آیا زمان خرید تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی یا 4K فرا رسیده است؟

سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
مطالعه 6 دقیقه
خودنمایی تلویزیون‌های 4K در فروشگاه لوازم صوتی و تصویری، نظر هر فردی را به خود جلب می‌کند. به نظر می‌رسد این تلویزیون‌ها برخلاف تلویزیون‌های سه بعدی، در حال کسب جایگاه خوبی هستند. اما آیا زمان خرید تلویزیون‌های 4K فرا رسیده یا هنوز برای خرید این نوع تلویزیون‌های اغوا‌گر باید کمی صبر داشت؟ با زومیت همراه شوید تا پاسخ این سوال را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهیم.
تبلیغات

قبل از هر چیز ابتدا اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به تکنولوژی 4K داشته باشیم. تلویزیون‌های جدیدی که با تکنولوژی 4K به بازار می‌آیند در مقایسه با تلویزیون‌های فول اچ دی رایج، رزولوشن تصویر چهار برابر را ارائه می‌دهند. صفحه نمایش این تلویزیون‌ها به جای داشتن دو میلیون پیکسل، تعداد هشت میلیون پیکسل را در مقابل چشمان شما نمایان می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

    تصاویر تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی، به قدری زنده و دارای وضوح و دقت بالا هستند که شما هنگام تماشای آنها احساس می‌کنید در حال نظاره به یک پنجره بزرگ هستید. عمق موجود در تصاویر این تلویزیون‌ها می‌تواند حس سه بعدی را بدون استفاده از عینک‌های سه‌بعدی آزاردهنده به انسان القا کند.

    اگر قصد خرید تلویزیون جدید را دارید یا در فکر انتخاب بهترین گزینه برای خرید در آینده هستید. مطالعه دلایل خرید یا عدم خرید تلویزیون 4K می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر کمک کند.

    دلایل خرید تلویزیون 4K

    uhd-lifestyle-interior

    زیبا و مجلل 

    شما تا زمانی که از نزدیک و با چشم خودتان این تلویزیون‌ها را ندیده باشید درک درستی از زیبایی آن‌ها نخواهید داشت. رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ این تلویزیون‌ها تفاوت کیفیتی باورنکردنی را پدید آورده است. این تفاوت را می‌توان در چهره افرادی که در مقابل یک تلویزیون 4K ایستاده‌اند و مسخ تماشای آن هستند، به وضوح مشاهده کرد. درست است که گذر از تکنولوژی HD به 4K، به اندازه‌ی گذر از Standard Definition یا SD به HD چشمگیر نیست اما نمی‌توان این تغییر را ناچیز پنداشت، زیرا با افزایش رزولوشن تصویر، شما قادر خواهید بود جزئیات بیشتری از تصویر را در مقایسه با تصاویر اچ دی مشاهده کنید. تلویزیون‌های اولترا اچ دی معمولا با اندازه‌ی بزرگ و کیفیت بالایی که دارند، بسیار زیبا و مجلل به نظر می‌رسند.

    تلویزیون‌های 4K یا اولترا اچ‌دی در مقایسه با چند سال پیش که برای اولین بار عرضه شده بودند، کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند

    سیر نزولی قیمت

    تلویزیون‌های 4K یا اولترا اچ‌دی در مقایسه با چند سال پیش که برای اولین بار عرضه شده بودند، کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. البته تلویزیون‌های 4K خمیده و یا تلویزیون‌های با پنل OLED کماکان از این قاعده مستثنی هستند و قیمت بالایی دارند. همچنین ظهور تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی باعث کاهش قیمت بیشتر در تلویزیون فول اچ‌دی شده که این امر برای مصرف کنندگان یک مزیت به شمار می‌رود. رقابت بین شرکت‌های مختلف باعث شده که قیمت تلویزیون‌های 4K در برخی مدل‌ها به زیر 1000 دلار افت کند، مانند تلویزیون 40 اینچ شرکت سی‌کی که قیمت فروش کمتر از ۴۹۹ دلار دارند. اگر چه بسیاری از این شرکت‌ها، برندهای معروفی نیستند اما حتی شرکت معروفی مانند سامسونگ نیز قیمت مدل‌های قدیمی‌تر تلویزیون‌های 4K خود را کاهش داده است.

    افزایش نسبی محتوای نمایشی

    همانند زمان معرفی تکنولوژی اچ دی که محتوای تصویری بسیار کمی برای آن وجود داشت، محتوای تصویری برای تلویزیون‌های 4K نیز فعلا کمیاب است، اما روند تولید محتوای نمایشی برای این تکنولوژی در حال رشد است.

    همچنین فرمت دیسک 4K هنوز به وجود نیامده و بسیاری از محتواهای نمایشی از سرویس‌های on-demand مانند نت‌فلیکس، یوتیوب و برنامه ویدیو نامحدود سونی پخش می‌شوند. بعضی از شرکت‌ها در حال ارائه هارد دیسک به همراه تلویزیون‌های‌شان هستند که شامل بسته‌ای از فیلم‌های 4K است. علاوه براین بسیاری از تلفن‌های همراه هوشمند مانند گلکسی S5 سامسونگ و اکسپریا Z3 سونی می‌توانند فیلمبرداری 4K انجام دهند. بنابراین شما می‌توانید از این پس ویدیوهای خانگی با این رزولوشن تهیه نمایید. همچنین جام جهانی ۲۰۱۴ برای ژاپنی‌ها با کیفیت 4K پخش شد تا راه را برای پخش مسابقات سوپر بول در آمریکای شمالی با این کیفیت، هموار کند.

    بهبود تصاویر

    زمانی که صاحبان تلویزیون‌های 4K منتظر محتوای تصویری بیشتری برای توجیه خرید خود هستند، تلویزیون‌ها 4K امکان آپ کانورت یا بهبود تصاویر را برایشان فراهم می‌کنند که در این حالت کیفیت تصاویر اچ دی تا حد کیفیت اولترا اچ دی افزایش می‌یابد. علیرغم این ادعای سازندگان تلویزیون، تصاویری که به این شکل ایجاد می‌شوند کیفیت واقعی اولترا اچ دی را ندارند بلکه این تلویزیون‌ها به طور مصنوعی و بلادرنگ تعداد پیکسل‌های تصویر را افزایش می‌دهند تا تصاویر کمی بهبود یابند. واقعیت این است که کیفیت این تصاویر به حد کیفیت تصاویری که با دوربین 4K فیلم برداری می‌شود، نیست ولی این روش یکی از راهکارهای موجود پیش روی صاحبان این تلویزیون‌ها است.

    دلایل عدم خرید تلویزیون 4K

    samsungultrahd-3l

    کمبود محتوای نمایشی 

    علیرغم اینکه این دلیل جزو دلایل خرید تلویزیون‌های 4K ذکرشد و محتوای نمایشی 4K نسبت به گذشته افزایش یافته است؛ اما به نظر بسیاری افراد، این مقدار کماکان بسیار کمتر از آن است که خرید تلویزیون با این تکنولوژی را توجیه کند. اکثر شبکه‌های آمریکایی امروزی حتی امکان پخش فول اچ‌دی (1080p) را هم ندارند و حداکثر کیفیت تصویر 720p را ارائه می‌دهند. امروزه نبود محتوای نمایشی برای چنین تلویزیون‌هایی، بزرگترین مانع برای سازندگان آن‌ها به شمار می‌رود. این شرایط دقیقا مشابه زمانی است که تلویزیون‌های 3D وارد بازار شده بودند و تنها چند فیلم انگشت شمار با این تکنولوژی برای نمایش وجود داشت.

    ناموفق بودن در تلویزیون‌های سایز کوچک 

    اکثر شبکه‌های آمریکایی امروزی حتی امکان پخش فول اچ‌دی (1080p) را هم ندارند

    واقعیت این است که بهبود تصاویر در تلویزیون‌های سایز کوچک با افزایش رزولوشن چندان محسوس نیست. برخی تلویزیون‌های 4K سایز ۴۰ یا ۴۲ اینچ دارند. هنگامی که تصاویر 4K پخش شده از این تلویزیون را با تصاویر اچ دی 1080p روی همان تلویزیون مقایسه کنید، تفاوت کیفیت چندانی را ملاحظه نخواهید کرد. شما برای اینکه بتوانید کیفیت واقعی اولترا اچ دی‌ها را درک کنید نیاز به تلویزیون‌های بزرگتری دارید اما ممکن است هزینه‌ای که مد نظر دارید کفاف خرید آن‌ها را ندهد. در این رابطه بهتر است نگاهی به قیمت تلویزیون‌های اولترا اچ دی سایز بزرگ بازار بیاندازید. به عنوان مثال تلویزیون ۸۵ اینچ اولترا اچ‌دی سه‌بعدی شرکت سونی (مدل XBR-85X950B) قیمتی بالاتر از ۲۰٫۰۰۰ دلار را دارند

    پیش بینی کاهش بیشتر قیمت

    اگر چه قیمت اولترا اچ دی‌ها طی دو سال اخیر کاهش قابل توجهی یافته است اما هنوز تا رسیدن به قیمت معقول فاصله دارد. برای مثال بهترین تلویزیون‌ اولترا اچ‌دی شرکت سامسونگ (مدل HU8550) با سایز ۶۵ اینچ قیمت نزدیک به ۳٫۰۰۰ دلار دارد در حالی که بهترین تلویزیون ال‌ای‌دی 1080p همین شرکت با سایز مشابه قیمتی حدود ۲۰۰۰ دلار دارد. پیش بینی می‌شود کاهش قیمت تلویزیون‌های اولترا اچ‌دی همچنان در سال جاری ادامه یابد بطوری که این محصولات دی با قیمت ۱۵۰۰ دلار امروزی تا یک سال آینده قیمتی حدود ۸۰۰ دلار داشته باشند. البته تا آن موقع محتوای نمایشی بیشتری نیز برای این تلویزیون‌ها در دسترس خواهد بود.

    طول عمر کوتاه تکنولوژی

    آیا 4K یک تکنولوژی کوتاه مدت بعد از تلویزیون‌های اچ دی است؟ اگر چه به نظر می‌رسد تایید چنین ادعایی نیاز به زمان دارد ولی اگر چنین باشد، با یک تلویزیون منسوخ شده با قیمت ۳۰۰۰ دلار که کسی خواهان آن نیست چه خواهید کرد؟ امروزه بسیاری از افراد فعال در حوزه فناوری در حال بررسی و تحقیق روی تلویزیون‌های 8K هستند. شاید پرش از این تکنولوژی به نسل جدید هوشمندانه‌تر به نظر برسد! ‌آیا طول عمر تلویزیون‌های 4K به اندازه تلویزیون‌های اچ دی خواهد بود؟ با گذر زمان و ارائه گزارشات جدید تا حدودی می‌توان به این سوال پاسخ درست داد.

    دلایل شما برای خرید یا عدم خرید این نوع تلویزیون‌ها چیست؟ آیا شما نیز قصد خرید چنین تلویزیونی را دارید؟ نظرات خود را با دیگران به بحث بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات