پمپ دندانه‌ای با الهام گیری از بال پرندگان

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در بیشتر پمپ‌‌‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند یک بخش گردنده، مایع را با استفاده از نیروی گریز از مرکز یا ایجاد حرکات دودی به بیرون می‌‌‌راند اما این بار چند مهندس نیویورکی به فکر افتاده‌اند که با الهام گیری از نحوه‌‌ی عملکرد بال پرندگان در به عقب راندن هوا و پیش بردن بدن‌، پمپی بسازند که از روشی جدید بهره می‌‌‌برد و دندانه دارد!
تبلیغات

 پمپ جدید از دو پنل روبروی هم تشکیل شده که فاصله‌‌‌ای در بین آن‌‌‌ها وجود دارد. این فاصله دو محفظه‌‌ی آب را در دو سوی این دستگاه به هم متصل می‌‌‌کند. در سطح داخلی هر کدام از این پنل‌‌‌های پلاستیکی نیز 12 دندانه‌‌ی اره مانند نامتقارن قرار گرفته که هر یک به جای شکل دادن یک مثلث متساوی الساقین، کمی شیب‌دار شده‌اند.

با لرزاندن بسیار سریع پنل بالایی فاصله‌‌ی بین این دو پنل به صورت متناوب بسته و باز می‌‌‌شود. هنگامی که این فاصله بسته می‌‌‌شود آب نیز به بیرون هدایت می‌‌‌شود. از آنجایی که شکل دندانه‌‌‌ها نامتقارن است مایع نیز به جای رفتن به هر دو طرف به صورت برابر از مسیری حرکت خواهد کرد که با توجه به شیب دندانه مقاومت کمتری داشته باشد. این حرکت باعث انتقال آب از یک محفظه به محفظه‌‌ی بعدی خواهد شد. زمانی هم که این فاصله مجددا باز شود آب از سمت چپ مجددا فاصله را پر می‌‌‌کند تا انتقال به محفظه‌‌ی راست در چرخه‌‌ی بعدی ادامه پیدا کند.

سازندگان این پمپ نوآورانه در مورد کاربرد آن معتقدند این پمپ می‌‌‌تواند در فرایندهایی که لرزش‌‌‌های زیاد به طور معمول وجود دارد مورد استفاده قرار گیرد. لرزش‌‌‌هایی که به طور معمول در سامانه‌‌‌ها وجود دارند به کمک این پمپ می‌‌‌توانند موجب انتقال آب برای مصارفی همچون خنک کنندگی دستگاه شوند.

به علاوه با نصب این پمپ در بین فاصله‌‌ی دو صفحه‌‌ی در حال لرزش می‌‌‌توان صدای ناشی از لرزش را نیز به حداقل ممکن رساند.

جزییات این طرح در نشریه‌‌ی علمی Applied Physics Letters به چاپ رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات