افزایش حجم مغز موش با تزریق DNA انسان امکان‌پذیر شد

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۹
مطالعه 1 دقیقه
محققان آمریکایی در یک مطالعه متوجه شدند که تزریق یک توالی دی‌ان‌ای انسان به جنین موش، سبب افزایش قابل ملاحظه حجم مغز آن می‌شود. نتیجه این مطالعه می‌تواند به شناخت بیشتری در مورد بیماری آلزایمر منجر شود.
تبلیغات

کد ژنتیکی انسان بسیار شبیه کد ژنتیکی شامپانزه است بطوری که حدود ۹۵ درصد باهم مشترک هستند. با این وجود، تمام تفاوتی که انسان با شامپانزه دارد در این است که مغز انسان بزرگتر از مغز شامپانزه است. مغز یک شامپانزه بطور متوسط ۳۸۴ گرم وزن دارد درحالی که وزن مغز انسان سه برابر مغز شامپانزه است.

فقط اندازه مغز انسان عامل هوش وی نیست، اما مطمئنا نقش مهمی در این رابطه ایفا می‌کند و اکنون محققان دانشگاه دوک در آمریکا یک توالی دی‌ان‌ای را کشف کرده‌اند که می‌تواند عامل این تفاوت خاص تکاملی باشد.

این توالی دی‌‌ان‌ای انسان که HARE5 نامیده می‌شود، یک تنظیم کننده فعالیت ژن است که با تزریق به مغز جنین موش‌ها موجب بزرگ شدن قابل ملاحظه مغز آن‌ها شد؛ بطوری که مغز جنین موشی که این توالی دی‌ان‌ای انسان به آن تزریق شده بود ۱۲ برابر بزرگتر از جنین موشی بود که HARE5 شامپانزه به مغز آن تزریق شد.

طبق گفته‌ی محققان، نتایج این مطالعه می‌تواند به شناخت بیشتری در زمینه بیماری‌های خاص مغزی مانند اوتیسم و آلزایمر منجر شود؛ بیماری‌هایی که شامپانزه به آن مبتلا نمی‌شود.این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات