۵ اسفند: تولد دکتر برایان اشمیت اخترفیزیکدان سرشناس آمریکایی استرالیایی

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
۴۷ سال پیش در چنین روزی برایان پل اشمیت اخترفیزیکدان سرشناس آمریکایی استرالیایی متولد شد. شهرت وی بخاطر ارائه شواهدی در جهت اثبات نظریه جهان شتاب‌دار در سال 1998 میلادی است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۱ میلادی به ایشان تعلق گرفت.
تبلیغات

 ۲۴ فوریه سال ۱۹۶۷ برایان اشمیت در شهر میزولا واقع در ایالت مونتانا در آمریکا متولد شد. پدرش یک زیست شناس بود، زمانی که ۱۳ سال داشت برای کار به آلاسکا نقل مکان کردند. برایان تحصیلات در مقطع دبیرستان را در آلاسکا به پایان رساند و سال ۱۹۸۵ فارغ التحصیل شد. اشمیت از کودکی به هواشناسی علاقه داشت، اما سرانجام تصمیم گرفت در خصوص ستاره شناسی به مطالعه بپردازد و اختر فیزیک را به عنوان رشته خود انتخاب کرد. برایان اشمیت سال ۱۹۸۹ توانست در رشته‌ی فیزیک و در رشته ستاره شناسی از دانشگاه آریزونا بصورت همزمان کارشناسی بگیرد.

برایان اشمیت در ادامه به دانشگاه هاروارد رفت و فوق لیسانس ستاره شناسی خود را سال ۱۹۹۲ و دکترا در رشته ستاره شناسی را در سال ۱۹۹۳ از این دانشگاه دریافت کرد. مهمترین دستاورد علمی دکتر اشمیت به ارائه شواهدی در خصوص اثبات نظریه جهان شتاب‌دار باز می‌گردد. جهان شتاب‌‌دار مشاهداتی است که بیان می‌‌کند جهان کنونی که در آن زندگی می‌کنیم با روندی شتاب‌‌دار در حال بزرگ شدن است که در بیان علمی عامل مقیاس ((a(t) یک مقدارِ مثبت برای مشتق دوم آن نسبت به زمان است که در نتیجه می‌توان گفت که جهان کنونی منبسط می‌شود و روند انبساط آن نیز در حال سرعت گرفتن است. این افزایش سرعت وابسته به زمان و نه مکان است و به همین دلیل نباید با افزایش سرعتی که در نتیجه دور شدن بر اساس قانون هابل اتفاق می‌افتد اشتباه گرفته شود. این نتایج بر اساس مشاهداتی که توسط دکتر اشمیت در حین مطالعه ابرنواخترها انجام گرفت، بدست آمده است. از دیگر نتایج بدست آمده بواسطه تحقیقات دکتر اشمیت می‌توان به اعلام وجود انرژی تاریک اشاره کرد. در علم کیهان‌شناسی، انرژی تاریک نوعی انرژی فرضی است که همه‌ی فضا را در بر می‌گیرد و سرعت انبساط جهان را می‌افزاید.انرژی تاریک قابل قبول‌ترین فرضیه برای توضیح‌ مشاهدات اخیر در اخترشناسی به خصوص جهان شتاب‌دار است. در مدل استاندارد کیهان‌ شناسی بنابر هم‌ ارزی جرم-انرژی، جهان شامل ۲۶٫۸٪ ماده تاریک،۶۸٫۳٪ انرژی تاریک (در مجموع ۹۵٫۱٪) و ۴٫۹٪ ماده‌ی معمولی است.

دکتر اشمیت درحال حاضر مقیم کشور استرالیا است و به تحقیق در خصوص ابرنواخترها ادامه می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات