۱ اسفند: سالگرد وفات ماریا ژئوپرت مایر فیزیکدان سرشناس آلمانی

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
۴۳ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۰ فوریه‌ی ۱۹۷۲، ماریا ژئوپرت مایر - فیزیکدان سرشناس آلمانی آمریکایی فوت کرد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر ارائه مدل پوسته هسته‌ای مربوط به هسته‌ی اتم است که به همین خاطر نیز جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۶۳ را به خود اختصاص داد. مایر دومین زنی است که توانست جایزه نوبل را دریافت کند.
تبلیغات

ماریا ژئوپرت در تاریخ ۲۸ ژوئن سال ۱۹۰۶ در خاک امپراتوری آلمان متولد شد. در سال ۱۹۱۰ خانواده‌ی وی به شهر گوتینگن مهاجرت کردند و پدر ماریا به عنوان استاد در دانشگاه گوتینگن مشغول به کار شد. ماریا ژئوپرت از کودکی به علم علاقه مند بود. بعد از پایان دوره دبستان و در مقطع دبیرستان وارد یک مدرسه خصوصی برای آماده سازی جهت ورود به دانشگاه شد و در سال ۱۹۲۴ و در ۱۷ ساگی موفق شد تا آزمون ورودی دانشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارد و در همان سال وارد دانشگاه گوتینگن شد. وی در رشته ریاضیات تحصیلات خود را آغاز کرد و بعد از پایان دوره‌ی کارشناسی در رشته ریاضیات به رشته فیزیک علاقه‌مند شد و این رشته را در دانشگاه گوتینگن تا مقطع دکترا ادامه داد. ماریا ژئوپرت در سال ۱۹۳۰ توانست با دفاع از پایان نامه خود زیر نظر دانشمند بزرگ مکس بورن دکترا بگیرد. در همان سال با یکی از دستیاران جیمز فرانک فیزیکدان سرشناس آشنا شد و با وی ازدواج کرد و بعد از چندی به کشور آمریکا مهاجرت کرد. 

ماریا ژئوپرت تا پایان عمر در دانشگاه‌های این کشور به تحقیق و تدریس در خصوص علم فیزیک مشغول بود. مهمترین دستاورد علمی ماریا ژئوپرت مایر به سال ۱۹۴۹ و ارائه مدل پوسته هسته‌ای مربوط می‌شود که به موجب آن نیز جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۶۳ را از آن خود کرد. دکتر ماریا ژئوپرت مایر بعد از ماری کوری دومین زنی بوده که توانسته جایزه علمی نوبل را دریافت کند که از این لحاظ نیز حائز اهمیت است. در علم فیزیک و شیمی هسته‌ی مدل پوسته هسته‌ای، مدلی‌است که بر اساس اصل طرد پائولی نحوه قرارگیری ذرات در ترازهای انرژی در هسته اتم را تشریح می‌کند.

خانم مایر سرانجام در تاریخ ۲۰ فوریه سال ۱۹۷۲ و در ۶۵ سالگی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات