آیا مفهوم گوشی پرچمدار در حال نابود شدن است؟

یک‌شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
زمانی فناوری بسیار ساده‌تر از امروز بود. ۵ سال قبل تنها یک آیفون، یک نوکیا ان ۸ و یک اکسپریا ایکس ۱۰ وجود داشت و گوشی پرچمدار هر کمپانی به راحتی قابل تشخیص بود. اما در سال ۲۰۱۱ رشد عجیب اندروید به وقوع پیوست و حالا به نظر می‌رسد مفهومی به نام گوشی پرچمدار در حال نابودی است.
تبلیغات

پس از ظهور و رشد عجیب اندروید در سال ۲۰۱۱ حالا تشخیص گوشی پرچمدار یک کمپانی بیش از پیش سخت‌تر شده است. پرچمدار ال‌جی جی ۴ است یا وی ۱۰؟ پرچمدار سامسونگ اس ۶ است یا گلکسی نوت ۵؟ آیفون در کدام ابعاد برای اپل مهم‌تر است؟

در دنیای امروزی گوشی‌های هوشمند، شرکت‌ها متوجه شده‌اند که ابعادی مشخص برای صفحه نمایش وجود ندارد که بتواند تمامی نیازهای افراد را برطرف کند. گوگل دو نکسوس یکی در ابعاد ۵.۲ اینچی دارد و نکسوس دیگر یعنی نکسوس ۶ پی نیز ابعاد بزرگ‌تر ۵.۷ اینچی را دارا است. از طرفی این موضوع در مورد مایکروسافت و گوشی لومیا ۹۵۰ و صفحه نمایش ۵.۲ اینچی آن و لومیا ۹۵۰ ایکیس ال و صفحه نمایش ۵.۷ اینچی آن نیز صادق است. علاوه بر اپل و سامسونگ که به آن‌ها اشاره شد سونی نیز به این دسته از تولیدکنندگان گوشی پیوسته است و موتورولا نیز از ابعاد صفحه نمایش به عنوان گزینه‌ای برای تکمیل کردن ویژگی موتو میکر خود استفاده کرده است.

با به بلوغ رسیدن گوشی‌های هوشمند دو موضوع اساسی با یکدیگر دست به دست هم دادند تا مفهوم یک گوشی ایده‌آل برای همه را از بین ببرند. زمانی شاهد تنوع بسیار سیستم‌های عامل بودیم که می‌توانست مسیرهای مختلفی را پیش پای سازندگان قرار دهد اما حالا این موضوع به یک رقابت دوگانه تبدیل شده است. دیگر خبری از Palm یا ویندوز موبایل به صورت گسترده یا حتی سیستم عامل بلک‌بری نیست و اندروید و iOS حرف اول و آخر را در بازار گوشی‌های هوشمند می‌زنند.

اندروید و iOS بیشتر از پیش به یکدیگر نزدیک شده و رقابت سنگینی دارند. علاوه بر سیستم عامل حالا شاهد بهتر شدن و پیشرفت زیاد سخت‌افزارها نیز هستیم. به طور تقریبی می‌توان گفت تمامی گوشی‌های هوشمند دارای صفحه نمایش خوب، صفحه لمسی با عکس‌العمل مناسب و کیفیت ساخت مناسب هستند. حتی بسیاری به خصوص در چین حسگر اثر انگشت و بدنه‌ای فلزی را در گوشی‌های هوشمند با قیمت بسیار کمی ارائه می‌دهند.

اندروید و iOS بیشتر از پیش به یکدیگر نزدیک شده و رقابت سنگینی دارند

این رقابت شدید در بازاری که تفاوت بین گوشی‌های هوشمند بسیار کم شده است باعث شده تا برای بسیاری امکان سرمایه‌گذاری به دلیل ریسک بالای موجود، فراهم نشود. با این حال شرکت‌های جدید تلاش خود را به کار می‌برند تا شاید بتوانند مفهومی برای گوشی‌‌های هوشمند در آینده ترسیم کنند. این رقابت هر چند برای تولیدکنندگان بسیار سخت است اما در واقع به نفع کاربران و مصرف کنندگان خواهد بود.

به دلیل این که معرفی گوشی شاخص در یک زمینه کار بسیار دشواری است، شرکت‌های سازنده رو به معرفی گوشی‌های متعدد آورده‌اند تا بتوانند نظر افراد بیشتری را به خود جلب کنند. برخی از این رقابت‌ها شاید باعث تخریب خود کمپانی‌ها شود که یکی از این موارد جنگ قیمتی است که بین شرکت‌های چینی در گرفته است. اما با این حال این رقابت سنگین و خشن باعث شده تا رشد سریع گوشی‌های هوشمند را شاهد باشیم.

iphone 6s 03 review 80ba1

اختلاف آیفون با بقیه تولیدکنندگان دیگر آنقدر زیاد نیست که رقابت با آن دشوار باشد

برای مدتی طولانی پس از معرفی اولین آیفون بسیاری از سازندگان، گوشی هوشمند خود را رقیبی برای آیفون اپل قلمداد می‌کردند. تاریخ نشان داده است که بسیاری از این گوشی‌ها نتوانستند با آیفون رقابت کنند، اما حالا تعریف تغییر کرده است. رقابت به اپل از نظر کیفیت محصول و مشخصات سخت‌افزاری چندان دشوار نیست و بسیاری از پرچمداران اندرویدی مشخصاتی برتر از تلفن اپل دارند. مشخصاتی در حد پرچمداران حالا حتی در گوشی‌های با قیمت بسیار کم نیز یافت می‌شود و دیگر مفهومی به معنای مشخصات پرچمدار باقی نمانده است.

انتخاب گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۵ بسیار سخت‌تر از انتخاب گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۱ است. انتخاب سیستم عامل تنها شروع راه است و بعد از آن باید ابعاد، طراحی، رنگ، حافظه و در نهایت قیمت را نیز مدنظر قرار دهید. اما از طرفی این انتخاب می‌تواند راحت باشد و تنها با انتخاب یک گوشی که نظر شما را به خود جلب کرده است، سریعا اقدام به خرید کنید. یکی دیگر از مزیت‌های پیشرفت سریع این است که دیگر گوشی‌ هوشمند بدی در بازار وجود ندارد.

گوشی‌های بدی که بسیار ناموفق نیز بودند حالا دیگر وجود ندارند چرا که سازندگان از تجربیات تلخ خود درس گرفته‌اند. حالا دیگر تنوع و نوآوری‌های عجیب جای خود را به تنوع در انتخاب کاربر داده است و ساخت گوشی‌ها براساس نیاز کاربران صورت می‌گیرد.

همه‌ی این عوامل به یک نکته اشاره دارند و آن از بین رفتن مفهوم گوشی پرچمدار است. گوشی‌های هوشمند در بازه‌ی قیمتی مختلف به قدری از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به یکدیگر نزدیک شده‌اند که دیگر تنها یک گوشی کامل وجود ندارد. در حال حاضر هیچ گوشی با برتری بسیار زیاد نسبت به رقبا وجود ندارد و انتخاب گوشی برتر در غالب موارد سلیقه‌ای است و با توجه به نیازهای افراد برگزیده می‌شود.

نظر شما چیست؟ آیا به نظر شما مفهوم گوشی پرچمدار از بین رفته است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات