پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T880 آرم سال آینده میلادی ارائه می‌شود

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۸
مطالعه 4 دقیقه
چندی پیش ARM معماری هسته‌ جدید پردازشی خود Cortex-A72 را در کنار پردازنده‌ی گرافیکی جدید Mali-T880 معرفی کرد. پردازنده‌ی گرافیکی ARM که در مقایسه با نسل پیشین ۸۰ درصد از نظر پردازشی سریع‌تر است، از سال ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار خواهد شد.
تبلیغات

کمپانی ARM در زمینه‌ی طراحی معماری پردازنده‌های گرافیکی حرفی برای گفتن نداشت تا اینکه در سال ۲۰۰۶ کمپانی Falanx را که گواهی استفاده از معماری پردازنده‌های گرافیکی را به فروش می‌رساند، از آن خود کرد. ARM پیش از آن خود گواهی پردازنده‌‌ی گرافیکی را از Imagination خریداری می‌کرد. پس از خرید فالانکس، پردازنده‌های گرافیکی Mali‌که توسط ARM تولید می‌شدند روز به روز پیشرفت کردند و امروزه این سری یکی از پرکاربردترین پردازنده‌های گرافیکی مورد استفاده در گجت‌های اندرویدی هستند.

تولیدکنندگان گجت‌های الکترونیک در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۵۵۰ میلیون دستگاه را با بهره‌گیری از پردازنده‌های گرافیکی Mali روانه‌ی بازار کرده‌اند که در مقایسه با سال پیش از آن ۱۵۰ میلیون دستگاه رشد کرده است. همچمنین ۲۷ تولیدکننده‌ی دیگر به مجموع خریداران گواهی استفاده از این پردازنده پیوسته‌اند که در مجموع تعداد آنها را به ۱۱۰ عدد رسانده است.

MaliInt 1

ARM با معرفی نسل‌های جدید پردازنده‌های گرافیکی سری Mali، مشتریان خود را راضی نگه داشته است. این کمپانی اخیرا Mali-T880 را معرفی کرد که به‌عنوان نسل بعدی Mali-T760 شناخته می‌شود. پردازنده‌ی گرافیکی Mali-T760 برای اولین بار در نسخه‌ی اگسینوس گلکسی نوت ۴ مشاهده شده و انتظار می‌رود Mali-T860 نیز در گلکسی نوت ۵ به کار برده شود، اما احتمالا شاهد استفاده از Mali-T880 در گلکسی S7 باشیم که سال ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار خواهد شد.

در مقایسه با Mali-T760 پردازنده‌ی گرافیکی جدید ARM از نظر سرعت پردازشی ۸۰ درصد بهتر عمل می‌کند که این موضوع در زمان مصرف برابر انرژی برای وظایف یکسان صادق است. در صورتی که عملکرد یکسانی را از سوی هر دو پردازنده در نظر بگیریم، نتیجه کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی توسط این پردازنده‌ی گرافیکی است.

انتخاب بین مصرف کمتر یا عملکرد گرافیکی بهتر پردازنده به انتخاب تولیدکنندگان تراشه‌های پردازشی بستگی دارد تا براساس نیاز خود یکی از این دو حالت را انتخاب کنند. معمولا تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند تا با توجه به برابری میزان مصرف انرژی، عملکرد بهتر پردازنده را انتخاب کرده و قدرت گجت‌های خود را افزایش دهند. شاید همین موضوع است که باعث می‌شود گوشی‌های‌هوشمند جدید در مقایسه با نسل‌های پیشین برتری چندان زیادی از نظر مصرف انرژی نداشته و در عوض از نظر عملکرد و قدرت پردازشی، بهبود یافته باشند.

همچنین باید به رقابت تولیدکنندگان در کاهش هرچه بیشتر ضخامت گوشی‌های‌هوشمند نیز اشاره کرد. برای مثال می‌توان به بدنه‌ی باریک آیفون ۶ یا گلکسی آلفا و همچنین در آینده‌ی نزدیک به گلکسی S6 اشاره کرد که در رقابت برای کاهش ضخامت گوشی، بالاجبار ظرفیت باتری کاهش یافته و تولیدکنندگان از باتری‌های کوچک‌تری استفاده می‌کنند. از این‌رو تولیدکنندگان گجت‌هایی را روانه‌ی بازار می‌کنند که علی‌رغم بهبود مصرف تک تک ماژول‌ها، در کل تفاوتی را از نظر مصرف باتری با نسل‌های پیشین ندارد.

MaliInt 2

یکی دیگر از مزایای Mali-T880، قابلیت تنظیم این پردازنده‌ است. بطوریکه تولیدکنندگان می‌توانند از هر ۱۶ هسته‌ی پردازشی آن استفاده کنند. ARM برای پردازنده‌ی گرافیکی جدید خود ۱۶ هسته پیش‌بینی کرده که در مقایسه با Mali-T760 دو برابر شده است. ARM امکان استفاده از سایر پردازنده‌های جدید خود را نیز به‌همراه این پردازنده‌ی گرافیکی میسر کرده که از جمله‌ی آن می‌توان به پردازنده‌ی تصویری Mali-DP550 و پردازنده‌ی ویدئویی Mali-V550 اشاره کرد که از جمله‌ی کاربردهای این دو پردازنده می‌توان به پخش محتوای دیجیتال با رزولوشن 4K‌ اشاره کرد.

MaliInt 3

از جمله‌ی سایر محصولاتی که ARM‌ برای سال ۲۰۱۶ در نظر گرفته و در اختیار تولیدکنندگان خواهد گذاشت می‌توان به هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 و همچنین Cortex-A72 اشاره کرد. هسته‌ی پردازشی Cortex-A72 بر مبنای لیتوگرافی ۱۶ نانومتری و معماری FinFET طراحی شده که ایت موضوع عملکرد این هسته‌ی پردازشی را سه برابر Cortex-A15 کرده است.

احتمالا در MWC 2016 شاهد اولین محصولاتی خواهیم بود که با استفاده از این هسته‌ی پردازشی روانه‌ی بازار می‌شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات