ویندوز 10، بازگشت جاه‌طلبانه و منطقی مایکروسافت

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
مطالعه 7 دقیقه
پس از حرف و حدیث‌های فراوان در مورد ویندوز ۱۰، مایکروسافت نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش این سیستم‌عامل را طی مراسمی رونمایی کرد. ویندوز ۱۰، تنها یک نمایش جاه‌طلبانه از سوی ردموندی‌ها نیست؛ بلکه ابزار‌ها و محصولات معرفی شده، نشان از بازگشت واقع‌گرایانه‌ و پرقدرت این کمپانی است.
تبلیغات

مایکروسافت در مراسم خود، در کنار رونمایی از نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۰ که خود همراه با قابلیت‌های گسترده‌ای منتشر شد، ابزار‌ها، محصولات و سرویس‌های دیگری را نیز معرفی کرد. یکی از قابلیت‌های جالب توجه این نسخه از ویندوز، امکان اجرای این سیستم‌عامل روی طیف گسترده‌ای از محصولات اعم از گوشی‌های‌هوشمند، تبلت‌ها و کامپیوترهای رومیزی است. مایکروسافت فناوری‌های مختلفی را نظیر Surface Hub و HoloLens‌ معرفی کرده که با استفاده از آن می‌توان ویندوز ۱۰ را در تلویزیون‌های ۸۴ اینچی و بزرگ‌تر و همچنین در دنیای واقعیت مجازی مورد استفاده قرار داد. امکان استفاده از ویندوز ۱۰ در طیف گسترده‌ای از محصولات را می‌توان تغییر بزرگی برای مایکروسافت خواند. با وجود انقلاب بزرگ در پلتفرم ویندوز، ساتیا نادلا با اذعان به سهم اندک ویندوز از بازار تبلت‌‌ها و گوشی‌های‌هوشمند، ویندوز ۱۰ را راهکاری سریع برای جبران مشکلات نمی‌داند.

مایکروسافت همچنان در حال توسعه‌ و بهبود قابلیت‌های موجود در این سیستم‌عامل است. ویندوز ۱۰ ابتدا در اواخر شهریور ماه سال جاری به‌عنوان پیش‌نمایش اولیه معرفی شد و نسخه‌‌ای که اخیراً معرفی شده، شماری از امکانات معرفی شده در کنفرانس مایکروسافت را به‌همراه دارد. کاربران می‌توانند این نسخه از ویندوز را از طریق برنامه‌ی Insider دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهند؛ اما برای بهره‌گیری از تمام قابلیت‌های این سیستم‌عامل باید همچنان در انتظار عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ باشیم.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این خصوص می‌گوید:

مایکروسافت ویندوز ۱۰ را در جهت تبعیت از سیاست Mobile-First, Cloud-First خود توسعه داده است.

نادلا با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیارد نفر از ویندوز استفاده می‌کنند، این موضع را نیز تصدیق می‌کند که به ویندوز بیشتر به عنوان یک ابزار نگاه می‌شود؛ در حالی که مایکروسافت درصدد تغییر این نگرش است. وی در این مورد می‌گوید:

ما می‌خواهیم نگرش کاربران را برای استفاده از ویندوز تغییر دهیم. ما درصدد آن هستیم تا کاربران ویندوز را از روی علاقه انتخاب کنند، نه به‌عنوان ابزاری که به آن نیاز دارند.

برای کاربرانی که از کامپیوترهای رومیزی یا لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌کنند، ویندوز ۱۰ به‌عنوان یک بروزرسانی برای ویندوز ۷ و ویندوز ۸ ارائه خواهد شد. تری میرسون، قائم مقام اجرایی بخش سیستم‌عامل مایکروسافت، قول داده که انتقال از ویندوز ۷ یا ویندوز ۸ به ویندوز ۱۰، یک مهاجرت نامحسوس خواهد بود. به‌نظر می‌رسد با توجه به مشکلات و بازخوردهای دریافت شده از سوی کاربران ویندوز ۷ در زمان ارائه‌ی ویندوز ۸ به بازار، مایکروسافت درس‌های زیادی گرفته و این موضوع می‌تواند کمک بسیار خوبی برای موفقیت ویندوز ۱۰ باشد.

MicWin 1

برای کاربران دسکتاپ، استفاده از ویندوز ۱۰ تجربه‌ای شبیه به استفاده از ویندوز ۷ را برای کاربران به ارمغان خواهد آورد؛ چراکه مایکروسافت در ویندوز ۱۰ ساختار کلی منوی استارت را در قالبی مدرن‌تر، به دسکتاپ بازگردانده است. این تغییر را می‌توان به‌عنوان امتیازی مهم برای ویندوز ۱۰ مطرح کرد که کاربران ویندوز ۷ را برای بروزرسانی به ویندوز ۱۰، بیش از ویندوز ۸ ترغیب خواهد کرد؛ و البته بخش عمده‌ای از مشتریان تجاری مایکروسافت نیز ویندوز ۸ را نادیده گرفتند. انتظار می‌رود ویندوز ۱۰ بروزرسانی واقع‌گرایانه‌تری برای کاربران ویندوز ۷ و کاربران تجاری باشد.

میرسون به این نکته اشاره کرده ویندوز ۱۰ یک پلتفرم برای کاربران تجاری خواهد بود و امکان کار با اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای موجود را نیز بدون هیچ مشکلی برای کاربران به ارمغان خواهد آورد. در کنار این قابلیت، ویندوز ۱۰ امنیت بالاتری را نیز برای کاربران به ارمغان خواهد آورد؛ بطوریکه به گفته‌ی میرسون، این نسخه از ویندوز می‌تواند از شماری از حملات سایبری نیز پیشگیری کند.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط میرسون در کنفرانس ویندوز ۱۰ مایکروسافت، بروزرسانی به ویندوز ۱۰ از ویندوز ۷، ویندوز ۸.۱ و ویندوزفون ۸.۱ برای یک سال بصورت رایگان انجام خواهد شد. همچنین در صورت مهاجرت کاربران برای استفاده از ویندوز ۱۰، مایکروسافت از این نسخه تا زمان استفاده از گجت مورد نظر پشتیبانی خواهد کرد. پشتیبانی صورت گرفته شامل اضافه‌شدن قابلیت‌های جدید و بهبود مشکلات امنیتی خواهد بود.مایکروسافت در تلاش است تا تمام ابزار‌های ویندوز ۱۰ را به مرکز دریافت بروزرسانی‌ها متصل کند تا از این طریق تمامی گجت‌هایی که از این نسخه از ویندوز استفاده می‌کنند، بتوانند آخرین بروزرسانی‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنند.

میرسون هدف از انجام تمامی تغییرات را، القای نگرشی دیگر به ویندوز می‌داند. به گفته‌ی میرسون، مایکروسافت در تلاش است تا ویندوز را به‌عنوان یک سرویس برای کاربران ارائه کرده و رابطه‌ی کاربران با کمپانی را از نو تعریف کند. البته ساتیانادلا به این نکته نیز اشاره کرده که ارائه‌ی ویندوز به‌عنوان یک سرویس، تغییری را در مدل تجاری مایکروسافت ایجاد نکرده و تولیدکنندگان همچنان باید برای استفاده از ویندوز، مبلغی را برای دریافت گواهی به این کمپانی پرداخت کنند.

MicWin 2

نادلا ارائه‌ی ویندوز به‌عنوان یک سرویس را مستلزم تغییر بنیادی مفاهیم در مایکروسافت خوانده است. یکی از قابلیت‌های اضافه شده‌ در این سیستم، ارائه‌ی بروزرسانی برای ویندوز ۱۰ تحت یک الگوی منظم و ادامه‌دار است که این‌روز‌ها در تمام سرویس‌های ابری و اپلیکیشن‌های تحت‌وب نیز از این روش استفاده می‌شود.

روشن‌ترین پیام مراسم رونمایی از نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ مایکروسافت، ارائه‌ی یک پلتفرم برای کامپیوترهای رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های‌هوشمند و تبلت‌ها بود که البته این موضوع به معنای یکسان بودن همه چیز نیست و به نسبت نیازها و قابلیت‌‌های هر محیط، رابط کاربری متفاوتی نمایش داده خواهد شد. مایکروسافت روی تولید  و قابلیت استفاده از اپلیکیشن‌های Universal تأکید کرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی، می‌توان اپلیکیشن واحدی را برای تمام سخت‌افزار‌های ویندوز ۱۰ توسعه داد که درهر یک شاهد در دسترس بودن شماری از قابلیت‌ها و امکانات، بسته به سخت‌افزار مورد نظر خواهیم بود. به عنوان نمونه می‌توان به تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند اشاره کرد که از طیف گسترده‌ای از سنسور‌ها استفاده می‌کنند. برای مثال گوشی‌هوشمند یا تبلت قادر است با استفاده از سنسورهای موجود، حالت عمودی یا افقی را تشخیص داده و همچنین این ابزارها قابلیت برقراری تماس‌های تلفنی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ در حالی که دسکتاپ‌ها چنین امکاناتی ندارند.

میرسون به این موضوع اشاره کرده که ویندوز ۱۰ قادر است با پردازنده‌های تولید شده توسط اینتل، کوالکام و ای‌ام‌دی کار کند، اما اشاره‌ای به جزئیات پردازنده‌هایی که در فرم‌فکتورهای مختلف پشتیبانی می‌شوند، نکرد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط این کمپانی، مایکروسافت درصدد ارائه‌ی یک بروزرسانی برای ویندوز RT‌ است که به‌طور قطع برای سرفیس‌های مجهز به تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM‌کوالام ارائه خواهد شد. مایکروسافت همچنین عرضه‌ی نسخه‌های جدید مبتنی بر ویندوز ۱۰ برای ویندوز سرور و آژور را  وعده داده است.

علاوه بر تغییرات گسترده در ویندوز ۱۰، مایکروسافت شمار دیگری از قابلیت‌ها را برای خود ویندوز ۱۰ رونمایی کرد که از جمله‌ی آن می‌توان به دستیارصوتی هوشمند مایکروسافت یا همان کورتانا، مرورگر جدید تحت پروژه‌ی اسپارتان، شماری از اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی شده‌ی آفیس برای کار در صفحات نمایش لمسی، بهینه سازی کلی Universal App برای شماری از قابلیت‌های پایه‌ای و همچنین هماهنگی بیشتر با ایکس‌باکس مایکروسافت اشاره کرد.

نادلا بصورت محتاطانه‌ای در مورد وضعیت مایکروسافت در بازار گوشی‌های‌هوشمند اظهار نظر می‌کند. وی به این نکته اشاره کرده که مایکروسافت تمرکز بیشتری روی انتقال تجربیات در ابزار‌های مختلف دارد که این موضوع با تقویت قابلیت‌ حمل هر ابزار بصورت مستقل متفاوت است. چنین نگرشی برای گجت‌های موبایل بسیار منطقی‌تر است. نشانه‌های چنین رویکردی را می‌توان در ارائه‌ی آفیس برای آیپد و آیفون و همچنین اندروید اشاره کرد. ساتیا نادلا در کنار اشاره به ایجاد تجربه‌ای واحد توسط مایکروسافت در ابزار‌های مختلف که شامل عرضه‌ی نرم‌افزار‌ها و سرویس‌های مختلف در پلتفرم‌های دیگر است، ویندوز ۱۰ را بهترین بستر برای تجربه‌ی محصولات مایکروسافت خوانده است.

وی با درک موضع ضعیف مایکروسافت در بازار گجت‌های موبایل، هدف اول این کمپانی را جذب توسعه‌دهندگان برای توسعه ی انواع اپلیکیشن‌ها به منظور استفاده در ویندوز ۱۰ خوانده است. با توجه به سهم ویندوز در دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها و احتمال استقبال از اپلیکیشن‌های توسعه یافته، مایکروسافت سپس برای ایجاد اپلیکیشن‌های مخصوص گوشی‌های‌هوشمند با استفاده از بستر Universal App تلاش خواهد کرد. انتظار می‌رود در کنفرانس بیلد ۲۰۱۵ مایکروسافت، شاهد انتشار اطلاعات بیشتری در این مورد باشیم.

 مایکروسافت با اشتیاق فراوانی در پی توسعه و انتشار ویندوز ۱۰ به بازار است. این سیستم‌عامل به‌عنوان جایگزینی برای سیستم‌عامل‌های ویندوز ۷، ویندوز ۸.۱ و ویندوزفون ۸.۱ روانه‌ی بازار خواهد شد؛ اما مهم‌ترین موضوع درباره‌ی ویندوز ۱۰، تغییر نگرش کلی مایکروسافت و در پیش گرفتن ارائه‌ی ویندوز به‌عنوان یک سرویس است. مایکروسافت در تلاش است تا با ارائه‌ی رویکردی کلی و یکسان‌سازی تجربه‌ی استفاده از سرویس‌های مایکروسافت روی ابزار‌های مختلف، کاربران را از مایکروسافت قدیمی به مایکروسافتی نوین انتقال دهد. این، قدمی بزرگ برای مایکروسافت است.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات