فروش ۱.۲ میلیارد دستگاه گوشی‌هوشمند در سال ۲۰۱۴: پیشتازی آمریکای لاتین و فبلت‌ها در بازار

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سال ۲۰۱۴ میلادی فروش گوشی‌های‌هوشمند با افزایشی ۲۳ درصدی به ۱.۲ میلیارد دستگاه رسید که البته بخش بزرگی از این فروش در اختیار اندروید قرار دارد. در ادامه به بررسی آمار فروش سال گذشته و پیش‌بینی‌ها در مورد فروش گوشی‌های‌هوشمند در سال جاری خواهیم پرداخت.
تبلیغات

براساس گزارش منتشر شده توسط موسسه‌ی آماری GfK آلمان، تولیدکنندگان گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ میلادی موفق به فروش بیش از ۱.۲ میلیارد گوشی هوشمند شده‌اند که این میزان از فروش در مقایسه با سال پیش از آن نشان از افزایشی ۲۳ درصدی دارد. این موسسه پیش‌بینی کرده که شتاب رشد فروش گوشی‌ها در سال جاری میلادی کاهش یافته و به ۱۴ درصد خواهد رسید که در این صورت باید در انتظار فروش ۱.۳۶۸ میلیارد دستگاه گوشی‌هوشمند در سال جاری میلادی باشیم.

با توجه به اینکه استفاده از گوشی‌های هوشمند در بسیاری از کشورها به سطح اشباع خواهد رسید، از این‌رو می‌توان انتظار داشت که شتاب رشد، کمی کاهش یابد. البته باید به این نکته توجه کرد که بازار‌های در حال توسعه همچنان در مراحل اولیه خرید قرار دارند و فبلت‌ها نیز در این بازار‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار هستند.

در ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد کاربران گوشی‌های همراه از تعداد کاربران گوشی‌های‌هوشمند بیشتر بود، اما با نزدیک شدن به روزهای انتهایی سال ۲۰۱۴ میلادی کفه‌ی ترازو به سمت کاربران گوشی‌های‌هوشمند سنگین‌تر شد. انتظار می‌رود سال ۲۰۱۵ مرحله‌ی تازه‌ای برای گوشی‌های‌هوشمند باشد. در این بین اندروید بسیاری از خریدارانی را که برای اولین بار گوشی‌هوشمند خریداری کردند، زیر پرچم خود گرفت.

موسسه‌ی آماری GfK آمار خود را با گردآوری اعداد از بازار ۹۰ کشور در سراسر جهان تهیه کرده است که از این‌رو بسیار دقیق‌تر است. موسسات آماری دیگر نظیر IDC یا Strategy Analytics معمولا آمار خود را بر مبنای آمار فروش کمپانی‌ها پی‌ریزی می‌کنند که به همین دلیل ارقام ارائه شده توسط آنها کمی بیشتر از آمار ارائه شده توسط GfK‌ است.

کوین والش، یکی از کارشناسان این موسسه‌ی آماری در خصوص بازار‌های در حال توسعه می‌گوید:

ما پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۲۰۱۵ فروش گوشی‌های‌هوشمند در بازار‌های در حال توسعه با توجه به کاهش میانگین قیمت این محصولات، با رشد خوبی روبرو شود. براساس آمارهای ارائه شده توسط GfK، گوشی‌های‌هوشمندی که قیمتی بیشتر از ۱۵۰ دلار داشته باشند، با کاهش فروش روبرو شده و گوشی‌ها‌ی‌هوشمند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار تغییر چندانی را در میزان فروش به خود نخواهند دید. اصلی‌ترین رشد در فروش گوشی‌های‌هوشمندی روی خواهد داد که قیمتی زیر ۱۰۰ دلار دارند.

GfK به این نکته اشاره کرده که اغلب بازار‌های جهانی به استثنا آمریکای شمالی و کشورهای توسعه‌ یافته‌ی آسیا نظیر کره‌ی جنوبی و ژاپن، در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی با کاهش فروش روبرو شده‌اند.

اگرچه متوسط قیمت گوشی‌های‌هوشمند رو به کاهش است، اما سایز صفحه‌ی نمایش روندی صعودی دارد. براساس آمارهای منتشر شده، فروش گوشی‌های‌هوشمندی که صفحه‌ی نمایش ۵ اینچ با بزرگ‌تر دارند در سال ۲۰۱۴ میلادی با رشدی ۱۸۰ درصدی روبرو شده و این روند در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز افزایش خواهد داشت. جای تعجب نیست که در آینده‌ی نزدیک، فبلت‌ها سهمی بیشتر از تبلت‌ها در بازار گجت‌های موبایل برای خود دست و پا کنند.

GFK 1

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید، آمریکای لاتین با رشدی ۵۹ درصدی و فروش بیش از ۱۱۰ میلیون دستگاه گوشی‌هوشمند بیشتری خریداران فعال را در تقسیم‌بندی مناطق به خود اختصاص داده است. بازار‌های در حال توسعه‌ی جنوب شرق آسیا نیز پس از آمریکای لاتین با رشدی ۵۵ درصدی،  رتبه‌ی دوم را در میزان رشد به خود اختصاص داده‌اند.

همانطور که در نمودار مورد نظر نیز مشاهده می‌کنید، میزان رشد فروش گوشی‌های‌هوشمند برای کشور چین تنها ۹ درصد است، اما تولیدکنندگان موفق به فروش ۴۰۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند در این کشور شده‌‌اند. GfK به این نکته اشاره کرده که چین همچنان به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار برای فروش گوشی‌های‌هوشمند از نظر تعداد و هم از نظر ارزش فروش باقی خواهد ماند. مجموع فروش گوشی‌های‌هوشمند در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۴ میلادی در کشور چین ۲۸ میلیارد دلار بوده که رشدی ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد.

GFK 2

 در کشورهای توسعه یافته‌ی آسیایی، فروش گوشی‌های‌هوشمند از روند رو به نزولی پیروی می‌کند. برای مثال در کشور ژاپن، فروش گوشی‌های‌هوشمند در سال ۲۰۱۴ به میزان پنج درصد کاهش یافته است. برای مثال میزان کاهش فروش در سه‌ماهه‌ی منتهی به سال ۲۰۱۵ میلادی به تنهایی نشان از کاهشی چهار درصدی دارد.

آمریکای شمالی را باید به‌عنوان بازاری شناخت که پس از چین بیشترین آمار مربوط به فروش را به خود اختصاص داده است. آمریکا در سال گذشته‌ی میلادی رشدی ۲۸ درصدی را در میزان فروش گوشی‌های‌هوشمند به خود دیده است.

GfK آماری را در مورد تعداد گوشی‌های‌هوشمند توسعه یافته توسط کمپانی‌های تولیدکننده ارائه نکرده است. از نظر میزان فروش نیز پلتفرم اندروید فاصله‌ی بسیاری زیادی با دو پلتفرم دیگر دارد. در صورتی که میزان فروش در بازار آمریکا را از کل فروش گوشی‌های‌هوشمند کسر کنیم، در ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی، ۶۸ درصد از کل فروش متعلق به گوشی‌های همراه معمولی بود. در پایان سال، ۵۷ درصد از گوشی‌های‌ به فروش رفته متعلق به اندروید بود و تنها ۲۹ درصد از فروش متعلق به گوشی‌های همراه معمولی بود. ۱۴ درصد از فروش مجموع گوشی‌ها نیز متعلق به آیفون‌های اپل و سایر گوشی‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات