نگاهی عمیق به نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز 10 موبایل

سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۸
مطالعه 11 دقیقه
احتمالا خبرهای متنوعی را در خصوص ویندوز ۱۰ شنیده‌اید، نسل بعدی سیستم‌عامل مایکروسافت با هدف ایجاد تجربه‌ای واحد در تمامی دستگاه‌ها، ارائه می‌شود. با زومیت همراه باشید تا بررسی دقیقی از جزئیات و گوشه کنار این سیستم‌عامل داشته باشیم.
تبلیغات

هدف مایکروسافت، سلطه بر تمامی دستگاه‌ها از جمله کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند است. در حال حاضر، این کمپانی نسخه‌ی پیش نمایش آخرین سیستم‌عامل خود را برای کامپیوترها عرضه کرده و حال اولین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ برای گوشی‌های هوشمند نیز ارائه شده است. در این مقاله٬ از گوشی لومیا ۶۳۰ برای آزمایش این سیستم‌عامل استفاده شده که جزو معدود دستگاه‌های سازگار با نسخه‌‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ است. پس با ما همراه باشید تا تغییرات جدید عرضه شده و یا قابلیت‌های آتی این پلتفرم را بررسی کنیم.

در صورت تمایل می‌توانید بررسی اختصاصی زومیت از ویندوز ۱۰ برای کامپیوترهای شخصی را نیز در مقاله‌ی «بررسی نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰» به قلم وحید دیانی مطالعه کنید.

تغییرات جدید

FULLBLEED

بخش عمده‌ای از تغییرات ایجاد شده در طراحی منسجم ویندوز ۱۰، ایده‌ی راحتی کاربر است. بدون توجه به اندازه صفحه نمایش، کاربر با این پلتفرم احساس راحتی خواهد کرد. در حال حاضر، این تغییرات در گوشی‌های هوشمند کمتر به نظر رسیده است، اما در ویندوز ۱۰ شاهد تغییرات بصری بزرگی هستیم. در نسخه‌موبایل، مانند ویندوز ۸ کاشی‌های زنده وجود دارد که امکان پین کردن کاشی‌های دیگر و حتی پوشه‌ها نیز وجود دارد.

شخصی سازی

personalization

در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰، تعداد کمی از کاشی‌های زنده امکان بزرگ‌نمایی را نسبت به نسخه‌های پیشین ویندوز دارند؛ به عنوان مثال، کاشی People امکان تغییر اندازه به شکل مربع یا یک مستطیل را دارد. گمان می‌رود در این پلتفرم، شاهد کاشی‌های بزرگ‌تری با اندازه‌های مختلف، در صفحه نمایش خواهیم بود. کاشی کورتانا نیز امکان تغییر اندازه به مربع بزرگ را دارد، با این حال حتی فضای اضافی برای اخبار، وقایع و اعلان‌ها وجود خواهد داشت.

ویندوز ۱۰ معرفی جزئی را برای نحوه‌ی شخصی سازی صفحه نمایش ارائه می‌کند. در ویندوز ۸ هم کاربران می‌توانستند تصویر پس زمینه‌ را تنظیم کنند که از طریق کاشی‌های زنده قابل مشاهده بود؛ هرچند حاشیه‌های کاشی زنده به رنگ مشکی یا سفید باقی می‌ماند. اما ویندوز ۱۰ تغییراتی را در این زمینه انجام داده است، با تنظیم کردن تصویر پس زمینه، می‌توان حاشیه‌های کاشی زنده را بصورت نیمه شفاف در آورد. این قابلیت تغییر بزرگی محسوب نمی‌شود اما نسبت به نسخه‌ی قبل ویندوز، متفاوت است. بهتر بود هر دو قابلیت هم در این ویندوز وجود داشت، با این حال انتظار می‌رود در نسخه‌های آینده ارائه شود.

همچنین یک تغییر جزئی نیز به لیست برنامه‌هایی که در صفحه اصلی ویندوز ۱۰ نیستند، اضافه شده است. کاتالوگ جدیدی نیز برای آخرین اپلیکیشن‌های دانلود شده وجود دارد که به ترتیب حروف الفبا سازمان‌دهی می‌شوند. البته می‌توانید این قسمت را حذف کرده و با اپلیکیشن‌های دلخواه خود جایگزین کنید. ممکن است برخی کاربران این قسمت را بدون استفاده نگه دارند، بنابراین امکان حذف شدن آن نیز وجود دارد اما فعلا هیچ راهی برای متوقف کردن این سازمان‌دهی وجود ندارد. مایکروسافت راهی را برای تغییر این کاشی‌ها بصورت زنده و یا ثابت ارائه کرده است.

تنظیمات سریع و اعلان‌های تعاملی

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

یکی از پیشرفت‌های بزرگ در ویندوز ۸.۱، اضافه کردن Action Center بود. این قابلیت، شبیه به مرکز اعلانات موجود در اندروید است که برای فعال کردن آن از سمت بالای گوشی منو را به سمت پایین می‌کشید؛  این قسمت شامل تعدادی تنظیمات رایج و آخرین اعلان‌ها است. تنها مشکل موجود در این بخش، محدود بودن تنظیمات و عدم تغییر آن‌ها است. این محدودیت‌ها در ویندوز ۱۰ به نوعی برطرف شده است. حال می‌توانید این منو را گسترش داده و 6 تنظیمات جدید را به آن اضافه کنید، اما فقط اسلات اصلی قابل سفارشی کردن هستند.

هرچه قدر ارتقاهای مهمی به بخش Action Center اعمال شود، انواع مختلفی از اعلان‌ها نیز به آن اضافه خواهند شد. برای مثال، آلارم را خاموش کرده یا مستقیما از این بخش به پیام متنی خود پاسخ دهید، این قابلیت هنوز برای ایمیل‌ها کاربرد ندارد اما شاید زمانی که نسخه‌ی جدیدی از Outlook ارائه شود، شاهد این تغییر نیز باشیم. اگر تغییرات بزرگی در این قسمت اعمال شود، می‌توانیم به توئیت‌های خود پاسخ‌ داده یا عکس‌هایی که تگ شده‌ایم را بپسندیم؛ در این حالت از اپلیکیشن‌ها کمتر استفاده شده و در وقت نیز صرفه جویی می‌شود.

P2160503copy2

 در ویندوز ۱۰، کاربران قادر خواهند بود اطلاع رسانی‌های خود را در دسکتاپ به تعویق انداخته یا آن‌ها را حذف کنند، در این حالت، اعلان‌ها از Action Center هم ناپدید خواهند شد. با این حال نمی‌توان بطور دقیق پیش بینی کرد که  این قابلیت در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰ اجرا شده است یا خیر.

پشتیبانی از تبدیل متن به گفتار

P2160434copy

معمولا کاربران در بسیاری از مواقع با گوشی خود حرف نمی‌زند! اما در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰، تقریبا در قسمت‌های مختلف می‌توانید این کار را انجام دهید. اگر آیکون کوچک میکروفن در گوشه‌ی صفحه کلید ظاهر شود، یعنی پشتیبانی از تبدیل متن به گفتار فراهم شده است، این قابلیت حتی در وب‌سایت‌ها نیز کاربرد دارد. این قابلیت منحصر به کاربران آمریکا است اما به نظر می‌رسد بتوان در جاهای دیگر نیز از آن استفاده کرد. اگرچه مایکروسافت بر روی بهبود دستیار صوتی خود در ویندوز ۱۰ کار می‌کند، اما کورتانا در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰ فقط قابلیت درک زبان انگلیسی را دارد. ظاهرا فقط این زبان برای شناسایی گفتار و کلمات به کار می‌رود. با اعمال برخی تغییرات در تنظیمات زبان و کشور گوشی، می‌توان این قابلیت را دور زده و سیستم شما را شخص آمریکایی بشناسد، در حالت کورتانا نیز تعامل خوبی را با شما خواهد داشت.

منوی جدید تنظیمات و سایر تغییرات در هسته‌ی اپلیکیشن‌ها

P2160446copy

دسترسی به این تنظیمات در ویندوز ۱۰، به دلیل طراحی کاربر پسند خوب،آسان‌تر شده است. در ویندوز ۸.۱، اپلیکیشن تنظیمات در ۵۰ دسته مختلف همراه با کم و کاستی‌هایی تنظیم شده بود، اما در نسخه پیش نمایش ویندوز ۱۰، این تعداد به ۹ دسته کاهش یافته که عملا بیشتر قابل کنترل هستند. بخش خاصی هم بنام Extras وجود دارد که شامل تنظیمات اضافی مهمی است. در کل، کاربران راحت‌تر می‌توانند به تنظیمات مد نظرشان دسترسی داشته باشند، زیرا مایکروسافت برای هر بخش آیکون کوچک به همراه توضیحات مختصری در نظر گرفته است. همچنین فونت‌ها نیز به مراتب کوچک‌تر شده و البته خوانایی خوبی را دارند. اگر به زیرمنوها  رجوع کنید، آیتم‌ها کمی بزرگ‌تر خواهند شد. ممکن است برخی قسمت‌های تنظیمات همانند ویندوز ۸.۱ باشد، اما مایکروسافت در نسخه‌های نهایی تغییراتی در این بخش‌ها اعمال خواهد کرد.

با نگاه به بخش تنظیمات که از نو طراحی شده ، می‌توان تصویری از سایر قسمت‌های رابط کاربری ویندوز ۱۰  را داشته باشیم؛ با نازک‌تر شدن فونت‌ها و کوچک بودن کاشی‌ها، دسترسی به اپلیکیشن‌های دیگر مانند Photos آسان شده است. دیگر اپلیکیشن‌های پیش فرض ویندوز مانند صفحه‌ی شماره‌گیر، شامل تغییراتی در ظاهر هستند. حال می‌توانید از زبانه‌ها برای سوئیچ بین شماره‌گیر و مخاطبین استفاده کنید. صفحه کلید و ماشین حساب کوچک‌تر و تخت‌تر شده است، در ماشین حساب به حالت‌های استاندارد، علمی و برنامه‌نویسی دسترسی داشته و مبدل اندازه گیری هم فراهم شده است. در ضمن، کورتانا در ویندوز ۱۰ کمی فرق کرده است، ساختار منو و فونت‌های جدید به این دستیار صوتی اضافه شده است، اما کورتانا مراحل اولیه طراحی خود را به سر می‌برد، احتمال می‌رود در آینده‌ی نزدیک این تغییرات نهایی شوند. سیستم جستجوی موسیقی کورتانا از اپلیکیشن شازم الهام گرفته که در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰  این قابلیت هنوز تکمیل نشده است.

برنامه‌های جدید و طراحی ساده

P2160469copy

 برنامه‌های جدید در این ویندوز شامل ماشین حساب، فایل اکسپلورر و گالری است. فایل اکسپلورر نسخه‌ی تغییر یافته‌ی اپلیکیشن Files است که به کاربران امکان مدیریت بهتر داده‌ها را می‌دهد. Photos هم در ویندوز ۱۰ وجود دارد اما در مقایسه با ویندوز ۸.۱، تغییرات اساسی در گالری اصلی آن وجود داشته و عکس‌های وان‌درایو هم قابل مشاهده است. نکته جالب هم درباره‌ی این اپلیکیشن، منوی کوچک موجود در سمت بالا و گوشه چپ است. دکمه‌ی منوی اصلی، در برنامه‌های  فایل اکسپلورر و ماشین حساب موجود است. مرور و بررسی برنامه‌های ویندوز ۸.۱ زمان‌بر بود اما در ویندوز ۱۰ این ایرادات رفع شده است.

تنوع‌ها

P2160438copy

 اپلیکیشن دوربین در ویندوز ۱۰، پیش فرض نصب شده و نسبت به نسخه‌ی قدیمی بهینه شده است. سایر تغییراتی که در این سیستم‌عامل به چشم می‌خورد، اضافه شده «جوی استیک» به صفحه کلید است؛ این قابلیت مانند نسخه‌ی مجازی موس در لپ‌تاپ‌های تینک‌پد است، زیرا بدون تداخل انگشت، امکان جابجایی را بین متن فراهم می‌کند. این تغییر در عین ساده بودن، ایده‌ای هوشمندانه است. در گوشی‌های لومیا دارای صفحه نمایش بزرگ مانند لومیا ۱۵۲۰ که صفحه نمایش ۶ اینچی دارد، قادر به حرکت صفحه کلید هستید. نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰ با تمامی گوشی‌های دارای صفحه نمایش بزرگ، سازگار نیست.

کاستی‌ها

 به غیر از بخش اعلان‌ها که تنوع بخصوصی در این ویندوز به شمار می‌آید، تغییرات بزرگ دیگری وجود ندارد. لیست طولانی از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی وجود دارد که هنوز در انتظار اجرایی شدن آن‌ها هستیم، خوشبختانه مایکروسافت در این مورد به ایده‌های کاربران توجه می‌کند. این کمپانی هنوز در دوره‌ی تست این سیستم‌عامل قرار داشته و بازخورد کاربران را در نظر می‌گیرد. در حال حاضر، این نسخه‌ی مورد انتظار ما از ویندوز ۱۰ بود. تنها موردی که به نظر غیرممکن می‌رسد، برنامه‌های universal (برنامه‌هایی که در پلتفرم‌های مختلف از جمله کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و موبایل‌ها اجرا می‌شوند) برای ویندوز ۱۰ است. ظاهر این سیستم‌عامل برای گوشی‌های مختلف با سایزهای متوع سازگار است؛ یعنی توسعه دهندگان فقط اپلیکیشن‌هایی را تولید خواهند کرد که در کامپیوتر، تلفن‌های همراه و ایکس باکس وان هم قابل اجرا باشند، احتمالا باید پیکربندی‌هایی را پیاده سازی کنند که با سخت‌افزارها در سایزهای مختلف سازگار باشد. ویندوز فون همیشه از کمبود پشتیبانی از توسعه دهندگان رنج می‌برد و مایکروسافت توانایی انجام کارهای بسیاری برای این پلتفرم دارد. البته مایکروسافت دارای برخی برنامه‌های محبوب خود است که در حال حاضر برخی از آن‌ها را نیز معرفی کرده است. برنامه‌های مایکروسافت باید سازگاری بیشتری داشته باشد، هرچند برخی برنامه‌ها برای اولین بار در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰ ارائه شده است، اما همان برنامه‌ها در ویندوز ۸.۱ هم موجود هستند. اپلیکیشن‌های اوت‌لوک و تقویم در نسخه‌های بعدی عرضه خواهند شد، تقویم از اپلیکیشن Sunrise که به تازگی توسط مایکروسافت خریداری شده است، الهام می‌گیرد.

اگرچه مایکروسافت در تلاش است تا سیستم ایکس باکس خود را از سایر سخت‌افزارها جدا کند، اما سازگاری کنسول در ویندوز ۱۰، از اولویت‌های این کمپانی است. برای سیستم‌های کامپیوتری و تبلت‌ها، این قابلیت مفهوم کراس پلتفرم و چند کاربره را برای محیط‌های بازی دارد، اما هنوز در مورد تلفن‌های همراه مطمئن نیستیم. بدیهی است که اپلیکیشن جدیدی برای این منظور، در حال توسعه است، تنها جزئیات در دسترس برای این اپلیکیشن، قابلیت کنترل ارتباط حین بازی و امکان مشاهده کلیپ‌های ذخیره شده‌ی بازی است.

اینترنت اکسپلورر هم روزهای آخر عمر خود را می‌گذراند، زیرا مایکروسافت از مرورگر جدید خود بنام «پروژه‌ی اسپارتان» رونمایی کرده است؛ این مرورگر با کورتانا ادغام شده و بر روی اشتراک گذاری‌ در وب متمرکز شده است، اما این پروژه در نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰ موجود نبوده و فعلا مرورگر اینترنت اکسپلورر در دسترس است.

P2160486copy

 اپلیکیشن پیام رسان این ویندوز، اولین دوره‌ی پیش نمایش خود را طی می‌کند. همانند پلتفرم‌های آی‌اواس و اندروید، ویندوز ۱۰ سرویس‌های مختلفی را ادغام خواهد کرد، مثلا برای هر مخاطب مکالمه‌ها جداگانه ذخیره خواهند شد. البته برای این اپلیکیشن، اسکایپ نیز ادغام خواهد شد. باید صبر کنیم تا شاهد عرضه‌ی دیگر اپلیکیشن‌های پیام رسان مایکروسافت باشیم.

P2160499copy

کاربرانی که قصد آزمایش این سیستم‌عامل را دارند حتما دقت کافی را داشته باشید که نسخه‌ی پیش نمایش کمی کند بوده و ممکن است دارای باگ‌هایی نیز باشد. مایکروسافت اعلام کرده که امکان بروز هنگ‌های ناخواسته‌ در این سیستم وجود دارد، بنابراین قبل از آزمایش این ویندوز، حتما از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. همان طوری که قبلا نیز اشاره شد، کورتانا فقط قابلیت شناسایی زبان انگلیسی را دارد، اپلیکیشن‌های شماره گیر و پیام رسان هم از قابلیت دو سیم کارته و جداسازی اسپم‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. در حقیقت، اپلیکیشن پیام رسان فاقد ویژگی‌های مهم بوده و باگ‌های بسیاری در آن مشاهده شده است. در هر حال، کار کردن با این نسخه از ویندوز بسیار آسان است و بسیاری از گوشی‌های لومیا که دارای سیستم‌عامل ویندوز ۸ و ۸.۱ هستند، بروزرسانی این نسخه را نیز دریافت خواهند کرد، اما برای تست نسخه‌ی پیش نمایش ویندوز ۱۰ ابتدا در Windows Insider Program ثبت نام کرده و حتما یکی از گوشی‌های لومیا ۸۳۰، ۷۳۰ و ۶۳۰ را داشته باشید. حتی اگر شما کاربر معمولی یا یک توسعه دهنده باشید، مایکروسافت اشتیاق زیادی جهت آزمایش این سیستم‌عامل نشان می‌دهد. به این منظور نیز ویندوز ۱۰ دارای اپلیکیشن فیدبک است که با استفاده از آن می‌توانید باگ‌ها و نظرات خود را گزارش کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات