ساخت رگ‌های خونی زنده توسط پرینترهای سه بعدی

سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
مطالعه 1 دقیقه
تکنولوژی سه بعدی به اندازه‌ای پیشرفت داشته که دیگر پرینت سه بعدی بافت بدن رویا نیست! اخیرا دانشمندان موفق شده‌اند رگ‌های خونی را با موفقیت به صورت سه بعدی پرینت کرده و نمونه ساخته شده را همچون رگ‌های واقعی در بدن انسان بکار ببرند.
تبلیغات

تا به امروز ساخت نمونه رگ‌هایی که بتواند همچون رگ‌های واقعی عمل کند کار غیرممکنی بود. اما اخیرا یکی از دانشمندان با نام لارنس لیورمور توانسته رگ خونی را با پرینت سه بعدی بسازد و این نمونه می‌تواند همچون رگ‌های واقعی در بدن انسان مواد مغذی را به بخش‌های مختلف بدن ارسال کند. نکته کلیدی و مهم در رسیدن به این موفقیت این است که در ابتدا، ساختار اولیه یک رگ با استفاده از سلول‌ها و دیگر مواد طبیعی پرینت می‌شود، سپس از طریق جوهرهای زیستی و دیگر مواد سازگار با بدن، بخش‌های دیگر به آن اضافه می‌شود؛ تنها با زمان کافی این رگ‌ها می‌توانند کاملا به طور طبیعی عمل کنند.

هم اکنون نمونه‌ی ساخته شده توسط لارنس لیورمور شباهت بسیاری به رگ‌های واقعی بدن انسان ندارد اما در عوض ظاهر این رگ‌ها شبیه به ظرفی از رگ‌های «شبیه به اسپاگتی» است. دانشمندان امیدوار هستند که در آینده‌ این رگ‌ها را همانند عملکرد رگ‌های بدن انسان، سازماندهی کنند. اگر این عملکرد پیاده سازی شود، روزی می‌رسد که شاهد ارائه‌ی نمونه‌هایی از بافت‌های مصنوعی بدن انسان و حتی اندام‌های پرینت شده خواهیم بود. 

لینک دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات