قیمت SSDها در حال سقوط است؛ با دیسک‌های سخت خداحافظی کنید

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
درایوهای حالت جامد (SSD) از هر لحاظ برتر از درایوهای دیسک سخت (HDD) هستند. درایوهای حالت جامد سریع‌تر و سبک‌تر بوده و احتمال آسیب پذیری بسیار کم‌تری نسبت به دیسک‌های سخت دارند. با وجود این همه مزیت، تنها نکته‌ی منفی در مورد SSD‌ها قیمت بسیار بالای آن‌ها است که به نظر می‌رسد آن هم روندی نزولی پیدا کرده است.
تبلیغات

درایو حالت جامد (SSD) از نظر سرعت دسترسی به داده‌ها، وزن و احتمال آسیب پذیری داده‌ها همیشه برتر از هارد دیسک بوده است. اما قیمت بالای درایو حالت جامد باعث عدم پذیرش عمومی آن بین کاربرها شده و تاکنون تنها دلیلی بوده که دیسک‌های سخت را زنده نگه داشته است! با این حال، به نظر می‌رسد که با گذشت زمان به مرگ دیسک‌های سخت نزدیک‌تر می‌شویم.

بر طبق گزارش وب‌سایت ترِندفورس، نمودار قیمت درایوهای حالت جامد به ازای هر گیگابایت در طول چند سال اخیر روندی نزولی داشته است. به‌طوری‌که قیمت آن از ۹۹ سنت به ازای هر گیگابایت در سال ۲۰۱۲، به ۳۹ سنت در سال جاری رسیده است. از یک فناوری که دیگر کاملا بالغ شده، انتظاری هم جز این نمی‌رود. نکته‌ی جالب این است که تغییرات قیمت دیسک‌های سخت هم با توجه به این که دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته، کم و بیش یکنواخت شده است.

به عبارت ساده‌تر، ما در حال نزدیک شدن به یک انقلاب در صنعت ابزارهای ذخیره‌سازی هستیم؛ نقطه‌ای که دیسک‌های سخت و SSD‌ها قیمت یکسانی دارند، و مزیت‌های فراوان SSD مانند عدم وجود قطعه‌ی متحرک (بر خلاف پلاترهای مغناطیسی چرخان در دیسک سخت)، باعث می‌شود تا SSD به انتخابی بهتر تبدیل شود. این رخداد برای همه سودمند خواهد بود زیرا باعث افزایش سرعت عملکرد و کاهش نویز صوتی رایانه‌ها، کاهش احتمال آسیب‌پذیری داده‌ها و بازدهی بیشتر انرژی می‌شود.

به گزارش ترندفورس، اتفاق یاد شده برای درایوهای کوچک‌تر در سال ۲۰۱۷ رخ خواهد داد. زمانی که شما می‌توانید انتظار یکسان شدن هزینه‌ی SSD‌ها و دیسک‌های سخت ۲۵۶ گیگابایتی را داشته باشید. البته، تعمیم دادن داده‌های آماری به آینده طبق تغییرات سال‌های گذشته، فقط یک پیشگویی است و احتمال تغییر وجود دارد. همچنین، این یک واقعیت است که دیسک‌های سخت هنوز هم در حال رشد کردن و بهتر شدن هستند. SSD و دیسک سخت راهی طولانی برای همگرا شدن و رسیدن به یک نقطه‌ی سربه‌سری دارند. برخی از لپ‌تاپ‌های رده‌بالای موجود در بازار از درایو حالت جامد بهره می‌برند.

نظر شما عزیزان در این باره چیست؟ آیا SSD بالاخره جایگزین دیسک سخت خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات