ولوو: خودروهای بدون راننده ما از انسان‌ها بهتر رانندگی می‌کنند

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پیش از این مقاله‌ای در مورد خودروی بدون راننده گوگل در زومیت خواندید. به تازگی اخباری از فعالیت‌های شرکت خودروسازی ولوو نیز در زمینه خودروهای بدون راننده منتشر شده است. ولوو که به تولید خودروهای ایمن در دنیای خودروسازی معروف است حالا به دنبال کسب جایگاه اولین تولید کننده خودروهای بدون راننده در دنیا است.
تبلیغات

رقابت شدیدی بر سر این‌که بالاخره کدام شرکت اولین خودروی بدون راننده را به خیابان‌ها خواهد آورد بین شرکت‌های مختلف شکل گرفته است و BMW، تسلا، اپل و گوگل در تلاش هستند تا نام خود را به عنوان اولین شرکت عرضه کننده خودروی بدون راننده ثبت کنند. اما احتمال این امر وجود دارد که در نهایت این سوئدی‌ها باشند که پیش از دیگر شرکت‌ها خودروی بدون سرنشین خود را به بازار عرضه کنند.

به تازگی شرکت سوئدی ولوو اعلام کرده که تا سال 2017 تعداد 100 خودروی بدون راننده را به دست متقاضیان خواهد رساند.

دکتر پیتر مِرتنز قائم مقام ارشد ولوو در این رابطه می‌گوید:

ما در حال ورود به حوزه‌های ناشناخته در زمینه خودروهای بدون راننده هستیم. ورود به مرحله‌ی جذاب حضور آزمایشی این خودروها در خیابان‌های عمومی با این هدف که مردم عادی قادر باشند تا در ترافیک عادی شهر در جاده‌های عمومی پشت فرمان بنشینند، تا پیش از این اتفاق نیافتاده است.

طرح آزمایشی 100 خودروی بدون راننده در شهر گوتنبرگ سوئد اجرا خواهد شد. طبق گزارشات این شهر به شرکت ولوو و مشتریانش اجازه داده در برخی خیابان‌های منتخب گوتنبرگ از خودروهای بدون راننده البته در شرایط تحت کنترل استفاده کنند.

طبق اعلام شرکت خودروسازی ولوو، سیستم هدایت خودکار این خودروها به قدری قابل اعتماد است که می‌تواند تمام جنبه‌های رانندگی را پوشش دهد. ولوو معتقد است که این سیستم قادر است همه چیز را از نکات روزمره رانندگی گرفته تا ترافیک‌های سنگین و شرایط اضطراری تحت کنترل داشته باشد.

ولوو برای رسیدن به یک سیستم رانندگی خودکار مطمئن از یک شبکه پیچیده‌ی سنسورها، سیستم تعیین موقعیت مکانی مبتنی بر فناوری ابری، فناوری ترمز و فرمان هوشمند بهره می‌گیرد. تمامی این موارد در کنار هم باعث می‌شوند که راننده پشت فرمان خودروی خود قادر باشد هر کاری انجام دهد بدون این که نیاز به رانندگی و کنترل خودرو داشته باشد. اگر هر کدام از سیستم‌های این خودرو دچار مشکل شوند، ولوو اعلام کرده که سیستم‌های پشتیبانی برای چنین شرایطی در نظر گرفته شده‌اند.

ولوو به سیستم هدایت خودکار خودروی خود بسیار مطمئن است و مهندسان این شرکت معتقد هستند که فناوری هدایت خودکار ساخته‌ی آن‌ها در شرایط اضطراری بسیار بهتر از انسان‌ها عمل می‌کند.

دکتر اریک کولینگ از ولوو معتقد است:

در شرایط اضطراری واقعی، عکس‌العمل این خودرو سریع‌تر از بسیاری از انسان‌ها است.

در شرایطی که به دلایلی مانند آب‌و‌هوا یا نقص فنی سیستم هدایت خودکار این اتومبیل از کار بیفتد، خودرو راننده را آگاه می‌سازد تا کنترل ماشین را بر عهده بگیرد. اگر راننده در یک مدت زمان کوتاه قادر به در اختیار گرفتن کنترل خودرو نباشد یا توانایی انجام این کار را نداشته باشد، خودرو به طور کاملا امنی خود را متوقف می‌کند.

هنوز اعلام نشده که چه زمانی فناوری و قوانین موجود اجازه می‌دهند تا ولوو برنامه خودروی بدون راننده خود را گسترش دهد ولی بدون تردید حالا نام ولوو نیز در کنار سایر شرکت‌هایی که برنامه حساب شده برای تولید خودروی بدون راننده دارند، قرار می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات