خیزش دوباره‌ی لپ‌تاپ‌ها؛ 2015 یکی از بهترین سال‌ها برای خرید دستگاه جدید

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
همچون گیمینگ بر بستر PC، قرار بود لپ‌تاپ‌ها نیز تا کنون از صحنه‌ی بازار خارج شده باشند. اما اکنون در سال 2015 میلادی قرار داریم و هیچ‌یک حتی تضعیف هم نشده‌اند. اما در سال جدید میلادی، لپ‌تاپ‌ها با جان‌سختی تمام هیچ نشانی از خالی کردن صحنه از خود نشان نداده و در انواع مدل‌های مختلف، در تجدید حیاتی نوین با شکوه ظاهر شدند. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا امسال، یکی از بهترین زمان‌ها برای خرید لپ‌تاپ جدید است.
تبلیغات

لپ‌تاپ‌ها که جثه‌ای درشت‌تر و غیرقابل انعطاف‌تری در قیاس با تبلت‌ها دارند قرار بود توسط نسل جدیدی از هیبریدی‌ها جایگزین شوند. کامپیوترهای 2 در 1 که نقش هر دو دستگاه لپ‌تاپ و تبلت را برای کاربر ایفا کنند. اما در نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیک (CES 2015)، لپ‌تاپ‌ها با جان‌سختی تمام هیچ نشانی از خالی کردن صحنه از خود نشان نداده و در انواع مدل‌های مختلف، در تجدید حیاتی نوین با شکوه ظاهر شدند. سیستم‌های گیمینگ بلندتر از قبل غرش می‌کنند، PCهای سازمانی با نیروی کمتر کار بیشتری انجام می‌دهند و برخی نمونه‌ها نظیر XPS 13 جدید از سوی دل نیز به کلی عقل و هوش از سر می‌پرانند.

لپ‌تاپ‌ها هرساله در حال تکرار نوآوری‌ها و ارائه‌ی بهبودهای فراوان هستند؛ اما آنچه باعث شد مخلوق جدید دل را بعنوان نمونه‌ای بارز مطرح کنیم، تلاقی تمامی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای است که قرار است در سال 2015 در بازار لپ‌تاپ‌ها شاهدش باشیم و همگی در XPS 13 دل کرد پیدا کرده‌اند. اجازه دهید منظورمان را به شکل بهتری تشریح کنیم.

پردازنده‌ی 14 نانومتری برادول اینتل سرانجام برای عرضه آماده شده است. این نسل از پردازنده‌های پرقدرت اینتل بارها و بارها در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مختلف مورد معرفی و بازمعرفی قرار گرفته و سرانجام از مرحله‌ی وعده و وعید، به مرحله‌ی اجرا و عرضه رسید. اینتل ادعا کرده است که این پردازنده، نمایانگر سریع‌ترین پیشرفت در تولید و توزیع تاریخ این کمپانی است. Broadwell بصورت کاملا همزمان در تمامی محدوده‌های قیمتی و رده‌های قدرتی به بازار عرضه خواهد شد؛ حرکتی بی‌سابقه از سازنده‌ای که تصمیم گرفته تمامی سری محصولات خود همچون Celeron ،Pentium ،Core i3 ،i5 ،i7 و حتی Core M نوسازش را با سیلیکون برادول بروزرسانی کند.

پایان تاخیرهای نسل برادول، با آغاز دوره‌ای فوق‌العاده برای خریداران لپ‌تاپ‌ همزمان شده است

 اما چرا باید ورود برادول تا این اندازه برای‌مان اهمیت داشته باشد؟ با لیتوگرافی 14 نانومتری که در طراحی و ساخت این نسل از چیپ‌های اینتل مورد استفاده قرار گرفته، ترانزیستورهای این پردازنده تنها کسری از نمونه‌های 22 نانومتری به کار رفته در Haswell است که به معنای قدرت بیشتر، مصرف انرژی کمتر، اشغال فضای کمتر و نشر حرارت پایین‌تر در نسل جدید چیپ‌های اینتل است. اکنون با نیروی عادی 15W با یکسان فرض کردن تمام شرایط دیگر، پردازنده‌های برادول اینتل قادر هستند تا 90 دقیقه بیشتر در پخش ویدیو به فعالیت بپردازند. البته نباید پردازش گرافیکی قدرتمندتر را نیز از یاد ببریم؛ اما این مورد از آن بهبودهای تدریجی به شمار می‌رود که کسی بخاطرش بالا و پایین نخواهد پرید. آنچه در اصل موجب هیجان مصرف‌کنندگان خواهد شد، عمر باتری بهتر به میزان 30 درصد با ارتقا به پردازنده‌ی برادول اینتل است.

آماری وجود دارد که اینتل در CES مدام به صحبت در خصوص آن پرداخت و به اهداف این کمپانی مربوط می‌شود:‌ 600 میلیون PC در سراسر جهان وجود دارد که در 4 سال گذشته ارتقا داده نشده‌اند. آنچه از این آمار عظیم نتیجه گرفته می‌شود، این مساله است که هم‌اکنون تقاضای خاموش بزرگی در این بازار وجود دارد و آنچه برای شعله‌ور کردن آن نیاز است، ارائه‌ی دستگاه‌های جدید ترغیب‌کننده است. فاکتور دوگانه‌ی غیبت چیپ‌های برادول و نیز دست و پا زدن AMD برای ارائه‌ی چیزی بیش از یک پردازنده‌ی جایگزین مقرون به‌صرفه برای ساخته‌های دست اینتل موجب شده دسته‌ی محصولات لپ‌تاپ شدیدا با رکود و نبود جذابیت همراه شود. اگرچه ممکن است این اقدام تصادفی و خارج از قصد بوده باشد، اما همین امر موجب شده اینتل هم‌اکنون با تقاضای ویژه‌ای برای نسل جدید چیپ‌های خود روبرو باشد. اکنون اینتل با ورود به این بازار و ارائه‌ی نهایی نسل جدید چیپ پردازشی خود امکان ساخت دستگاه‌های بسیار بهتری را فراهم کرده است.

XPS 13 دل، از نظر ظاهری و باطنی یک مخلوق دل‌انگیز به شمار می‌رود. این دستگاه به نمایشگر لبه تا لبه مجهز شده که فناوری آینده‌ را فریاد می‌زند و سر تا پای آن با آلومینیوم ماشین‌کاری شده و المان‌های فیبر کربن تقویت شده است. این دستگاه به مستحکمی تخته سنگ ساخته شده و در قیاس با هر لپ‌تاپ 13 اینچی دیگری فضای کمتری اشغال می‌کند. حتی تاچ‌پد این دستگاه بسیار سریع و پاسخگو بوده و استفاده از آن لذت خاصی دارد. اما بهترین نکته در خصوص مدل جدید XPS، این است که این شاهکار دل به هیچ عنوان یک مدل تنها نخواهد بود. دل موفق شده نسخه‌ای از این دستگاه را با تمام خوبی‌های ذکر شده چنان جمع و جور کند که با قیمت اندک 799 دلار نیز بتوان به پایه‌ای‌ترین پیکربندی آن دست پیدا کرد. بنابراین آنچه از آن سخن می‌گوییم، نسخه‌ای بسیار دور از دسترس و گران قیمت از سیستم‌های شخصی قابل حمل نیست. دستگاه تاشوی جدید دل منادی نسل جدیدی از دستگاه‌ها است که بدون لحظه‌ای تردید، همگان متوجه برتری آن نسبت به نسل‌های قبل خواهند شد.

صفحه‌نمایش نسبتا بدون حاشیه‌ی به کار رفته در این لپ‌تاپ از فناوری IGZO شارپ بهره می‌برد که البته شرکت LG Display نیز طراحی‌های مشابهی را در لپ‌تاپ‌های ال‌جی و ایسر در گذشته از خود نشان داده است. مسلم است که هرچه در سال جدید میلادی پیش می‌رویم، نمونه‌های بیشتری از اینگونه فناوری‌ها و طراحی‌ها به چشم خواهیم دید. این در حالی است که قیمت‌گذاری دل نشان می‌دهد این دستگاه‌ها، مقرون به‌صرفه‌تر از همیشه در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

ces-2015-msi-gt80-titan-7949.0.0

برند گیمینگ تحت اختیار دل یعنی Alienware نیز با دستگاه گیمینگ متحول شده‌ی خود که از سرتاپا به چراغ‌های LED مزین شده قدم به نمایشگاه CES 2015 گذاشت. تغییرات نسل جدید Alienware 15 و 17 اگرچه کمتر از پرچمدار دل مشهود است اما نسبت به گذشته نازک‌تر شده و از 20 درصد وزن کمتری برخوردار هستند. همچنین مدل 15 اینچی این دستگاه هم‌اکنون انتخاب نمایشگر لمسی 4K را نیز در اختیار خریداران قرار می‌دهد. Alienware این لپ‌تاپ‌ها را در نمایشگاه کالاهای مصرفی الکترونیک 2015 در کنار باکس GPU اکسترنال خود به نمایش گذاشت؛ جعبه‌ای که قدرت کامل یک گرافیک دسکتاپ را در صورتی که بدان نیاز داشته باشید بصورت خارجی در اختیارتان قرار می‌دهد.

علاوه بر مخلوقات این کمپانی، دستگاه جدید MSI یعنی غول بی‌شاخ و دم GT80 Titan نیز که به کیبورد مکانیکی و GPUهای دوگانه‌ی GeForce بصورت داخلی مجهز شده نیز پا به میدان رقابت گذاشته است. این دستگاه در کیبورد مکانیکی خود یک دسته از کلیدهای طلایی WASD را نیز به همراه دارد که موجب دلچسبی بیشتر و از نظر برخی، هولناک شدن آن می‌شود.

ces-2015-acer-chromebook-15-8072.0

البته تجدید حیات کامپیوترها در سال 2015 میلادی تنها به سیستم‌های ویندوزی محدود نیست. علاوه بر اینکه دل تصمیم دارد نسخه‌ای از لپ‌تاپ XPS 13 خود را به سیستم‌عامل لینوکس مجهز کند، کروم‌بوک‌ها نیز حرف زیادی برای گفتن خواهند داشت. کمپانی ایسر با معرفی کروم‌بوک 15 اینچی جدید خود در CES یکی از گام‌ها را در این زمینه برداشت. زمانی که صحبت از بازار دستگاه‌های بسیار مقرون به‌صرفه و خرید وسیله‌ای کار راه‌انداز برای افراد با سن بالا یا کاربری خاص از کامپیوتر در میان باشد، لپ‌تاپ مبتنی بر کروم ایسر چشمگیرترین شرکت‌کننده در رقابت سال‌های اخیر خواهد بود. برای افرادی که قصد خرید یک سیستم نه‌چندان پیچیده و ارزان قیمت نظیر کروم‌بوک داشته باشند، اندازه و کیفیت صفحه‌نمایش یکی از فاکتورهای اصلی محسوب می‌شود. کروم‌بوک جدید دل همچنین از کیفیت ساخت و طراحی خوبی برخودار بوده و در عین حال به آرمان‌های خود برای ارزان‌قیمت بودن نیز پشت نمی‌کند.

کروم‌بوک ایسر نیز درست همانگونه که در خصوص XPS 13 در بازار سیستم‌های ویندوزی گفتیم، تنها اولین نشانه‌ی موج کروم‌بوک‌های بهتر در قیاس با سال‌های گذشته است که در سال 2015 بهینه‌تر از هر زمان دیگری به رفع نیازهای کاربران خواهند پرداخت.

کروم‌بوک‌های بزرگ‌تر و مک‌بوک‌های کوچک‌تر، تقاضای درازمدت بازار را سرانجام پاسخ خواهند گفت

بدون شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین غایب در نمایشگاه‌های CES اپل است اما حتی با وجود شرکت نکردن این کمپانی در نمایشگاه مذکور، خبرهای مرتبط با MacBooksهای این کمپانی بصورت همزمان با نمایشگاه موفق شدند سرخط خبرها را هر از گاهی به خود اختصاص دهند. شایعات متعدد خبر از ورود قریب‌الوقوع نسخه‌ی نازک‌تر، سبک‌تر و جمع‌ و جورتر لپ‌تاپ مک‌بوک‌ ایر این کمپانی با سایز صفحه‌نمایش 12 اینچ در سال جاری میلادی می‌دهند. کلید اجرایی کردن چنین اقدامی، ضمن حرکت به سمت پردازنده‌های بهینه‌تر برادول اینتل، معرفی کانکتور USB Type-C است. این کانکتور همانند ارتباط لایتنینگ خود اپل شکل گرفته و ضمن نازک بودن، دو سره نیز هست. این مساله موجب می‌شود بار دیگر ساخت لپ‌تاپ‌های نازک‌تر از همیشه فراهم شود.

شاید اندکی دیوانه‌وار به نظر برسد اما می‌توان چشم‌بسته غیب گفت که Type-C از آن دست تغییرات اجتناب‌ناپذیر را رقم خواهد زد که بالاخره عده‌ی بسیاری را مجبور به ارتقاء سیستم‌های قدیمی خود خواهد کرد. حال دلیل اصلی خواه چیپ‌های جدید اینتل باشد، یا طراحی‌های خاص اپل یا حتی اصلاح ادامه‌دار دستگاه‌های ویندوزی، تردید نداشته باشید که در سال 2015 دلایل بسیار بیشتری برای خرید یک لپ‌تاپ جدید در قیاس با مجموع ۳ سال گذشته وجود خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات