چگونه اپلیکیشن‌های پیام رسان، دنیای دیجیتال را متحول کرده‌اند؟

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
میلیون‌ها دلار در آمد، میلیون‌ها دلار هزینه و تریلیون‌ها اطلاعات ارزشمند به همراه تعداد بی‌شماری کاربر که در یک اپلیکیشن ارتباطی گرد آمده‌اند، سرمایه ارزشمندی است که به‌راحتی به دست نیامده است. اما چگونه این اپلیکیشن‌ها می‌توانند دنیای تجارت و اینترنت را در چند سال آینده متحول کنند، موضوعی است که پرداختن به آن چندان هم آسان نیست.
تبلیغات

این روزها، محبوبیت‌، سرویس‌های ارتباطی که با اپلیکیشن‌های گوناگون جای خود را در هر تلفن‌هوشمند و تبلتی باز کرده‌اند، بر هیچکس پوشیده نیست. تنها کافی است در خیابان، تاکسی، پارک و حتی در کنار خانواده خود بنشینید و نگاهی به چهره‌هایی بیندازید که تمامی نگاه‌ها در صفحه موبایل معطوف شده و با یک لبخند ملیح، در حال ارسال یا خواندن پیام‌های وایبری‌ هستند! حافظه‌های تلفن‌های هوشمنددیگر جایی برای ذخیره ویدیوهای طنزی که از سوی دوستان و آشنایان‌ ارسال می‌شود را ندارد.

امروزه این اپلیکیشن‌ها نقش پررنگی در دنیای تبلیغات بازی می‌کنند. از نمونه‌های وطنی برخی فروشگاه‌ها گرفته که محبوبیت خود را در اینستاگرام پیدا کرده‌اند تا پیج‌های میلیونی در فیسبوک و حتی تجارت‌ها و افراد سرشناسی که موفقیت‌های خود را مدیون شبکه‌های اجتماعی و کاربران فعال آن می‌دانند. دیگر زمان آن که یک سایت اینترنتی بزنید و صبح و شب به پای آن بنشینید تا شاید روزی ثمر بدهد گذشته! برای بسیاری از آدم‌های موفق امروز، تنها یک تصویر در اینستاگرام یک فرد مشهور، یک پست جذاب در یک پیج محبوب فیسبوک یا باز نشر مرتب یک مطلب در وایبر یا هر شبکه کاربر محور دیگر کافی است تا راه صد ساله یک‌ شبه طی شود و به چنان شهرتی برسد که حتی خواب آن را هم نمی‌توان دید! این قدرت پشت پرده دنیای ارتباطات است.

این روزها، ناشران و توسعه‌دهندگان بازی‌ها، برخی سایت‌های اینترنتی، با سرمایه‌گذاری و توجه ویژه روی اپلیکیشن‌های ارتباطی کاربر محور از جمله WeChat و اینستاگرام، سعی در جذب مخاطب و درآمد زایی بیشتر می‌کنند.

Messaging-apps

فرد ویلسون، یکی از مدیران و شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Union Square Ventures و یکی از سرمایه گذار ان معروف در اپلیکیشن پیام‌رسان Kik در این باره می‌گوید:

اپلیکیشن‌های پیغام رسان، محبوب‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که روزبه‌روز و ماه به ماه جایگاه خود را در صدر جدول بهترین‌ها تثبیت کرده‌اند. این قضیه، بازتاب آن‌چیزی است که افراد در تلفن‌های هوشمندشان انجام می‌دهند.

مزیت‌ها و همچنین ایده‌های پشت این برنامه‌ها نیز بسیار ساده و قابل درک است. استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر از ایمیل است و به‌راحتی می‌توانید، تصویر، عکس‌، فیلم و هرچه که دوست دارید را از این طریق با دوستان تان به اشتراک بگذارید، بدون آنکه نگران هزینه‌های قبض تلفن تان باشید!

اما استفاده از این اپلیکیشن‌ها این روزها فراتر از ارسال عکس و فیلم نیز رفته است. برای مثال اپلیکیشن KakaoTalk با بیش از صد میلیون کاربر، به شما اجازه اشتراک‌گذاری اپلیکیشن‌های مختلف را می‌دهد. در SnapChat کاربران می‌توانند برای یکدیگر پول ارسال کنند یا در Line کاربران می‌توانند ازطریق سرویس پرداخت اختصاصی این اپلیکیشن تحت نام Line Pay برای خرید از فروشگاه‌ها اقدام کنند.

حتی براساس اعلام منابع نزدیک، شبکه‌های بزرگ و مشهور خبری از جمله CNN، ESPN و Vice قصد دارند تا محتوای خود را ازطریق اپلیکیشن‌هایی همچون SnapChat منتشر کنند.

رسانه و اجتماع با یکدیگر نسبت همگرا دارند. این را جونا پرتی، مدیر اجرایی سایت خبری تفریحی BuzzFeed می‌گوید. در واقع به اعتقاد وی، آنچه که آن‌ها در حال حاضر در حال تهیه آن هستند طی چند سال آینده بخش مهمی از اپلیکیشن‌های ارتباطی را تشکیل خواهند داد.

از لحاظ آماری، اپلیکیشن‌های ارتباطی وضعیت بسیار مطلوبی را پشت سر می‌گذارند. براساس آمار، 40 درصد از کاربران تلفن هوشمند در آمریکا، در ماه حداقل یک بار از اپلیکیشن‌های ارتباطی‌شان استفاده می‌کنند. همچنین رشد این اپلیکیشن‌ها در سال 2014، در کل جهان بیش از 103 درصد بوده است.

در اینجا از نظر محبوبیت می‌توان به وایبر با بیش از 200 میلیون کاربر در ماه اشاره کرد. همچنین LINE، اپلیکیشن ارتباطی محبوب در کشور ژاپن با 170 میلیون کاربر رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. اما در این بین، پرچم‌دار اپلیکیشن‌های ارتباطی را می‌توان WhatsApp با بیش از 700 میلیون بازدید کننده دانست.

13.03.19-WhatsApp

با وجود جامعه آماری بسیار بزرگ، درآمدزایی و سود مستقیم حاصل از این اپلیکیشن‌ها چندان چشمگیر نیست. WhatsApp که با فروخته شدن به فیسبوک، هم‌اکنون بخشی از دارایی‌های این غول دنیای شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود، در سال 2013 تنها 10.2 میلیون دلار در آمد داشته است که آن را هم از قیمت 1 دلاری‌ اپلیکیشنش کسب کرده است.

اما این تازه شروع راه است و سرمایه‌گذاری‌ها روی اپلیکیشن‌های ارتباطی با وجود سود حاصل شده اندک، همچنان ادامه دارد. در ماه فوریه، Rakuten، غول فروشگاه‌های ژاپن وایبر را با قیمت 900 میلیون دلار خریداری کرد. یک ماه بعد از آن، گروه Alibaba، بزرگ‌ترین پایگاه تجارت الکترونیک در چین با 280 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن Tango که با عمر شش‌ساله‌اش، بیش از 1 میلیارد دلار ارزش دارد، راه خود را به سوی این بازار هموار کرد. همچنین فیسبوک نیز در همین ماه، با سرمایه‌گذاری 21.8 میلیارد دلاری در واتساپ، اهمیت و علاقه خود را به سرویس‌های ارتباطی نشان داد.

اما چه چیز جذابی در این اپلیکیشن‌های ارتباطی، نظر میلیاردرهای دره سیلیکون را جلب کرده تا سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری روی این اپلیکیشن‌ها انجام دهند؟ شاید پاسخ این سؤال، در همین موضوع که غول‌های دره سیلیکون، «ابتدا نظر میلیون‌ها نفر را به استفاده از سرویس‌های شان جلب می‌کنند، سپس به‌دنبال راه حلی برای پول‌ در آوردن از آن می‌گردند» سبب این تراکنش مالی عظیم شده است.

WeChat یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی است که نظر بسیاری از کارآفرینان را به خود جلب کرده است. اپلیکیشنی که در سال گذشته توسط غول اینترنتی چینی، Tencent استارت خورده و اکنون ادعا می‌کند که بالغ بر 500 میلیون کاربر دارد. کاربرانی که نه‌تنها از آن برای ارتباط با یکدیگر، بلکه از آن برای بازی کردن، رزرو ماشین و خرید بلیط هواپیما استفاده می‌نمایند.

messaging-apps 1

موفقیت اپلیکیشن‌های ارتباطی از سوی دیگری نیز قابل بررسی است. در واقع برخی موفقیت این گونه سرویس‌ها را پاسخی به سیاست سرویس‌های عمومی‌تر مانند فیسبوک و توییتر می‌دانند که به‌جای دیدن پست‌ها و آپدیت‌ها برای عده‌ای معدود، امکان دیدن آن‌ها برای بسیاری از افراد مهیا است.

ماریسا کمپیس، یکی از شرکای بخش سرمایه‌گذاری در اپراتور مخابراتی بزرگ ژاپنی SoftBank در این رابطه می‌گوید:

ارتباطات این چنینی، تجربه بسیار صمیمی‌تری را رقم می‌زند. این گونه سرویس‌ها، هم کوچک‌تر، خصوصی‌تر و کم رؤیت‌تر از شبکه‌های عمومی هستند و از طرفی بزرگ همچون فیسبوک اند و در آن‌ها اعتماد و ارتباط بیشتری را مشاهده می‌کنیم.

تالمون ماکرو، سرپرست اجرایی وایبر در مصاحبه خود نکات جالب دیگری را به قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها می‌افزاید. وی می‌گوید که کاربران این گونه اپلیکیشن‌ها اغلب به‌طور میانگین چندین بار در روز اپلیکیشن‌های ارتباطی تلفن‌همراه خود را چک می‌کنند و این موقعیت بسیار ایده‌آلی برای ارائه پیشنهاداتی همچون بازی‌ها، استیکرها و... است.

apps-messagings1

قاره آسیا را می‌توان به‌عنوان یکی از حاصل‌خیزترین زمین‌های دنیای ارتباطات دانست که در هر گوشه آن یک اپلیکیشن ارتباطی با بازدهی بسیار خوب رشد کرده و شکوفا می‌شود. اما این تمامی فواید قاره آسیا برای اینگونه سرویس‌ها نیست. بلکه امکانات جانبی که در این کشورها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، از اهمیت بیشتری نسبت به باقی جنبه‌های آن برخودار هستند. برای مثال، اپلیکیشن WeChat با پیوستن به شیائومی، برند چینی محبوب بازار موبایل، پیشنهاد فروش تعداد محدودی از جدیدترین محصول خود را در این اپلیکیشن ارائه داد. در این شیوه، کاربران بعد از رزرو گوشی، می‌توانستند به‌طور کامل ازطریق اپلیکیشن WeChat و با کمک سرویس پرداخت Tenpay که متعلق به Tencent است، تلفن هوشمند جدید شیائومی را خریداری نمایند. شیائومی می‌گوید که تنها در کمتر از 10 دقیقه، بیش از 150.000 عدد از محصولات خود را از این طریق به فروش رسانده است.

اپلیکیشن WeChat، همچنین یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای پیدا کردن بازی‌های جدید توسط کاربران چینی است. در سه‌ماهه اخیر، بخش بازی‌های موبایل Tencent سودی بالغ بر 420 میلیون دلار را از این طریق کسب کرده است.

میچ لاسکی، یکی از سرمایه‌گذاران دیگر این حوزه در این باره می‌گوید:

آن‌ها توجه مردم را به خود جلب می‌کنند و سپس از آن برای اتصال به دیگر فرم‌های تجاری استفاده می‌کنند.

عده دیگری نیز همچون تد لایوینگستون که در حال حاضر، مدیر ارشد پروژه KIK، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های محبوب رسانی مستقر در کانادا است، معتقدند که کاربران جوان،‌ دنیای اینترنت را از دریچه تلفن‌های هوشمند نگاه می‌کنند و به‌دنبال راه‌حل‌های نوین و جدید برای تجارت و جست‌وجو می‌گردند.

نظر شما چیست؟ چگونه می‌توان از بسترهای فراهم آمده در اپلیکیشن‌های ارتباطی و سرویس‌های پرمخاطب استفاده کرد؟ با توجه به وجود پتانسیل بسیار بالای کشور ما، چه بسترسازی‌هایی جهت بهره‌برداری حداکثری از این پتانسیل وجود دارد و چه تدابیری در این خصوص، باید اندیشه شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات