پتنت جدید اپل استفاده از آینه را به‌همراه لرزشگیر اپتیکال پیشنهاد می‌دهد

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
در رقابت برای ساخت گوشی‌های‌هوشمند باریک با بهره‌گیری از سنسور‌هایی که قابلیت ثبت تصاویر با کیفیت را دارند، اپل پتنت جدیدی را ثبت کرده که براساس آن برای بهبود عملکرد لرزشگیر اپتیکال از آینه استفاده شده است.
تبلیغات

دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا در هفته‌ی اخیر پتنتی را برای اپل به ثبت رساند که نشان از بکارگیری آینه برای بهبود تصاویر ثبت شده توسط دوربین گوشی‌های آیفون دارد. این پتنت با عنوان Mirror Tilt Actuation یا محرک شیب آینه به ثبت رسیده است که در آن ساز و کار جبران لرزش دست کاربر در زمان ثبت تصاویر توسط سنسور در گجت‌های چند کاربردی نظیر آیفون تشریح شده است.

اپل با معرفی نسل جدید آیفون‌های خود در شهریور ماه سال جاری، استفاده از لرزشگیر اپتیکال را نیز در گوشی‌هوشمند خود معرفی کرد. اپل در آیفون ۶ از روش‌های نرم‌افزاری برای از بین بردن اثر لرزش گوشی استفاده کرده در حالی که در آیفون ۶ پلاس در کنار نرم‌افزار راهکار سخت‌افزاری لرزشگیر اپتیکال را نیز مورد استفاده قرار داده است.

در این پتنت اپل به این موضوع اشاره کرده که برای از بین بردن اثر لرزش دست کاربران، لرزش‌گیر اپتیکال میدان دید دوربین را اندازه‌گیری کرده و در واقع اثر لرزش دست در این مرحله از بین می‌رود. لرزشگیر اپتیکال، با جابجایی لنز که در آن مجموعه‌ی کل عدسی‌ها حرکات جزئی می‌کند یا از طریق حرکت مجموعه‌ی عدسی‌ها و سنسور، لرزش حاصل از دست کاربر را کاهش می‌دهد و نهایتا تصویری شفاف ثبت می‌شود. با توجه به اینکه در این روش گرفتن لرزش با تغییرات کوچک عدسی‌ها صورت می‌پذیرد، از این‌رو این روش لرزشگیر اپتیکال نام گرفته است. اما اپل این روش را چندان بهینه نمی‌داند.

راهکار پیشنهادی شامل یک سنسور تصویربرداری در کنار لنز بزرگ‌نمایی است که از عدسی‌های مستقل از هم تشکیل شده است. در ساختار لنز این دوربین از آینه و عدسی در کنار هم استفاده شده تا نور را به سمت سنسور هدایت کنند.

در روش پیشنهادی اپل، عدسی‌هایی بصورت زاویه‌دار در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که روبروی آن‌ها آینه‌ی مورد نظر قرار دارد. نور از عدسی اول به آینه برخورد می‌کند و بازتاب نور تابیده شده از طریق عدسی دوم به سمت لنز‌هایی که قابلیت حرکت دارد، منعکس می‌شود. در واقع اپل ماژول دو عدسی زاویه‌دار و آینه را به مجموعه‌ی لنز‌ها با قابلیت حرکت برای کاهش لرزش دوربین، اضافه کرده است.

برای کاهش اثر لرزش دست کاربر، پیش از لنز‌های قابل حرکت، آینه قرار دارد که می‌تواند براساس حرکات ریز گوشی، تغییر مکان دهد و لرزش حاصل را در همان مرحله‌ی اول به میزان بسیار زیادی کاهش دهد. براساس اطلاعات ارائه شده، تثبیت کننده‌ی آینه که درون دوربین قرار دارد، می‌تواند از مواد مغناطیسی برای این امر استفاده کند.

AppleOISInt1

براساس اطلاعات منتشر شده، این پتنت در سال ۲۰۱۳ میلادی در دفتر ثبت اختراعات آمریکا وارد شده و مخترعان آن نیز نینگ چان، ریچارد تاپلیس و استیون وبستر هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات