تماشا کنید: سیستم XDrive بی‌ام‌دبلیو چگونه کار می‌کند

پنج‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
مطالعه 2 دقیقه
برخلاف گذشته که سیستم هر چهار چرخ متحرک متعلق به برخی از خودروهای خاص بود، این روزها بسیاری از خودروسازان با بهینه‌سازی این سیستم، آن را در خودورهای خود عرضه می‌کنند. در ادامه به تشریح سیستم XDrive بی‌ام‌دبلیو خواهیم پرداخت.
تبلیغات

ویژگی 4WD یا هر چهار چرخ متحرک در سال‌های گذشته فقط متعلق به خودروهای اصلاحا شاسی بلند یا SUV بود. این خودروها به دلیل اینکه در خارج از جاده نیز مورد استفاده قرار می‌گرفتند، نیازمند سیستمی بودند تا با انتقال نیرو به هر چهار چرخ، بتوانند از مسیر‌هایی که برای خودروهای عادی غیرممکن است، عبور کنند. در سال‌های اخیر، خودروسازان با توجه به مزایای این سیستم، آن را همراه با بهبود‌هایی روانه‌ی خودروهای خیابانی خود نیز کرده‌‌اند.

آئودی را باید اولین کمپانی خودروسازی عنوان کرد که سیستم هر چهار چرخ متحرک را بصورت انبوه در خودروهای خود روانه‌ی بازار کرد. این خودروساز با پی بردن به مزیت استفاده از این سیستم در خودروهای مخصوص رالی، تصمیم به عرضه‌ی آئودی کواترو (Quattro) گرفت. این کمپانی بعدها تمام مدل‌هایی را که از سیستم All Wheel Drive یا هر چهار چرخ متحرک بهره می‌گرفتند، با سیستم کواترو روانه‌ی بازار کرد. این روزها اغلب خودروسازان مطرح جهان، نام تجاری خاصی را روی سیستم AWD خود دارند که برای مثال می‌توان به XDrive بی‌ام‌دبلیو، 4Matic مرسدس‌بنز، All-Trac تویوتا و سیستم سایر خودروسازان اشاره کرد.

لینک دانلود

در این ویدئو، بی‌ام‌دبلیو نحوه‌ی کارکرد سیستم XDrive را تشریح کرده است. براساس اطلاعات ارائه شده، این سیستم با استفاده از سنسور‌های کنترل پایداری پویا (Dynamic Stability Sensos) تشخیص می‌دهد که چه زمانی چرخ‌های خودرو پایداری خود را از دست می‌دهند. برای مثال در صورتی که دو چرخ عقب خودرو روی سطح لغزنده‌ای چون یخ قرار گیرند، در اینصورت سیستم XDrive بصورت خودکار نیروی حاصل از موتور را با استفاده از یک کلاچ چند دیسکه به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد و از این‌رو خودرو بدون لغزش و در کسری از ثانیه با تشخیص این سیستم براحتی آغاز به حرکت می‌کند. این سیستم فرمان‌پذیری و حرکت خودرو را در مقایسه با سیستم‌های هر چهار چرخ سنتی که بصورت مساوی نیرو را بین چرخ‌ها تقسیم‌ می‌کنند، تسهیل می‌کند. برای مثال سر پیچ‌ها، استفاده از سیستم معمول هر چهار چرخ متحرک، بسته به ورود یا خروج از پیچ، خودرو را به سمت خارج و داخل پیچ منحرف می‌کند، اما XDrive با تقسیم پویای نیروی محرکه بین چرخ‌ها، پایداری خودرو را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات