ساخت دستگاه 35 دلاری برای تشخیص بیماری ایدز توسط گوشی‌هوشمند

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
به تازگی مهندسان دانشگاه کلمبیا موفق به طراحی و ساخت دستگاه جانبی برای گوشی‌های هوشمند شده‌اند که تنها در ۱۵ دقیقه می‌تواند بیماری ایدز و سفلیس را تشخیص دهد.
تبلیغات

 اگرچه به نظر می‌رسد تلفن‌های همراه، دستگاه ایده‌آلی برای تشخیص بیماری‌هایی مثل ایدز نباشند؛ اما با کمک لوازم جانبی، امکان انجام این کار را دارند. اخیرا تیم مهندسان زیست پزشکی دانشگاه کلمبیا، قادر به ساخت دستگاهی شده‌اند که با ترکیب تلفن همراه، بیماری اچ‌آی‌وی و سفلیس را در ۱۵ دقیقه شناسایی می‌کند. طبق گزارش مجله‌ی علوم پزشکی، هزینه این دانگل ۳۵ دلار است، که البته اگر به مرحله‌ی تولید انبوده برسد، هزینه کاهش خواهد یافت. این دستگاه جانبی، از باتری و داده‌های تلفن همراه برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند، این اطلاعات از طریق خراش کوچک انگشت و مقدار کمی خون، بررسی می‌شود.

در حال حاضر، برخی روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان این نوع بیماری‌ها را تشخیص داد اما تقریبا حساس و غیر قابل اعتماد هستند؛ اما در روش جدید، از نمونه‌های گرفته شده از خون استفاده می‌کند، از این نمونه، می‌توان مقدار پروتئین خون، آنتی‌بادی و ویروس اچ‌آی‌وی را تشخیص داد. برای این آزمون، محققان دانشگاه کلمبیا، موفق به طراحی روشی استاندارد و مشابه متودهای قبلی مانند Elisa شدند که هزینه تجهیزات مورد استفاده در این دستگاه مجموعا به ۱۸.۴۵۰ دلار می‌رسد. این دانگل سایز کوچکی دارد و به راحتی در کف دست جای می‌گیرد، حتی در درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها، قابلیت استفاده بصورت ریموت و از راه دور را دارد.

dongle

این تیم، به تمامی جوانب این دستگاه فکر کرده‌اند؛ جهت کاهش مصرف و صرفه جویی در انرژی، قسمتی را در این دستگاه تعبیه کرده‌اند که خلا بوده و با یک‌بار فشار دادن عمل می‌کند. به گفته‌ی مهندسان این تیم، کار با دانگل بسیار آسان بوده و نیاز به آموزش حرفه‌ای ندارد، حتی تعمیر و نگه‌داری روزانه آن راحت است. این تیم حتی سوکت دانگل را با گوشی‌های هوشمند مختلف از جمله آیفون و یا دستگاه اندرویدی سازگار کرده‌اند. در آزمون انجام شده، دستیابی و استفاده از تمامی تجهیزات دستگاه بسیار  آسان بوده و نتیجه کارآمد و مفید واقع شده است.

یکی از دانشمندان این پروژه می‌گوید:

کار ما، نشان می‌دهد که آزمایش‌های انجام شده در لابراتوارهای بزرگ می‌تواند در یک دانگل کوچک و با کمک گوشی هوشمند انجام شود. این دستگاه، پیشرفت زیادی در مصرف انرژی داشته و همه‌ی افراد قادر به استفاده از آن هستند. این قابلیت، خدمات پزشکی را به اکثر نقاط دنیا ارائه خواهد داد.

 این دستگاه پتانسیل این را دارد که از گسترش ویروس اچ‌آی‌وی در دنیا جلوگیری کند، زیرا تشخیص زودتر بیماری‌ها بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام می‌تواند به جلوگیری از شیوع اچ‌آی‌وی کمک کند و این مساله به ویژه در میان زنان باردار حائز اهمیت است. این دانگل، تمامی مراحل آزمایش خود را پشت سر گذاشته و طبق گفته‌ی محققان، آموزش نحوه‌ی کار با این دستگاه به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. ۹۷ درصد از بیماران هم استفاده از این دستگاه را توصیه کردند، زیرا روال آزمایش سریع بوده و استفاده از آن آسان است.

توسعه‌ی این دستگاه، هنجار جدیدی در ابزارهای تشخیص بیماری است که با دستگاه‌های قابل حمل سازگاری داشته و نتایج قابل قبولی و سریعی را ارائه می‌دهد. این دانگل، رقیبی برای بسیاری از آزمایش‌های دقیق موجود، به شمار می‌آید. از همه مهم‌تر، این دستگاه به دلیل اینکه انرژی مورد نیاز خود را برای انجام تست خون از تلفن هوشمند دریافت می‌کند، دیگر نیازی به منبع ذخیره انرژی ندارد. این وسیله‌ی جدید قادر به تشخیص هر دو بیماری ایدز و سفلیس است و برای تحلیل داده‌ها می‌تواند به راحتی به تلفن هوشمند و کامپیوتر متصل شود.این دانگل اکنون تحت آزمایش‌های اولیه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات