان کنید. شاید دلیل این کار آن باشد تا بتوانید از تبلت به عنوان قاب عکس دیجیتال در خانه استفاده کرد یا مثلا در واحدهای تجاری و صنعتی از آن بهره برد.

کاربرد دیگر بخش استوانه‌ای پایین دستگاه جای گرفتن خوب تبلت در دست، در حالت‌های افقی و عمودی است.

تبلت یوگا 2 در سه اندازه‌ی مختلف ۸، ۱۰ و ۱۲.۸ اینچی تولید شده و علاوه بر نسخه‌ی اندرویدی، امکان خرید نسخه‌ای مجهز به سیستم‌عامل ویندوز 8.1 نیز در اختیار مشتریان قرار دارد. نسخه‌ای که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته بود، نسخه ۸ اینچی بود.

مشخصات فنی یوگا 2 لنوو

  • صفحه‌ی نمایش ۸ اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل
  • حافظه‌ رم ۲ گیگابایت
  • CPU اینتل اتم Z3745 با پردازنده‌ی چهارهسته‌ای با فرکانس ۱.۳۳ گیگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی اینتل اچ‌دی
  • حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی با امکان افزایش از طریق میکرو SD تا ۶۴ گیگابایت
  • دوربین ۸ مگاپیکسلی در عقب با f2.2 و فوکوس خودکار و دوربین جلو ۱.۶ مگاپیکسل
  • باتری ۶۴۰۰ میلی‌آمپر ساعتی
  • بلندگوهای استریو با پشتیبانی از فناوری دالبی دیجیتال پلاس
  • پایه‌ی سه حالته‌ برای قراردادن تبلت‌ در حالت‌های مختلف
  • وزن ۴۱۹ گرم
  • قیمت ۹۹۰٫۰۰۰ تومان

استند تبلت یوگا 2 در قیاس با مدل سال 2013 به شکل بهتری از جای خود خارج شده و در زاویه‌ی مورد نظر کاربر قرار می‌گیرد. این استند در هر زاویه‌ای که دلخواه کاربر باشد تنظیم شده و در نهایت بر زاویه‌ی 90 درجه چفت می‌شود. این بخش استوانه‌ای، باعث می‌شود چه در حالت افقی و چه عمودی، تبلت به بهترین شکل در دستان کاربر جای گیرد که البته در حالت افقی، ممکن است اندکی به تنظیم محل جایگیری دست‌ها نیاز باشد.

لبه‌های استند دستگاه در حالت باز بسیار تیز به نظر می‌رسد که البته احتمالا باعث آسیب به کاربر نخواهد شد. این استند برای مواقعی که دستگاه را بر روی میز قرار داده و قصد تایپ کردن داشته باشید یکی از بهترین تجربه‌ها را در اختیارتان قرار خواهد داد.

هرچند قسمت پشت دستگاه از پلاستیک با طراحی حاشوردار ریز ساخته شده، اما بخش پایه‌ی تبلت یوگا ۲ و نیز فریم دور آن از جنس فلز آلومینیوم بوده تا در استفاده طولانی مدت، آسیبی متوجه دستگاه و این قسمت نشود. با توجه به اینکه فشار قرارگیری دستگاه در حالت‌های مختلف بر روی همین قسمت استوانه‌ای قرار می‌گیرد، اقدام لنوو در تعیین جنس این بخش عاقلانه بوده است. افزون بر این، جنس فلزی قسمت استوانه‌ای موجب دفع حرارت باتری خواهد شد و بهبود عمل‌کرد و عمر آن را در پی خواهد داشت. لنوو از هر دو طرف استوانه به بهترین شکل استفاده کرده و در یک سوی آن دکمه‌ی پاور و در طرف دیگر ورودی جک هدفون را قرار داده است. در سمت راست دستگاه، اندکی بالاتر از کلید پاور، درگاه Micro-USB و کلیدهای کنترل صدا قرار گرفته است.

استوانه‌ی پایین دستگاه، میزبان اسپیکرهای تبلت نیز هست که بخاطر جایگیری در قسمت جلوی دستگاه صدا را به خوبی به سمت کاربر هدایت می‌کنند.

نمایشگر و اسپیکر

معمولا در بین تبلت‌های با قیمت زیر یک میلیون تومان در بازار ایران، نمایشگر‌هایی با رزولوشنی در محدوده HD دیده می‌شوند. اما لنوو راضی نشده در هیچ بخشی از این تبلت کم بگذارد و تبلت یوگا ۲ خود را به نمایشگر با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل مجهز کرده است. این رزولوشن در ابعاد ۸ اینچی تبلتِ لنوو، تراکم ۲۸۳ پیکسل در هر اینچ را باعث شده که موجب ارائه تصاویر شفاف و واضح می‌شود.

وضوح تصاویر یا همان رزولوشن نمایشگر از بخش‌های مهم در انتخاب یک تبلت است. رزولوشن و تراکم پیکسل بالاتر در تبلت برابر است با لذت بیشتر از کار با این وسیله. در بین تبلت‌هایی که در بازار وجود دارد، به راحتی می‌توان گفت که صفحه نمایش تبلت یوگا ۲ جزو بهترین‌ها به حساب می‌آید. این نمایشگر تصاویر خود را بسیار جذاب و روشن به نمایش می‌گذارد و شدت روشنایی بسیار بالای آن حتی استفاده از تبلت در زیر نور مستقیم خورشید را راحت کرده است.

تراکم پیکسل بالا موجب وضوح و کیفیت خوب نمایشگر شده است. رنگ مشکی در این نمایشگر عمیق به نمایش گذاشته می‌شود و کنتراست نیز فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

درباره‌ی نمایشگر تبلت لنوو یوگا ۲ لنوو باید خیال شما را راحت کنیم که در تماشای فیلم، اجرای بازی، وبگردی و سایر کار‌ها نهایت لذت را از آن خواهید برد. نکته جالب این است که حتی اثر انگشت نیز در این نمایشگر به مراتب کمتر از سایر تبلت‌ها دیده می‌شود.

در بین رقبای هم قیمت و هم رده تبلت یوگا ۲ نمایشگری شفاف، جذاب و خوانا دارد که لذت کار با این محصول جالب را دو چندان کرده است.

طراحی کاربردی و خاص این تبلت باعث شده تا اسپیکر‌ها در بهترین جای ممکن خود قرار گیرند. در بخش پایینی که به پایه‌ی ایستای گرد تبلت یوگا ۲ ختم می‌شود، دو اسپیکر استریو قرار گرفته که در هر حالتی رو به روی کاربر قرار می‌گیرند و صدای خروجی به صورت مستقیم به سمت گوش‌های کاربر منتقل می‌شود. کیفیت خروجی خوب با طراحی مناسب اسپیکر‌ها باعث شده‌اند تا کاربر بهترین بلندگو‌ها را در یک تبلت ۸ اینچی داشته باشد.

خوشبختانه اسپیکر‌هایی که لنوو در این محصول استفاده کرده بسیار صدای بالایی دارند و برای لذت بردن از تماشای فیلم و انجام بازی، راحت صدای بلند و با کیفیت یوگا ۲ را خواهید شنید.

برای درک بلندی صدای اسپیکر‌های جدیدترین ساخته‌ی لنوو می‌توانید فناوری بوم ساند اچ‌تی‌سی را در یک تبلت تصور کنید. اسپیکر‌های استریو یوگا ۲ از فناوری دالبی نیز پشتیبانی می‌کنند.

اپلیکیشن Dolby در این تبلت به راحتی از طریق یک ویجت قابل دسترس است. این برنامه به طور قابل توجه‌ای برای تنظیم صدای فیلم‌ها، موسیقی و پادکست‌ها بهینه سازی شده است.

دوربین

لنوو در این تبلت از یک دوربین ۸ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.2 و فوکوس خودکار بهره برده است. این دوربین کیفیت متوسطی دارد ولی از آنجا که تبلت‌ها چندان با هدف عکاسی ساخته نمی‌شوند، می‌توان دوربین آن را در مقایسه با عموم تبلت‌های موجود در بازار، مناسب توصیف کرد. فوکوس خودکار اپلیکیشن دوربین این تبلت خوب کار می‌کند و سرعت مناسبی دارد.

اپلیکیشن دوربین این تبلت قابلیت‌های فراوانی دارد و منوها و تنظیمات آن نیز به شکل زیبا و کاربرپسندی چیده شده‌اند. شما می‌توانید از حالت‌های عکاسی متعددی که در آن وجود دارد، مثل حالت ماکرو، پانوراما یا حالت عکاسی در نور کم استفاده کنید، تا کیفیت تجربه عکاسی با یوگا 2 را بهبود دهید.

در نور روز می‌توانید با این دستگاه ۸ اینچی به عکاسی پرداخته و عکس‌های خوبی تهیه کنید، اما در نور کم، جزئیات تصویر به درستی نشان داده نمی‌شوند. در ادامه می‌توانید چند نمونه عکس گرفته شده با دوربین این تبلت را مشاهده کنید:

محل قرار گیری دوربین این تبلت چندان مناسب نیست و هنگام عکاسی دستان کاربر روی آن را می‌پوشاند، بنابراین کمی عکس گرفتن با آن دشوار است. دوربین جلوی این تبلت ۱.۶ مگاپیکسل است که پاسخگوی نیاز کاربر برای ارتباطات ویدیویی است.

 نرم‌افزار

تبلت یوگا 2 لنوو، از نسخه‌ی 4.4 اندروید کیت‌کت بهره می‌برد که البته رابط کاربری قرار گرفته بر روی آن بصورت اختصاصی توسط لنوو آماده شده است. این رابط کاربری به شکل عجیبی به رابط کاربری سیستم‌عامل iOS اپل شباهت دارد که البته این اقدام، در میان سازندگان چینی چندان غیرمتداول به شمار نمی‌رود. این رابط کاربری به وضوح از محل متعارف قرارگیری اپلیکیشن‌ها بی بهره است و همچون سیستم‌عامل اپل، میانبر تمام برنامه‌ها در صفحه‌ی خانگی قرار گرفته است. در این رابط کاربری امکان ایجاد پوشه برای سازمان‌دهی میانبرها و انتخاب صفحه‌خانگی که قرار است در آن به پوشه‌ی خود دسترسی داشته باشید فراهم شده است.

باز هم همچون سیستم‌عامل موبایل اپل، در رابط کاربری لنوو با کشیدن انگشت از گوشه‌ی پایین به سمت بالا، با منوی تنظیمات روبرو خواهیم شد و با کشیدن صفحه به سمت پایین نیز منوی اعلان‌ها با همان ظاهر iOS در انتظارمان خواهد بود. جدا کردن منوی اعلان‌ها از منوی تنظیمات احتمالاً در راستای ساده‌تر کردن اجرای امور انجام شده، اما در تجربه‌ی کاربری ما، این تصمیم چندان کاربردی‌تر از حالت عمومی و یک‌تکه‌ی اندروید نبود. البته ماجرا به همین‌جا ختم نشده و طراحی آیکون‌ها و حتی رابط کاربری برخی اپلیکیشن‌ها نیز آنچه در سیستم‌عامل اپل دیده‌ایم را تداعی می‌کنند. افکت‌های اعمال شده هنگام باز کردن منوی اعلان‌ها و حالت‌های گرافیکی صفحه‌ی قفل نیز از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

تبلت یوگا ۲ لنوو از قابلیت اجرای چند برنامه در کنار یکدیگر و قرار دادن هر یک در پنجره‌ی خاص خود برخوردار است و امکان اجرای ۴ اپلیکیشن بصورت همزمان را در اختیارتان قرار خواهد داد. این خصوصیت برای امور چند وظیفگی بسیار کاربردی ظاهر می‌شود که حضور آن در یک تبلت نسبتاً پایه‌ای باعث خرسندی است. البته تمام اپلیکیشن‌ها از این قابلیت پشتیبانی نخواهند کرد اما برنامه‌های عمومی که معمولاً با آن‌ها سر و کار خواهید داشت نظیر مرورگر کروم، پخش‌کننده‌ی ویدیو و از این دست برنامه‌ها هماهنگی مناسبی با قابلیت چندپنجرگی یوگا تبلت ۲ دارند.

یکی دیگر از قابلیت‌های نرم‌افزاری تبلت یوگا ۲، خصوصیت Smart Switch است که حالت‌های نمایش متفاوتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که هر یک بر اساس نوع استفاده از دستگاه بهینه شده‌اند.

لنوو تعدادی اپلیکیشن اختصاصی برای اجرای وظایف عمومی بر روی این تبلت قرار داده که برای نمونه می‌توان به اپلیکیشن مدیریت فایل، ضبط صدا، ماشین حساب، تقویم و موارد از این دست اشاره کرد که البته گزینه‌های بهتر از پیشفرض‌های لنوو نیز در فروشگاه گوگل پلی وجود دارد.

خوشبختانه به لطف انعطاف سیستم‌عامل اندروید، در صورتی که رابط کاربری لنوو مورد پسند شما نبود به سادگی خواهید توانست نسبت به نصب لانچرهای جانبی دلخواه خود اقدام کنید. البته رابط کاربری لنوو چندان هم بد نیست و مسلماً نسبت به نسخه‌های قبلی که شاهدش بودیم، نشانگر روند رو به رشد لنوو در این بخش است؛ هرچند که هنوز برای رسیدن به بلوغ فاصله‌ی قابل توجهی وجود دارد.

عملکرد رابط کاربری دستگاه در مجموع نرم و روان بوده و نمی‌توان به آن خرده گرفت.

سخت‌افزار

تبلت یوگا پرو ۲ لنوو در سه اندازه‌ی ۸، ۱۰ و ۱۳ اینچی تولید شده که این سه نمونه را می‌توان با سیستم‌عامل ویندوز نیز خریداری کرد. مدلی که در زومیت به بررسی آن پرداخته‌ایم، نمونه‌ی ۸ اینچی اندرویدی است که علاوه بر صفحه‌ی نمایش در برخی از ویژگی‌ها تفاوت‌هایی را با نسخه‌های بزرگ‌تر دارد. لنوو در این تبلت از یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اینتل اتم Z3745 با فرکانس کاری ۱.۳۳ گیگاهرتز استفاده کرده است، البته فرکانس همین پردازنده‌ در نسخه‌های ۱۰ و ۱۳ اینچ ۱.۸۶ گیگاهرتز است. همچنین نمونه‌های بزرگ‌تر از وجود یک پروژکتور نیز بهره می‌برند. تراشه‌ی مورد استفاده در این تبلت از وجود پردازنده‌ی گرافیکی اینتل اچ‌دی بهره گرفته است. از دیگر مشخصات این تبلت می‌توان به حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی و حافظه‌ی داخلی ۱۶ گیگابایتی با امکان افزایش از طریق میکرو SD تا ۶۴ گیگابایت اشاره کرد.

 تبلت یوگا ۲ لنوو قادر است با بهره‌گیری از سخت‌افزاری که به آن اشاره کردیم، براحتی از عهده‌ی وظایف معمول همچون وب‌گردی، چک‌کردن ایمیل و استریم ویدئو برای یک تبلت برآید. سوئیچ کردن بین اپلیکیشن‌های مختلف نیز به سادگی انجام می‌شود. یوگا تبلت ۲ در زمان استفاده از حداکثر قدرت سخت‌افزاری نیز مشکلی در اجرای روان سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها نیز ندارد. برای مثال می‌توان به استفاده از قابلیت استفاده از چند پنجره در کنار هم یا اجرای چندین اپلیکیش در پشت پرده اشاره کرد که تبلت به‌خوبی از عهده‌ی کار برمی‌آید. انواع بازی‌های سنگین یا سبک را می‌توان به‌راحتی با استفاده از این تبلت اجرا کرد.

عملکرد سخت‌افزار این تبلت آن را در زمره‌ی تبلت‌های سطح بالای بازار قرار داده است. پردازنده‌ی ۶۴ بیتی یوگا تبلت ۲ در کنار صفحه‌ی نمایش نمونه‌ی ۸ اینچی رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موجود را به بهترین شکل ممکن ایجاد می‌کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد در برخی مواقع شاهد لگ‌هایی در رابط کاربری هستیم که علت آن نرم‌افزاری بوده و احتمالا در بروزرسانی‌های آتی شاهد برطرف شدن این مشکل خواهیم بود.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های اجرا شده روی این تبلت را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu4

AnTuTu5

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Lenovo Yoga 2

33487

33748

261.106

615.200

17929

15433

1443

942

29273

788 / 579.8ms

Green Genesis 2

16204

17637

109.729

162.024

8556

_____

1125

681

15004

370 /

1210.0ms

LG G Pad 10.1

16947

17863

85.283

231.05

8926

5551

 1514

878

 14224

557 /

1198.7ms

LG G Pad 7.0

18524

17149

82.921

228.546

8812

5646

1523

776

 14249

548

 /

1198.7ms

 Lenovo TAB A10-70

 17126

18512

114.059

120.562

 8599

3152 

 1453

749

 16532

410 /

1198.7ms

Farassoo Fast 5050 Tablet

16439

-

88.153

211.893

5862

2929

1664

768

17414

264 /

1292.2ms

Nvidia Shield Tablet

43107

-

722.701

766.667

 

20824

30,386

5663

1930

46591

1879 /

460.0ms

 

Sony Xperia Z3 Tablet Compact

41789

-

388.117

763.198

20369

18137

2686

1352

36897

1237 /

811.7ms

Alcatel One Touch POP 8

16701

-

88,169

123,656

1940.83

2,855

1865

648

17,466

230

1245.2ms

Alcatel One Touch POP 7

12575

-

81,471

159.119

1832.49

2,508

1767

626

8816

175

1359.3ms

Galaxy Tab S 10.5 Snapdragon - LTE

35,075

-

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab S 8.4 Exynos - Wifi

33,778

-

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2 Tablet

32,850

-

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

Farassoo Fast 712

18,154

-

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

LG G Pad 8.3

 

21,796

-

 

300 / 794

 

12,083

 -

2,498

731

 25,720

 

AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت‌افزار شامل حافظه‌ رم، حافظه ذخیره سازی،‌ پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تاثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین‌پک از طریق اجرای دستورات محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورات ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین‌پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی‌ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

BaseMark OS II

بیس‌مارک نیز کلیه سخت‌افزار یک گجت را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در این بنچمارک نیز تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده است. بیس‌مارک حتی قدرت تک هسته و چند هسته‌ی پردازنده را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هر چه امتیاز بیشتر باشد بهتر است.

3D Mark: Ice Storm

3D Mark یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای بنچمارک در دنیای PC است که از چندی پیش به دنیای موبایل نیز راه یافته است. در این نرم‌افزار تمرکز اصلی بر روی قدرت پردازنده گرافیکی (GPU) است. هرچه امتیاز بالاتر باشد، محصول قدرت پردازش گرافیکی بیشتری دارد و قادر است به شکل بهتری بازی‌های گرافیکی را اجرا کند.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار عملکرد سیستم‌ را در وب‌گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می‌پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت‌افزار تاثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی‌اف بنچ، تمرکز بر روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هر چه این دو بخش سیستم سریع‌‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می‌آورند. این نرم‌افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته‌ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

عمر باتری

معمولا عمر باتری در تبلت‌ها در مقایسه با گوشی‌های‌هوشمند از اهمیت پایین‌تری برخوردار است، اما لنوو در ساخت تبلت خود به باتری اهمیت نشان داده است. براساس ادعای این کمپانی باتری لنوو قادر است تا ۱۸ ساعت انرژی مورد نیاز را برای انجام امورات روزانه تامین کند.

در آزمایش‌های انجام شده در زومیت این تبلت قادر است یک روز را بدون نیاز به شارژ باتری سپری کند. در آزمایش مربوط به نمایش مستمر ویدئو نیز تبلت یوگا ۲ لنوو ۱۰ ساعت مقاومت کرده است. در صورتی که استفاده‌ی شما از تبلت به ساعات مشخصی از روز محدود می‌شود و در سایر ساعت‌های نیز استفاده‌ی خاصی از تبلت خود نمی‌کنید، بهتر است بدانید که پردازنده‌ی اینتل مورد استفاده بسیار کم‌مصرف بوده و تقریبا در حالت استندبای انرژی چندانی مصرف نمی‌کند. این قابلیت پردازنده‌های اینتل را پیش‌تر در سری فون‌پد ایسوس نیز شاهد بودیم.

عمر باتری دستگاه مناسب است و حداقل یک روز کامل می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید. اگر از آن جمله کاربران خوره که مدام با گجت خود ور می‌روند نباشید، حتی می‌توانید روی شارژدهی بیش از یک روز یوگا 2 نیز حساب کنید.

جمع‌بندی

تبلت یوگا ۲ طراحی ظاهری متفاوت و منحصر به فردی دارد که به نظر برخی جذاب است و از نگاهی برخی دیگر برعکس. اگر با این طراحی ظاهری که کاربردهای مختلفی را نیز ارائه می‌کند کنار بیایید، آن وقت یوگا ۲ به یک تبلت تمام‌عیار و خوش قیمت تبدیل می‌شود. این تبلت از سخت‌افزار قدرتمند، صفحه نمایش باکیفیت و باتری قوی بهره می‌برد. تبلت یوگا ۲ با وجود قیمت زیر یک میلیون تومان آن از درگاه میکرو سیم و سیم‌کارت نیز پشتیبانی می‌کند تا همیشه بتوانید به اینترنت دسترسی داشته‌ باشید. تبلت یوگا ۲ لنوو برای استفاده در شرایط مختلف و موارد گوناگون از جمله وب‌گردی، تماشای ویدیو، اجرای اپلیکیشن‌های سرگرمی و حتی انجام بازی‌های سنگین گرافیکی بدون مشکل بر می‌آید.

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت خوب و طراحی خلاقانه
  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • پردازنده‌ی قدرتمند
  • طول عمر باتری خوب
  • اسپیکر پرقدرت

نقاط ضعف

  • نرم‌افزارهای محدود به همراه مشکلات کوچک

در تهیه‌ی این بررسی امین فیض‌پور، مسعود آموزگار، حسین خلیلی صفا مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات