۲۷ بهمن: زادروز پیر بوگر، ریاضیدان، زمین شناس و ستاره شناس بزرگ فرانسوی

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
۳۱۷ سال پیش در چنین روزی پیر بوگر دانشمند سرشناس فرانسوی دیده به جهان گشود. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاورد های مهم وی در خصوص طراحی و معماری کشتی‌های مدرن به کمک علم ریاضیات و همچنین نقشه برداری دریایی است و از او به عنوان پدر علم معماری دریایی یاد می شود.
تبلیغات

پیر در یک خانواده دانشمند و سرشناس متولد شد. پدرش ژان بوگر ، یکی از بهترین آب‌نگاران تمام تاریخ بوده است و استاد این رشته در دانشگاه های فرانسه و مولف بسیاری از منابع معتبر این رشته محسوب می‌شود. آب‌نگاری (هیدروگرافی) شاخه‌ای از علوم نقشه‌برداری است که به تهیه نقشه و داده‌های مکانی در ژرفای آب‌ها می پردازد و بطور ویژه تمامی فعالیت‌های تهیه نقشه از عمق دریا، اقیانوس، دریاچه‌های طبیعی و سدها و همچنین رودخانه‌ها در حیطه تخصصی دانش آب‌نگاری قرار می‌گیرد و از اهمیت بسیار بالایی در علوم دریایی و دریانوردی برخوردار است. به عبارتی دیگر آب‌نگاری یا هیدروگرافی علمی در رابطه با اندازه‌گیری مشخصات فیزیکی آب‌ها و نواحی اطراف آنها است.

به طور کلی آب‌نگاری اندازه‌گیری و توصیف آب‌ها خصوصا آب‌های قابل دریانوردی است. فعالیت‌های علمی پدر بر روی پیر نیز تاثیر گذاشت و او را به دریانوردی و علوم دریایی از همان کودکی علاقه‌مند کرد. ژان بوگر فرزندانش را به مدرسه عمومی نفرستاد و پیر زیر نظر پدرش تحصیلات را از ابتدا آغاز کرد. پیر بوگر باهوش سرشاری که داشت از تعلیمات پدر کمال استفاده را کرد و در سال ۱۷۱۴ در سن ۱۶ سالگی توانست به جایگاه پدر به عنوان استاد آب‌نگاری دست پیدا کند و به نوعی جانشین پدر در این علم به حساب می‌آمد حتی با وجود اینکه ۱۶ سال بیشتر نداشت. پیر بوگر به تحقیقات خود ادامه داد و در سال ۱۷۲۷ معبتر ترین جایزه علمی انجمن علمی سلطنتی فرانسه را دریافت کرد.

پیر بوگر در خصوص نور خورشید نیز تحقیقات بسیاری را انجام داد و در سال ۱۷۲۹ توانست برای نخستین بار قانون پیر-لامبرت را کشف کند، این قانون تجربی ارتباط شدت نور جذب شده در اثر عبور از ماده همگن بدون پراکندگی را با خصوصیات مواد بیان می‌کند. پیر بوگر همچنین برای اولین بار کشف کرد که شدت نور خورشید ۳۰۰ برابر شدت نور ماه است و زیربنای عمل نورسنجی را در همین دوران پایه ریزی کرد. او در سال ۱۷۳۵ مامور محاسبه دقیق خط نصف النهار کره زمین شد و به همین خاطر به نزدیکی خط استوا سفر کرد و به مدت ۱۰ سال به تحقیق و بررسی پرداخت و در همین دوران به مطالعه معماری شناورها و کشتی‌ها نیز پرداخت و بعد از پایان ماموریت، در سال ۱۷۴۶ اولین رساله خود در خصوص معماری دریایی را ارائه کرد. آنچه امروزه در مهندسی کشتی‌ها و نحوه طراحی آنها برای حرکت در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، یادگار این دانشمند و ریاضیدان بزرگ است.

پیر بوگر سرانجام در تاریخ ۱۵ آگوست سال ۱۷۵۸ در شهر پاریس درگذشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات