تماشا کنید: نگاهی کوتاه به عمل جراحی پیوند قلب

سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
روزانه در سراسر جهان هزاران عمل جراحی مختلف انجام می‌شود که درجه‌ی سختی هر یک متفاوت است. شماری از عمل‌های جراحی سرپایی بوده و شماری پزشکان را ساعت‌ها در اتاق عمل نگه می‌دارند. در ادامه تصویری ویدیویی مربوط به عمل جراحی پیوند قلب را تقدیم حضور می‌کنیم که تماشای آن بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد.
تبلیغات

همانطور که اشاره کردیم روزانه در سراسر جهان هزاران عمل جراحی مختلف انجام می‌شود. نیاز برای درمان شماری از بیماری‌ها از روش‌های دیگر موثر نبوده و از این‌رو پزشکان جراحی را برای درمان انتخاب می‌کنند. با پیشرفت علم پزشکی و ایجاد ابزار‌های مختلف روند درمان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار تسهیل شده است، بطوریکه عمل‌هایی که تا دو دهه‌ی پیش بسیار پیچیده به نظر می‌رسید، این روزها به لطف انواع روش‌های درمانی به سادگی انجام می‌شود.

همین پیشرفت باعث شده تا شماری از عمل‌های جراحی غیرممکن نیز رنگ واقعیت به خود بگیرد. پیوند اعضا را باید از جمله‌ی همین اعمال جراحی خواند که بسته به عضو پیوندی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال پیوند اعضایی نظیر کلیه به سختی سایر اعضا نظیر شش، قلب و کبد نیست، هرچند سختی خاص خود را به همراه دارد.

از این پس در زومیت مطالبی را برای نمایش فرآیند عمل‌های جراحی پیچیده منتشر خواهیم کرد که بسیار جالب توجه هستند. در اولین ویدیو به سراغ یک عمل جراحی پیوند قلب رفته‌ایم که طی آن قلب یک بیمار که در اثر مشکل مغزی دیگر قادر به ادامه‌ی حیات نیست به فرد دیگری که از عارضه‌ی قلبی رنج می‌برد، پیوند زده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم پیوند قلب عملی جراحی است که طی آن قلب یک فرد به دیگری پیوند داده می‌شود. انجام عمل پیوند قلب را باید به عنوان مرحله‌ی آخر از فرآیند درمان عنوان کرد که دیگر راه دیگری برای بهبود وضعیت بیمار باقی نمانده و کلیه‌ی روش‌های دارویی به منظور بهبود وضعیت بیمار انجام شده است.

اولین پیوند قلب در سال ۱۹۶۷ میلادی انجام شده و از آن پس بهبود روش‌های جراحی، پیشرفت تجهیزات و ایجاد داروهای بهتر باعث شده تا این عمل جراحی روز به روز بهتر از پیش انجام شود. عمل پیوند قلب باید تا ۶ ساعت پس از برداشته شدن قلب از بدن فرد بیمار انجام شده و به گیرنده انتقال پیدا کند. این قلب تا قبل از پیوند باید درون جعبه‌ی قلب و درون یخ نگهداری شود. فرآیند پیوند قلب تنها محدود به چند ساعت عمل جراحی نبوده و باید مراقبت‌های بعد از عمل را نیز در نظر داشت.

پیشرفت در زمینه‌ی پیوند قلب به اندازه‌ای است که دانشمندان استرالیایی در سال ۲۰۱۴ موفق شدند تا یک قلب را ۲۰ دقیقه پس از آنکه تپش آن متوقف شده بود احیا کرده و درون سینه‌ی یک خانم ۵۷ ساله قرار دهند. بیمار مورد نظر از یک نارسایی قلبی مادرزادی رنج می‌برد. در جریان این عمل جراحی پس از آنکه قلب از تپش باز ایستاد درون جعبه‌ی قلب قرار گرفته و در آن گرم نگه داشته شد. پس از احیای ضربان، مایع مغذی کمک می کند مه آسیب به ماهیچه‌های قلب کم شود. سپس پزشکان قلب احیا شده را درون سینه‌ی بیمار قرار دادند.

ویدیوی زیر به روشنی فرآیند پیوند را نمایش می‌دهد، البته دیدن این ویدیو به افرادی که توانایی دیدن تصاویر این چنین را ندارند، توصیه نمی‌شود.

لینک دانلود

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات