AMD تراشه‌های جدید Carizzo کم مصرف تولید می‌کند

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی AMD نسل جدید پردازنده‌های خود را با کد Carrizo معرفی کرده و انتظار می‌رود در لپ‌تاپ‌های رده پایین و میان‌رده‌ی بازار مورد استفاده قرار گیرد. این پردازنده‌ها با تمرکز روی کاهش مصرف انرژی توسعه یافته‌اند.
تبلیغات

AMD نسل جدید Accelerated Processing Unit یا همان APU خود را با کد Carrizo معرفی کرده است. انتظار می‌رود این پردازنده‌های جدید در لپ‌تاپ‌های میان‌رده و پایین‌رده بازار مورد استفاده قرار گیرد. Accelerated Processing Unit به تراشه‌های تولید AMD‌ اطلاق می‌شود که از یک ریزتراشه‌ی ۶۴ بیتی برای عملیات پردازنده و پردازشگر گرافیکی تشکیل شده‌اند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که تراشه‌ی AMD یارای رقابت با پردازنده‌های اینتل مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های میان رده را ندارد. AMD‌ نیز چنین هدفی نداشته و تمرکز خود را روی مصرف بهینه‌ی انرژی قرار داده و توسعه‌ی قابلیت‌های پردازشی و عملکرد در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارد. شاید بهینه‌ سازی مصرف انرژی نیز برای AMD بسیار سخت باشد، چراکه این کمپانی همچنان تراشه‌های خود را براساس لیتوگرافی ۲۸ نانومتری توسعه می‌دهد در صورتی که اینتل در حال ارائه‌ی محصولات خود مبتنی بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است.

البته مهندسان توانمند AMD همچنان در حال خلق شگفتی هستند. AMD موفق شده تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده را تا سه برابر در سطح مقطع یکسان افزایش داده و در عین حال مصرف انرژی را نیز کاهش دهد. با توجه به استفاده از هسته‌های Excavator که براساس معماری x86 توسعه یافته‌اند، تعداد دستورات پردازش شده در هر کلاک پردازنده نیز بهبود یافته است. تراشه‌ی Carizzo از وجود چهار هسته‌ی Excavator بهره می‌برد.

AMD دیکدر ویدئویی H.265 را نیز روی تراشه‌ی خود آورده و با بکارگیری شماری از راهکارها برای بهبود مصرف انرژی، توان مصرفی تراشه‌ی خود را به ۱۰ وات کاهش داده است.

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، یک تراشه‌ی AMD‌ مبتنی بر تراشه‌ی Carizzo، موفق شده در بنچمارک 3DMark 11، امتیاز ۲٫۶۴۵ را کسب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات