۲۹ بهمن: زادروز الساندرو ولتا فیزیکدان سرشناس ایتالیایی

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
مطالعه 2 دقیقه
۲۷۰ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۸ فوریه سال ۱۷۴۵ الساندرو ولتا فیزیکدان و دانشمند سرشناس ایتالیایی دیده به جهان گشود. بیشترین شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر اختراع باتری است که به ایشان نسبت داده می شود.
تبلیغات

الساندرو ولتا در شهر کومو در ایتالیا متولد شد. تحصیلات را در مدرسه مذهبی آغاز کرد و در سیستم آموزشی مذهبی آن زمان ایتالیا تحصیلات خود را ادامه داد و در همین دوران با کتاب های لوکرتیوس شاعر و فیلسوف رم باستان آشنا شد و به شدت به او گرایش پیدا کرد.

خانواده الساندرو ولتا تمایل داشتند تا وی در رشته وکالت تحصیلات خود را ادامه دهد اما الساندرو به علم و به خصوص فیزیک علاقه داشت و نمی‌خواست در رشته وکالت تحصیل کند. ولتا زمانی که تنها ۱۸ سال داشت به الکتریسیته و برق علاقه‌مند شد و شروع به تحقیق و انجام آزمایش های مختلف درخصوص این انرژی کرد. الساندرو ولتا در ۲۹ سالگی وسایل بسیاری نظیر الکتروفور، آب سنج ، الکتروسکوپ و... را اختراع کرد و با این دستاوردهای علمی، نام و نشانی برای خود دست و پا کرد. در سال ۱۷۷۹ الساندرو ولتا به عنوان استاد وارد دانشگاه پاوی شد و به مدت ۴۰ سال کرسی استادی این دانشگاه را در اختیار داشت.

شاید مهمترین دستاورد علمی الساندرو ولتا مربوط به باتری‌های الکتروشیمیایی باشد که به وی نسبت داده می شود. باتری الکتروشیمیایی که ولتا ساخت از دو الکترود تشکیل می‌شد که یکی از روی و دیگری از مس ساخته شده بود و این نوع باتری ها تا به امروز کاربردهای فراوانی در زندگی ما دارند. باتری منبعی از انرژی پتانسیل الکتریکی است که در درون آن با انجام واکنش‌های شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود، این انرژی در قطب‌های باتری قابل دریافت است. انرژی قابل دریافت در قطب‌های باتری به ازای واحد بار الکتریکی را نیروی محرکه الکتریکی باتری می‌گویند و آن را با یکای ولت اندازه‌گیری می‌کنند. قطب مثبت باتری را آند و قطب منفی آن را کاتد می‌نامند.

سرانجام الساندرو ولتا در تاریخ ۵ مارس سال ۱۸۲۷ و در سن ۸۲ سالگی درگذشت، اما آثار و اختراعات وی تا به امروز مورد استفاده بشریت قرار گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات