رسپ‌بری پای 2 با ۶ برابر قدرت پردازشی و ۲ برابر حافظه‌ی بیشتر معرفی شد

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
بنیاد رسپ‌بری پای نسل دوم کامپوتر روی یک چیپ خود برای علاقمندان به سخت‌افزار معرفی کرد. کامپیوتر Raspberry Pi 2 از قدرت پردازشی معادل ۶ برابر نسل قبلی برخوردار بوده و حافظه‌ی اصلی آن نیز دو برابر شده است. البته این بهبودها بر قیمت بسیار ارزان این بورد و نیز اندازه‌ی آن تاثیر نداشته و نسخه دوم نیز با قیمت 35 دلار و همان سایز کارت اعتباری عرضه خواهد شد.
تبلیغات

 نسخه‌ی اصلی میکروکامپیوتر رسپ‌بری پای در سال 2012 بعنوان یک کامپیوتر جایگزین ارزان قیمت برای مدارس و مصارف آموزشی، گیک‌ها و افراد خلاق معرفی شد. این دستگاه با نسخه‌ی اول خود موفق شد 4.5 میلیون واحد فروش داشته باشد که برای افرادی که تصور می‌کردند کامپیوترهای کاربردی باید همیشه گران‌قیمت باشند مایه‌ی تعجب بود. نسخه ی جدید این دستگاه، بصورت ۱۰۰ درصد با کدهای نوشته شده برای نسخه‌ی اول سازگاری خواهد داشت.

در نسخه‌ی دوم رسپ‌بری پای، قلب پردازشی دستگاه در اختیار سیستم روی یک چیپ BCM2836 که توسط سازنده‌ی چیپ‌های پردازشی مستقر در کالیفرنیا، Broadcom ساخته شده قرار گرفته است. ابین آبتن، بنیان‌گذار بنیاد رسپ‌بری پای و رهبر فنی این بنیاد که از متخصصان چیپ‌های پردازشی Broadcom نیز به شمار می‌رود در یک پست وبلاگی نوشته است:

ما در نسخه‌ی جدید، عصاره‌ی اصلی که باعث محبوب شدن دستگاه در میان سازندگان و هکرها شده بود را چندان دستکاری نکرده‌ایم.

پردازنده‌ی رسپ‌بری پای ۲ از ۴ هسته‌ی Cortex-A7 آرم تشکیل شده که بر روی فرکانس کاری 900 مگاهرتز تنظیم شده‌اند. چیپ BCM2835 قبلی که در دل نسخه‌ی اول این بورد قرار گرفته بود تنها از یک هسته‌ی آرم بهره می‌برد. نسخه‌ی جدید همچنین از ۱ گیگابایت حافظه‌ی دسترسی تصادفی (رم) برخوردار است که در قیاس با 512 مگابایت در نسخه‌ی اول، به دو برابر ارتقا یافته است.

pi-2-1

رسپ‌بری پای ۲ همچنین به گرافیک VideoCore IV ساخت Broadcom مجهز شده که درون چیپ جاسازی شده‌ است. این مساله به معنای قدرت گرافیکی بسیار غنی‌تر رسپ‌بری پای ۲ در قیاس با نسل پیشین خواهد بود. این سیستم روی یک چیپ از کامپوننت‌های مورد نیاز برای ارتباط USB 2.0 و HDMI نیز برخوردار است که به موجب آن، کاربر قادر خواهد بود Raspberry Pi 2 را به دستگاه‌های خارجی و تلویزیون‌های HD متصل کند. لازم به ذکر است که گرافیک این دستگاه قدرت پردازشی 24 گیگافلاپس را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

آپتن در این خصوص می‌نویسد:

Raspberry Pi 2 به اندازه‌ای از نیروی پردازشی خام برخوردار است که بتواند از عهده‌ی هرآنچه PC قادر به اجرای آن است برآید. مرور وب، پردازش لغات، الگوریتم صفحه گسترده و بسیاری عملکردهای بیشتر. ما انتظار داریم شاهد استفاده‌ی شما از این وسیله بعنوان یک دستگاه همه فن حریف باشیم. ما از عملکرد این نسخه بسیار خرسندیم و تصور می‌کنیم جامعه‌ی کاربری ما که متشکل از طرفداران، توسعه‌دهندگان، مربیان و مشتریان صنعتی است نیز با ما هم عقیده خواهند بود. ما بخوبی از این مساله اطلاع داریم که شما اکنون مدت‌هاست در انتظار دستیابی به تجسم جدیدی از دستگاه رسپ‌بری پای هستید و ما مشتاقانه منتظریم هک‌های اجرا شده توسط شما بر روی این دستگاه را در سومین سال تولدمان که در اواخر همین ماه است شاهد باشیم.

آپتن معتقد است که این دستگاه تنها یک کامپیوتر تضعیف شده نیست و در واقع یک PC حقیقی است.

شما می‌توانید از این دستگاه بعنوان وسیله‌ی اختصاصی مرور وب و اجرای اپلیکیشن‌های کاربردی (بطور خاص لیبرآفیس) استفاده کنید. این نسخه بسیار پاسخگوتر از نسخه‌ی قدیمی است و معتقدیم در فضای محصولات تعبیه شده، موجب گشایش فرصت‌های جدیدی خواهد شدو خصوصا در حوزه‌هایی نظیر پردازش تصاویر، که قدرت پردازشی اندک نسل اول رسپ‌بری پای موجب عقب افتادگی آن شده بود.

رسپ بری پای ۲ از یک اسلات MicroSD، اترنت 10/100 مگابیت بر ثانیه، نرخ نیروی 800 میلی‌آمپر (۴ وات)، و اندازه‌ی 85.6 میلی‌متر در 56.5 میلی‌متر برخوردار است. مدیر ارشد خط محصولات حوزه‌ی ارتباط بی‌سیم کمپانی Broadcom طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که تمام اکوسیستم اپلیکیشن‌های رسپ‌بری پای اصلی بر روی این نسخه نیز قابل اجرا خواهد بود.

ما هم‌اکنون از موثرترین نیروی پردازشی در بازار برخوردار هستیم. هدف اصلی این بود که دستگاه را در سایز اصلی حفظ کنیم و به بزرگ کردن آن نظر نداشته باشیم. نسخه‌ی قبلی در ظرفیت حافظه دچار مشکل بود که با نسخه‌ی جدید به حل آن پرداختیم.

وی در ادامه مدعی شد که طراحی این چیپ از قانون مور پیشی گرفته است. قانون مور، پیش‌بینی صورت گرفته توسط رئیس هیئت مدیره‌ی بازنشسته‌ی کمپانی اینتل است که در سال 1965 انجام شد که به موجب آن، تعداد ترانزیستورهای موجود بر روی یک چیپ (و عملکرد پردازشی کلی آن) هر چند سال یک بار دو برابر خواهد شد. در مورد رسپ‌بری پای، نسخه‌ی جدید به ۶ برابر نیروی پردازشی بیشتر دست یافته است.

raspberry-pi-2

عده‌ی بسیاری با استفاده از بوردهای رسپ‌بری پای به ایجاد سیستم‌های خلاقانه پرداخته‌اند و کسب و کارهای گسترده‌ای نیز بر مبنای این بورد انقلابی بوجود آمده است. توسعه‌دهندگان، هکرها و علاقمندان به علوم کامپیوتری اقبال بسیار گسترده‌ای به رسپ‌بری پای نشان دادند و مربیان نیز بخاطر سادگی ساختار این بورد، از آن برای آموزش علوم کامپیوتری و امور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دانش‌آموزان و کودکان بهره بردند. متاسفانه بدلیل مسائل مختلف، این چیپ 35 دلاری با قیمت‌های بسیار گران‌تری در دسترس کاربران بازار ایران قرار می‌گیرد.اغلب توزیع‌های لینوکسی مطرح، نسخه‌ی مخصوص خود را برای این بورد ارائه کردند که بهره‌گیری از آن را به مرحله‌ی بالاتری ارتقا داد. پایگاه‌های نرم‌افزاری اختصاصی که توسط توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان ایجاد شده، ایجاد عملکردهای خلاقانه‌تر را برای همه‌ی افراد تسهیل کرده و این پایگاه‌ها هر روزه از غنای بیشتری برخوردار می‌شوند. در مجموع، رسپ‌بری پای در ایجاد یک اکوسیستم قوی بسیار موفق عمل کرده است.

حال باید منتظر ماند و دید استقبال از نسخه‌ی جدید این پای دوست داشتنی با چه اقبالی مواجه خواهد شد. دیدگاه شما در خصوص نسخه‌ی جدید مینی‌کامپیوتر رسپ‌بری پای چیست؟ تصور می‌کنید نسخه‌ی دوم این چیپ نیز موفقیت نسخه‌ی اصلی را تکرار خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات