اپل دو دیتا سنتر‌ سبز در دانمارک و ایرلند می‌سازد

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵
مطالعه 4 دقیقه
در خلال اخباری که روی فعالیت‌های شرکت اپل در دانمارک برای اجتناب از پرداخت مالیات ده‌ها میلیارد دلار سود این شرکت وجود دارد. اپل اعلام کرده است که نزدیک به دو میلیارد دلار برای توسعه‌ی دو دیتا سنتر در اروپا سرمایه‌گذاری می‌کند. طبق گفته اپل، انرژی این دیتا سنتر‌ها به صورت کاملا تجدید پذیر تولید خواهد شد.
تبلیغات

دیتا سنتر‌هایی که اپل خبر ساخت آن‌ها را منتشر کرده، انرژی خود را از نیروی باد و دیگر منابع سوخت سبز تامین می‌کنند. این دیتا سنتر‌ها در شهر آتنری ایرلند و ویبورگ دانمارک واقع شده‌اند. اپل اعلام کرده است که این مراکز به دلیل انرژی تجدید پذیر خود کمترین اثرات زیست محیطی را در بین دیتا سنتر‌های این شرکت خواهند داشت. این اقدام شرکت اپل را می‌توان در ادامه‌ی فعالیت شرکت‌هایی مانند فیسبوک دانست که تصمیم به ساخت دیتا سنتر‌های سازگار با محیط زیست در اروپا گرفته‌اند.

تیم کوک مدیر عامل اپل پیش بینی کرده که این دیتا سنتر‌ها در سال ۲۰۱۷ به بهره برداری برسند. طبق این پیش بینی هر کدام از این مراکز داده مساحتی بالغ بر ۱۶۶ هزار متر مربع خواهند داشت و در منطقه خود تولید صدها شغل جدید خواهند کرد. همچنین تیم کوک در این خصوص اظهار داشته:

ما قدردان موفقیت‌های پیاپی خود در اروپا هستیم و به سرمایه‌گذاری‌های‌ خود که حامی جوامع مختلف در سراسر این قاره است، افتخار می‌کنیم.

این شرکت آمریکایی اعلام کرده که در حال حاضر۱۸٫۳۰۰ کارمند در ۱۹  کشور اروپایی به طور مستقیم در استخدام اپل هستند. این شرکت همچنین از ۶۷۲ هزار شغل اروپایی نیز حمایت می‌کند که از میان این تعداد، ۵۳۰ هزار شغل در رابطه با توسعه‌ی اپلیکیشن‌های iOS هستند.

اپل همچنین خود را در مقام رهبری شرکت‌های با مسئولیت‌های اجتماعی و پیشرو در سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی انرژی و بازار کار اروپا قرار داده است. این اقدام علاوه بر بهبود کسب و کار اپل، مزایای دیگری نیز برای این شرکت دارد.

اپل در ایرلند به دلیل معاملات مالیاتی خود با این دولت از سوی اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی قرار دارد. به نظر می‌رسد این شرکت در خارج از آمریکا سودی بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار دارد که هرگز برای آن مالیاتی پرداخت نکرده است. در عین حال ثروت این شرکت کماکان در حال افزایش است؛ بطوری که شرکت اپل در سه ماه چهارم سال ۲۰۱۴ موفق به کسب بالاترین درآمد در بین شرکت‌های شاخه‌ی خود شده است.

در عین حال به نظر می‌رسد این شرکت در خصوص حفاظت اطلاعات بر روی لبه‌ی تیغ جریمه شدن قرار داشته باشد. هفته گذشته ناظر جدید حفاظت از داده‌های کشور ایرلند در خصوص احتمال انجام ممیزی از شرکت‌های یاهو و ادوبی در کنار شرکت اپل خبر دادند.

هلن دیکسون - کمیسر جدید حفاظت داده‌های ایرلند، هفته گذشته در خصوص نظارت بر نقض قوانین از سوی شرکت‌های بزرگ تذکر داد. اقتصاد ایرلند در دهه‌ی گذشته چرخش قابل توجهی به سمت فناوری و شرکت‌های بزرگی مانند فیسبوک و گوگل و اپل داشته است به گونه‌ای که به مقر جهانی این شرکت‌ها به دلیل سیاست‌های مالیاتی مطلوب تبدیل شده است.

امروزه حفاظت از داده‌ها به مسئله بزرگی در اروپا تبدیل شده است. این حساسیت به دلیل رشد دو موضوع نگران کننده است: حریم خصوصی آنلاین برای افراد عادی و رخنه‌های بزرگ امنیت داده‌ای.

ایرلند نقش کلیدی را در این موضوع بازی می‌کند؛ زیرا مقر اصلی بسیاری از شرکت‌ها بوده و تصمیمات اتخاذ شده توسط آن‌ها تبعات گسترده‌ای را به وجود می‌آورد.

طبق اعلام شرکت اپل، دیتا سنتر‌های دانمارک و ایرلند با بهره گیری از آخرین و بهترین تکنولوژی‌ها ساخته خواهند شد. تلاش شرکت اپل برای ساخت این دیتا سنترها فراتر از توسعه‌ی پروژه‌ در راستای منافع شرکت است.

دیتا سنتر اپل در شهر آتنری بر روی زمین‌هایی که قبلا کاربری کشاورژی تجاری داشتند و برای جنگل‌کاری تجاری و پرورش و قطع درختان غیر بومی استفاده می‌شدند، احداث می‌شود. این شرکت همچنین در فکر پروژه‌ای برای بازگرداندن جنگل و درخت‌های بومی و ایجاد یک محل آموزشی فضای باز در این منطقه است.

به گفته شرکت اپل، یکی از بزرگترین پست‌های برق دانمارک در دیتا سنتر این کشور احداث خواهد شد. این اقدام بدون نیاز به ساخت ژنراتور اضافی صورت خواهد گرفت. همچنین حرارت تولیدی از این مرکز برای استفاده در خانه‌های محلی بکار خواهد رفت.

به گفته‌ی نائب رئیس شرکت اپل در امور طرح‌های زیست محیطی لیزا جکسون

ما به نوآوری‌هایی که جهان را مکانی بهتر برای زندگی می‌کند باور داریم. به اعتقاد ما همین حالا زمان مقابله با تغییرات اقلیمی فرار رسیده است. ما از رشد صنعت سبز در دانمارک و ایرلند و همچنین توسعه‌ی سیستم‌های انرژی که از قدرت انرژی باد استفاده می‌کنند بسیار هیجان زده هستیم. تعهد ما بر مسئولیت‌های زیست محیطی نه تنها برای کسب وکار شرکت اپل، که برای اقتصاد اروپا و حتی کره زمین بسیار مفید خواهد بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات