۴ اسفند: کشف عنصر پلوتونیم توسط دکتر گلن تئودور سیبورگ

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
۷۴ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۱ عنصر پلوتونیم توسط دکتر گلن تئودور سیبورگ کشف شد. پلوتونیوم یک عنصر شیمیایی رادیواکتیوِ مصنوعی است که در لابراتوار دانشگاه برکلی کشف شد و بخاطر نام و ترتیب کشف سیاره پلوتو، پلوتونیم نام گرفت.
تبلیغات

دکتر گلن سیبورگ در سال ۱۹۱۲ میلادی و در ایالت میشیگان متولد شد. بعد از پایان تحصیلات در مقطع دبیرستان وارد دانشگاه شد و در سال ۱۹۳۳ از دانشگاه کالیفرنی مدرک کارشناسی در رشته شیمی گرفت و سپس تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۹۳۷ توانست دکترای خود را نیز از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کند.

دکتر سیبورگ یکی از پیشگامان رشته شیمی هسته‌ای است و بسیاری از مفاهیم و ساختارهای این شاخه از شیمی به کمک ایشان شکل گرفته است. مهمترین دستاورد علمی دکتر سیبورگ در کنار تمام دستاوردهای علمی ایشان به کشف ۱۰ عنصر فرااورانیم باز می‌گردد. یکی از عناصر مهمی که به کمک دکتر سیبورگ کشف شد عنصر پلوتونیوم است که در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۱۹۴۱ از طریق بمباران نوترونی اورانیوم در سیکلوترون یا شتابدهنده حلقوی دانشگاه برکلی کشف شد هر چند که این کشف تا مدت ها بصورت مخفی باقی ماند. پلوتونیوم یکی از مواد مهم شکافت هسته‌ای در سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته است و یکی از دلایل مخفی باقی ماندن این عنصر تا مدتی نیز همین موضوع بوده است. همچنین در خصوص این عنصر باید احتیاط بسیار زیادی انجام داد چراکه جمع شدن این عنصر می‌تواند خود موجب ایجاد شکافت هسته‌ای شود. این فلز ظاهری نقره‌ای رنگ دارد و هنگامی که اکسید می‌شود رنگش تا حدی به زرد تیره تمایل پیدا می‌کند. اگر مقدار زیادی از پلوتونیوم در جایی جمع شود به قدری گرم می‌شوند که نمی‌توان آن را لمس کرد و دلیل آن نیز ساطع کردن انرژی پرتو آلفا توسط این عنصر است.

دکتر سیبورگ بخاطر خدمات علمی در کشف ۱۰ عنصر فرااورانیوم و به خصوص عنصر پلوتونیم در سال ۱۹۵۱ میلادی مفتخر به دریافت جایزه نوبل شیمی شد. دکتر سیبورگ سرانجام در تاریخ ۲۵ فوریه سال ۱۹۹۹ و در ۸۶ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات