۵ نکته‌ای که نتایج بنچمارک اسنپدراگون 810 نشان داد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
مطالعه 11 دقیقه
رقابت در حوزه‌ی تولید تراشه‌های مورد استفاده در گجت‌های موبایل، کمپانی‌های فعال در این حوزه را به ارائه‌ی محصولات قوی‌تر و سریع‌تر در مقایسه با گذشته وادار کرده است. یکی از تراشه‌هایی که اخیرا با انتشار نتایج بنچمارکش سر و صدای فراوانی به پا کرده، اسنپدراگون 810 است؛ در ادامه به بررسی پنج نکته‌ای خواهیم پرداخت که بنچمارک‌های اسنپدراگون 810 نشان داده است.
تبلیغات

کوالکام تراشه‌ی ۶۴ بیتی خود را سال گذشته معرفی کرد و در ماه‌های پیش‌رو شاهد عرضه‌ی محصولاتی مبتنی بر این تراشه به بازار خواهیم بود. چندی پیش نتایج بنچمارک مربوط به این تراشه‌ی قدرتمند منتشر شد که نشان از عملکرد بالای این محصول داشت. اما امروزه فقط یک تراشه‌ی سریع و قدرتمند نمی‌تواند تولیدکنندگان را به سمت استفاده از آن در محصولات خود، سوق دهد، بلکه فاکتورهای دیگری نیز در انتخاب تراشه و در کل انتخاب یک گجت دخیل است.

نتایج بنچمارک خیره‌کننده

این روزها تولید تراشه‌ی جدید از قانون خاصی پیروی می‌کند. براساس این قانون نانوشته، تراشه‌ی تولید شده توسط هر کمپانی علاوه بر بهبود کارایی در مقایسه با نسل پیشین، باید محصولات ارائه شده توسط رقبا را نیز شکست دهد. در این بین اسنپ‌دراگون 810 نیز از این قانون مستثنی نیست. اسنپدراگون 810 را باید یکی از اولین تراشه‌هایی خواند که در آن از معماری Armv8 استفاده شده است. کوالکام با استفاده از هسته‌های Cortex-A57 و Cortex-A53، یک تراشه‌ی قدرتمند ۶۴ بیتی را روانه‌ی بازار کرده. کوالکام در کنار هشت هسته‌ی پردازشی برای پردازنده، از آدرنو 430 به‌عنوان پردازنده‌ی گرافیکی تراشه‌ی خود استفاده کرده که به ادعای این کمپانی جزو قوی‌ترین پردازنده‌های گرافیکی موجود در بازار است.

S810Int 1

بنچمارک‌های انجام شده روی این تراشه‌، نتایج بسیار جالب توجهی را از خود نشان داده است که می‌توان با نگاهی به نتایج حاصل به قدرت خارق‌العاده‌ی این تراشه پی برد.

با توجه به اینکه بنچمارک‌های انجام شده روی تبلت‌ و گوشی‌هوشمندی است که کوالکام در فرآیند توسعه‌ی تراشه‌ی خود از آن استفاده می‌کند، پس باید به این نکته توجه کرد که احتمالا در زمان ارائه‌ی محصولات به بازار، شاهد نتایج متفاوتی باشیم که البته این تفاوت نمی‌تواند چندان فاحش باشد. تبلت مورد استفاده برای تست اسنپ‌دراگون 810 صفحه‌ی نمایشی با رزولوشن 4K و حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی داشته و گوشی‌هوشمند مورد استفاده نیز از وجود یک صفحه‌ی نمایش با رزولوشن 2K در کنار حافظه‌ی داخلی ۳ گیگابایتی بهره می‌برد.

با وجود اینکه این تراشه به‌همراه نرم‌افزار نهایی مورد آزمایش قرار نگرفته، اما همچنان می‌توان نتایج درخشان آن را دید. در بنچمارک ولامو (Vellamo) گوشی‌هوشمند مورد آزمایش با کسب نتیجه‌ی ۲٫۲۸۶ به‌راحتی وان‌پلاس وان را با نتیجه‌ی ۱٫۶۲۲ پشت سر گذاشته است. در آزمایش سان‌اسپایدر برای تست سرعت اجرای جاوااسکریپت مرورگر زمان ۳۴۴.۵ میلی‌‌ثانیه و برای کوادرانت نیز امتیاز ۳۰٫۲۱۱ ثبت شده است.

[widgetkit id=1164]

 در بنچمارک‌ بیس‌مارک، گوشی‌ مورد آزمایش امتیاز ۱۸٫۳۱۱ را در انجام بازی‌ها با کیفیت بالا رقم زده است. نتایج بنچمارک اَنتوتو به ترتیب برای تبلت و گوشی مورد آزمایش ۵۲٫۱۰۲ و ۶۱٫۶۹۲ است. در بنچمارک گیک‌بنچ نیز در حالت تک هسته‌ای امتیاز ۱٫۳۱۸ و در حالت چند هسته‌ای امتیاز ۴٫۲۵۴ برای این تراشه رقم خورده است.

نتایج حاصل برای بنچمارک‌های اکتان 2.0 و 3DMark نیز به ترتیب ۷٫۹۰۷ و ۲۴٫۳۷۲ به دست آمده است. هرچند بنچمارک‌ها معیارهای خوبی برای مقایسه‌ی انواع تراشه‌ها با یکدیگر هستند، اما نمی‌توانند تمام قابلیت‌ها و داشته‌های تراشه‌های امروزی را برای کاربران مشخص کنند. اسنپ‌دراگون 810 نیز از جمله‌ی مواردی است که توانایی‌های زیادی در چنته دارد که لزوما در بنچمارک‌ها مشخص نیست.

پشتیبانی از اغلب استانداردهای LTE در سراسر جهان

باید به این موضوع اذعان کرد که کوالکام با تراشه‌ی اسنپدراگون 810 تقریبا یک تراشه‌ی بی‌مانند در زمینه‌ی پشتیبانی از باند‌های شبکه‌های مخابراتی تولید کرده است. برای اولین بار در این تراشه شاهد پشتیبانی از ارتباط Cat 9 LTE به همراه تراکم بسته‌های (Carrier aggregation) با فرکانس ۳*۲۰ مگاهرتز هستیم. پیش از این تولیدکنندگان مجبور بودند تا در انتخاب تراشه‌ی خود یکی از باند‌های ۹ یا ۱۰ را برای شبکه‌های LTE انتخاب کنند، حال آنکه کوالکام در اسنپدراگون 810 پا را فراتر نهاده است.

S810LTE 3

در حقیقت تراشه‌ی اسنپدراگون 810 کوالکام قادر است در انواع شبکه‌های مخابراتی پیاده‌سازی شده در گوشه‌ گوشه‌ی جهان کار کند. برای مثال می‌توان به کشور چین اشاره کرد که در حال حاضر هر هفت استاندارد شبکه‌های مخابراتی در آن پیاده‌سازی شده و در حال استفاده است. اسنپدراگون 810 اولین تراشه‌ای است که از Cat 9 با قابلیت سرعت دانلودی سه برابر و سرعت آپلودی دو برابر اسنپ‌دراگون 800 پشتیبانی می‌کند.

یقینا باید برای استفاده از قابلیت ارتباط به شبکه‌های Cat 9‌ در دامنه‌ی شبکه‌ای که از این فناوری پشتیبانی می‌کند، قرار گرفت.

S810LTE 1

پیتر کارسون از کوالکام در این خصوص می‌گوید:

معمولا گجت‌های جدید در انتقال یک فناوری جدید به بازار با مشکل روبرو هستند. بسیاری از افراد از ما این سوال را می‌پرسند که چرا فناوری‌‌هایی را در محصولات خود ارائه می‌دهیم  که هنوز در بازار وجود ندارند؟ پاسخ بسیار ساده‌ است، ما نمی‌خواهیم سخت‌افزار به‌عنوان یک فاکتور محدود کننده در نظر کاربر باشد.
S810LTE 2

حضور گوشی‌های‌هوشمند با قابلیت استفاده از استاندارد Cat 9 در شبکه‌های ارتباطی برای سایر کاربرانی که با گوشی‌های‌هوشمند قدیمی‌تر از شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌کنند نیز کاربردی است، چراکه این کاربران می‌توانند داده‌ها را از طریق سه کانال ارتباطی با سرعت بیشتری انتقال دهند و در نتیجه پهنای باند اشغال شده را برای مدت محدودتری در اختیار بگیرند.

مصرف کم‌تر در کنار تولید حرارت کم‌تر

کاهش مصرف تراشه‌ی مورد استفاده علاوه بر افزایش طول عمر باتری در یک بار شارژ، مزایای دیگری را نیز در بردارد. کوالکام مدعی است که اسنپدراگون 810 در مقایسه با اسنپدراگون 800 انرژی کمتری را در زمان انجام وظایف یکسان مصرف می‌کند که این موضوع علاوه بر افزایش عمر باتری موارد دیگری را نیز به ارمغان آورده است.

S810Cooler 1

کاهش میزان مصرف انرژی به معنای کاهش گرمای تولید شده توسط تراشه است. معمولا در حال انجام کارهایی نظیر عکاسی، برقراری مکالمات تلفنی و وب‌گردی، دمای تراشه‌ در بازه‌ی ۳۰ تا ۳۵ درجه قرار می‌گیرد. در صورتی که کارهای سنگین‌تری نظیر انجام بازی‌ها با استفاده از گوشی‌هوشمند انجام گیرد، دمای گوشی بین ۳۵ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. پس از آنکه دمای گوشی به بیش از ۴۵ درجه رسید، بصورت خودکار فرکانس پردازشی هسته‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه ولتاژ نیز برای کاهش دمای تولید شده کاهش می‌یابد.

در مقایسه با اسنپدراگون 800، اسنپدراگون 810 می‌تواند برای مدت طولانی‌تری در بازه‌ی دمای ایده‌آل قرار گیرد. برای مثال اسنپدراگون 800 زمانی که یک بازی را با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کند، در طول ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به حداکثر میزان دما رسیده و در نتیجه ولتاژ و فرکانس کاهش می‌یابد. براساس اطلاعات ارائه شده اسنپدراگون 810 می‌تواند برای بیش از ۳۰ دقیقه در بازه‌ی دمایی زیر ۴۰ درجه با فعالیت یکسان قرار گیرد.

S810Cooler 2

 استفاده از این تراشه در کاربردهای دیگری نیز بهبود بسیاری یافته که برای مثال می‌توان به ضبط ویدئوها با رزولوشن 4K اشاره کرد. برخی از گوشی‌های هوشمند مجهز به این امکان در زمان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K دچار مشکل می‌شوند. برای مثال دمای اسنپدراگون 810 در زمان فیلم‌برداری 4K برای پنج دقیقه تنها ۳۵ درجه می‌شود در حالی که دمای اسنپدراگون 800 در همین زمان در حالت فیلم‌برداری 4K به ۴۳.۵ درجه می‌رسد.

پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند

 تراشه‌ی اسنپدراگون 810 قادر است بصورت همزمان تصویر را در دو صفحه‌ی نمایش با رزولوشن 4K پخش کند. برای مثال تبلت مورد استفاده در آزمایش صفحه‌ی نمایشی با رزولوشن 4K دارد که علی‌رغم نمایش تصویر در این تبلت، اسنپدراگون 810 قادر است تصاویر را در صفحه‌ی نمایش دیگری نیز با همین رزولوشن نمایش دهد.

S810GPU 1

پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در تراشه‌ی اسنپدراگون 810، آدرنو 430 است. این پردازنده‌ی گرافیکی از کدک 4K HEVC/H.265 پشتیبانی می‌کند که در مقایسه با H.264 از نظر فشرده‌سازی ۵۰ درصد بهینه‌تر است. با مقایسه دو فایل ویدئویی که رزولوشن و سایز برابری دارند، اما روش کدینگ آن‌ها H.264 و H.265 است، می‌توان به روشنی دید که در کدک H.265 لبه‌ی نوشته‌های زیر تصویر بسیار شفاف‌تر از ویدئویی از که با استفاده از کدک قدیمی‌تر کدگذاری شده است.

 اما این تمام قابلیت‌های پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در اسنپدراگون 810 است. امروزه تنها یکی از کاربردهای گجت‌های موبایل تماشای ویدئو است. در کنار تماشای ویدئو یکی دیگر از کاربردهای مهم پردازنده‌ی گرافیکی، پردازش تصاویر ثبت شده است. اسنپدراگون 810 از وجود دو پردازشگر تصویر ۱۴ بیتی بهره می‌برد. این تراشه قادر است تا تصاویر ثبت شده توسط یک سنسور ۲۱ مگاپیکسلی را پردازش کند.

S810GPU 2

با بهره‌گیری از یک سنسور مناسب می‌توان تصاویر بسیار با کیفیتی را با استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون 810 ثبت کرد. کوالکام در تبلت خود از یک سنسور CorePhotonic Dual-CMOS استفاده کرده که ترکیب آن با پردازنده‌ی گرافیکی و پردازشگر تصویر دو گانه‌ی مورد استفاده تصاویری را با کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌ها با قابلیت انجام زوم اپتیکال به ارمغان می‌آورد. دو سنسور مورد استفاده در این دوربین به ترتیب برای بزرگنمایی تصویر (Zoom In) و دیگری برای کوچک کردن (Zoom Out) به کار برده می‌شود که ترکیب هر تصویر حاصل از این دو، محصول نهایی را با بهترین کیفیت به کاربر ارائه می‌دهد.

 پردازشگر سیگنال‌های دیجیتال اسنپدراگون 810 قادر است فارغ از پردازنده‌ی اصلی وظایف پردازشی مرتبط با دوربین و تصویربرداری را به انجام برساند. پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه قادر است در حالت استفاده از یک دوربین نیز بصورت آنی از ضبط ویدئو بصورت HDR پشتیبانی کند. همچنین باید به تِسلیشن (Tessellation: به قدرت پردازنده‌ی گرافیکی در پردازش اشیا گرافیکی اطلاق می‌شود. برای مثال هر چه یک شی کره‌ای صیقلی‌تر پردازش شده و گوشه‌های کمتری داشته باشد، قدرت پردازشی بیشتر است) و رندر بهتر تصاویر نیز اشاره کرد. کوالکام از موتور رندرینگ مجازی صورت بهره می‌برد که با استفاده از آن نه‌تنها این تراشه قادر به رندر طبیعی نور روی صورت است، بلکه می‌تواند رگ‌ها و سایر المان‌های زیر پوست را نیز رندر کند. برای مثال در یک بازی کامپیوتری می‌توان به روشنی دید که واکنش رگ‌های زیر پوست در صورت انعکاس نور روی آن چگونه خواهد بود.

S810GPU 3

علاوه بر موارد ذکر شده، فناوری Digital Crystal کوالکام قادر است به زیباترین شکل ممکن چشم سوژه‌ی نمایش داده شده را رندر کند که این موضوع شامل انعکاس محیط پیرامون در چشم سوژه است. مطمئنا پردازنده‌ی گرافیکی اسنپدراگون 810 راه را برای تولید بازی‌ها با جزئیات بیشتر برای گجت‌های موبایل باز کرده است.

S810GPU 4

پشتیبانی از شارژ بی‌سیم

شارژ بی‌سیم یکی از قابلیت‌هایی است که در صورتی که به استفاده از آن عادت کنید، شارژ گجت‌هایتان به روش سنتی و با استفاده از کابل شارژر بسیار دشوار می‌شود. تراشه‌ی اسنپدراگون 810 کوالکام این قابلیت را بصورت پیش‌فرض در خود جای داده است. تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند فقط باید آنتن‌ها مربوط به این امکان را در محصول خود بگنجانند تا بتوانند از این ویژگی بهره ببرند.

S810WiFi 2

کوالکام در تراشه‌ی خود از استاندارد شارژ بی سیم Rezence پشتیبانی می‌کند که تفاوت‌هایی را با استانداردهای دیگر شارژ همچون Qi دارد. استاندارد Rezence مزایایی را نیز به‌همراه دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به امکان قراردادن تبلت یا گوشی‌هوشمند در هر نقطه‌ای از سطح شارژر اشاره کرد. همچنین می‌توانید گجت خود را در فاصله‌ی یک سانتی‌متری سطح شارژ نیز بصورت معلق قرار دهید.

هرچند نمی‌توانیم از امکان شارژ بی‌سیم در حالی که گوشی‌هوشمند را در دست داریم، استفاده کنیم، اما این قابلیت حداقل امکان شارژ چندین گوشی‌هوشمند را با استفاده از یک پد شارژ ممکن می‌کند.

S810WiFi 3

استاندارد Rezence در کنار قابلیت شارژ بی‌سیم گجت‌هایی با مصرف پایین، ابزار‌هایی 50 واتی را نیز پشتیبانی می‌کند. هدف از توسعه‌ی این استاندارد ایجاد امکانی برای شارژ طیف گسترده‌ای از ابزار‌های الکترونیک است که می‌توان برای نمونه به لپ‌تاپ‌ها نیز اشاره کرد.

S810WiFi 1

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 810 قابلیت‌های دیگری نیز دارد که مطمئنا با ارائه‌ی محولات مبتنی بر این تراشه می‌توان بیشتر به آن‌ها پرداخت. با توجه به در پیش بودن کنگره‌ی موبایل بارسلون و معرفی شماری از پرچمداران اندرویدی در این نمایشگاه، باید منتظر خودنمایی اسنپدراگون 810 باشیم. از جمله‌ی محصولاتی که انتظار می‌رود با استفاده از اسنپدراگون 810 روانه‌ی بازار شود باید به گلکسی S6 سامسونگ و وان M9 اچ‌تی‌سی اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات