۷ اسفند: تولد احمد زویل دانشمند سرشناس مصری آمریکایی

پنج‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
۶۹ سال پیش در چنین روزی احمد زویل - دانشمند سرشناس مصری آمریکایی متولد شد. وی به عنوان پدر علم فمتوشیمی در دنیا شناخته می‌شود و بخاطر توسعه این شاخه از دانش شیمی فیزیک توانست جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۹ را به خود اختصاص دهد.
تبلیغات

 ۲۶ فوریه سال ۱۹۴۶ احمد زویل در شهر دمنهور واقع در کشور مصر و بعد از پایان جنگ جهانی دوم به دنیا آمد. بعد از پایان دوره‌ی ابتدایی و دبیرستان وارد دانشگاه اسکندریه شد و کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته شیمی از این دانشگاه دریافت کرد و سپس به آمریکا رفت و در دانشگاه پنسیلوانیا دوره دکترای خود را در رشته شیمی آغاز کرد و بعد از آن به دانشگاه برکلی رفت و در این دانشگاه دوره فوق دکترا را سپری کرد.

پس از پایان دوره‌ی فوق دکترا در دانشگاه برکلی سال ۱۹۷۶ به دانشگاه فنی کالیفرنیا رفت و در این دانشگاه تا سال ۱۹۹۰ به عنوان استاد به تحقیق و تدریس پرداخت. مهمترین دستاورد علمی دکتر زویل به تحقیق در خصوص واکنش‌های شیمیایی در فمتوثانیه به کمک لیزرهای فوق سریع باز می‌گردد که همین تحقیقات دکتر زویل موجب خلق و بوجود آمدن شاخه‌ی جدید در علم شیمی فیزیک به نام فمتوشیمی شده است.

فمتوثانیه یک واحد اس‌آی برابر با ۱۰ به توان -۱۵ ثانیه (0.000000000000001) است. یعنی یک میلیون میلیاردم ثانیه. نسبت یک فمتوثانیه یه یک ثانیه مانند نسبت یک ثانیه است به ۳۱٫۷ میلیون سال. در علم فمتوشیمی واکنش‌های شیمیایی در این مقیاس زمان مورد مطالعه قرار می‌گیرد. این نوع تحقیقات و شاخه علم با یک سوال ساده در ذهن دکتر زویل آغاز شد و آن این بود که انرژی در میان اتم‌ مولکول‌های بزرگ به چه سرعتی و در چه زمانی انتقال پیدا می‌کند. همین سوال و پیدا کردن روشی برای پاسخ به آن دکتر زویل را به سمت خلق دانش فمتوشیمی پیش برد و جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۹۹ به همین خاطر به ایشان تعلق گرفت. نتایج تحقیقات دکتر زویل باعث کشف ساختارهای مولکولی بسیار پیچیده شد و مسائلی را فرایندهای داخلی مولکولی مشخص کرد که تا آن زمان بر هیچ کس مشخص نبود.

دکتر احمد زویل کماکان به تحقیقات علمی خود در دانشگاه های آمریکا ادامه می دهد و به عنوان پدر علم فمتوشیمی یکی از مورد احترام ترین شیمیدانان دنیا است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات