اهداف جدید موتور جستجوی دارپا: مقابله با فعالیت‌های دارک وب

یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک سال از رونماییِ ابزار دارپا بنامِ MEMEX  می‌گذرد که اهداف جدیدی برای این موتورجستجو در مقابله با فعالیت‌های دارک‌ وب بخصوص قاچاق انسان طراحی شده است.
تبلیغات

 DARPA یک سازمان تحقیقاتی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع آمریکا است که مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده‌ی ارتش آمریکا به عهده دارد. این سازمان در ابتدا با نام ARPA آغاز به کار کرد ولی بعدها با اضافه کردن Defence به ابتدای نام کامل خود به دارپا تغییر کرد. این سازمان پروژه‌های دفاعی و سری مهم و بزرگی را به عهده دارد. در اوایل سال 2014، دارپا از پروژه‌ای جدیدی با نام MEMEX رونمایی کرد که هدف از آن ایجاد موتور جستجو برای دارک وب است.

دارک نت چیست؟

darkweb

 دارک نت، دارک وب و یا Deep web یک شبکه‌ی خصوصی اشتراک گذاری فایل است که در آن ارتباط‌ها فقط بین افراد معتمد و دوست برقرار می‌شود. کلیه ارتباط‌ها و پروتکل‌ها غیراستاندارد بوده و اشتراک گذاری توسط آدرس‌های آی‌پی بصورت ناشناس صورت می‌پذیرد؛ بنابراین کاربران با ترس کمتری از دخالت دولت به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند. به همین علت دارک‌نت اغلب با فعالیت سیاسی و غیرقانونی در ارتباط هستند. این شبکه مانند تورنت از پروتکل P2P استفاده می‌کند، اما تنها تفاوت دارک نت ارتباط Private Peer-to-Peer یا برقراری ارتباط با افراد خاص و دوستان است؛ اما در تورنت فایل‌ها را بین افراد مختلف از هر جای دنیا می‎‌توان به اشتراک گذاشت. کاربران در دارک نت حتما باید احراز هویت شده و توسط پسوردها یا کلیدهای رمزنگاری با سرور مرکزی ارتباط برقرار کنند. در حالت عادی این شبکه آدرس یا لینک معتبری برای اتصال ندارد؛ تنها راه برقراری ارتباط استفاده از شبکه‌ای ناشناس و پنهان مثل Tor است. در این حالت ردگیری و شنود داده‌ها بسیار مشکل خواهد شد؛ در واقع این نوع سیستم‌ها، به جای برقراری ارتباط مستقیم با سرور هدف، از پراکسی و مسیریاب‌های میانی استفاده می‌کنند. این شبکه امن‌ترین و بهترین روش برای ناشناس ماندن در فضای سایبری است؛ به همین دلیل امنیت بالایی داشته، به‌گونه‌ای که تاکنون هیچ سازمان و نهاد امنیتی قادر به شکافتن کدهای آن نبوده است.

سازمان دارپا برای مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی این شبکه ازجمله قاچاق انسان، دارو، اسلحه و به اشتراک گذاری فایل‌های دارای کپی‌رایت و غیره، ابزار جدیدی بنام MEMEX (ترکیب کلمات memory و index) طراحی کرده که قابلیت شناسایی این فعالیت‌ها را دارد. دارک نت توسط موتورهای جستجوگر مطرح مانند گوگل، یاهو و بینگ غیرقابل دسترس است. برنامه‌ی موتور جستجوگر دارپا، پیگیری فعالیت‌های غیرقانونی دارک نت، کشف الگوها و روابط آنلاین برای اجرای قوانین است. کریس وایت مدیر برنامه دارپا در رابطه با این موتور جستجوگر گفت:

ما در حال تجسم و پیاده‌سازی یک ابزار جدید برای شناسایی محتوا و نتایج جستجو هستیم؛ توسط این ابزار می‌توان برای همه‌ی کاربران و یا یک گروه خاص رابطی را جهت شناسایی فراهم کرد.

 با کمک 17 تیم از محققان دانشگاه‌ها، دارپا این موتور جستجو را جهت مقابله با دارک‌نت پیاده‌سازی کرد. برخی از این اطلاعات توسط دانشکده‌ی علوم کامپیوتر از دانشگاه کارنگی ملون در حال جمع‌آوری است. هدف اصلی دارپا، مقابله با قاچاق انسان و دارو بوده و امیدوار است در آینده‌ای نزدیک فعالیت‌های این شبکه‌ی غیرقانونی متوقف شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات