۱۰ درصد از جمعیت دنیا مسئول انتشار نیمی از گازهای گلخانه‌ای است

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
هم‌زمان با گردهمایی سران ۱۹۵ کشور جهان در پاریس برای گفتگو در خصوص تغییرات آب و هوایی دنیا، گزارشی از سهم هر کشور در انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شده است. در ادامه همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اخیرا گروه خیریه‌ی آکسفام گزارشی را منتشر کرده است که در آن به سهم هر کشور در انتشار گازهای گلخانه‌ای اشاره شده. اگرچه آمار ارائه شده در این گزارش تکان‌دهنده است، اما در حقیقت سهم بسیار بیشتر کشورهای ثروتمند در تولید آلودگی‌ها نسبت به کشورهای فقیر، خبر جدیدی نیست.

براساس این گزارش ۱۰ درصد از ثروتمند‌ترین جمعیت دنیا در حدود ۴۹ درصد از گازهای گلخانه‌ای منتشر شده را تولید می‌کنند؛ این درحالی است که ۵۰ درصد از جمعیت دنیا که شامل کشورهای فقیر می‌شود تنها ۱۰ درصد از این گازها را تولید می‌کنند.

با بررسی بیشتر داده‌ها می‌توان دریافت که به‌طور متوسط هر شخص در ۱ درصد از ثروتمندترین جمعیت دنیا ۱۷۵ بار نسبت به فردی که جزو ۱۰ درصد از فقیرترین جمعیت دنیا است گازهای گلخانه‌ای بیش‌تری را تولید می‌کند. همچنین مجموع گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط ۶۰۰ میلیون نفر از فقیرترین جمعیت چین معادل میزان تولید شده توسط ۳۰ میلیون نفر از ثروتمندترین جمعیت ایالات متحده است.

تیم گُر، مدیر بخش شرایط اقلیمی در آکسفام می‌گوید:

افراد ثروتمندی که موجب انتشار بیش‌ترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، با صرف‌نظر از ملیتشان باید پاسخگوی این موضوع باشند . اگرچه ساکنین کشورهای در حال توسعه نیز که غالبا جزو فثیرترین جمعیت دنیا به شمار می‌روند باید در این مورد مسئول باشند؛ اما غالبا این کشورهای ثروتمند هستند که باید بیشترین تلاش را در زمینه‌ی کاهش آلودگی‌ها انجام دهند.
percentage of co2 emission 7fc58

اگرچه آمار و ارقام منتشر شده بسیار گویا هستند و به صورت کامل باور غلط به وجود آمده در خصوص تولید بیش‌ترین میزان گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای در حال توسعه را نقض می‌کند؛ اما برخی با انتقاد از چنین مقایسه‌هایی، آن‌ها را بی‌معنی می‌خوانند.

در بحث تغییرات آب و هوایی به وجود آمده توسط انسان، پیدا کردن متهم اصلی این تغییرات به مسئله‌ای بحث برانگیز تبدیل شده است؛ اما طبق مقاله‌ی خبرگزاری فرانسه، در مورد تقسیم وظایف برای محدودسازی انتشار گازهای گلخانه‌ای، کشورهای فقیر و ثروتمند عمیقا دچار اختلاف نظر هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه:

کشورهای در حال توسعه بر این باور هستند که نقش کشورهای غربی در به وجود آمدن آلودگی‌ها بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است؛ بنابراین باید در زمینه‌ی کاهش آلودگی‌ها نیز نقشی کلیدی داشته باشند. آن‌ها همچنین خواستار کمک‌های مالی برای تغییر منابع انرژی مورد استفاده‌ی این کشورها از منابع فسیلی به منابع انرژی تجدید پذیر با تولید آلودگی کمتر، ساخت موانعی برای مقابله با بالا آمدن سطح دریا، خشکسالی، طوفان‌های شدید و مقابله با خسارات ناشی از این بلایا هستند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در جریان گردهمایی تغییرات آب و هوایی در پاریس می‌گوید:

مسئله‌ی اصلی تنها پاسخگویی در مورد رخدادهای گذشته توسط کشورهای ثروتمند نیست، آن‌ها همچنین از منابع بیش‌تری نیز برای مقابله با آثار تغییرات جوی بهره‌مند هستند.

با صرف‌نظر از یافتن متهم اصلی در خصوص وضعیت پیش آمده، مسئله‌ی اصلی یافتن راهکاری برای برون‌رفت از شرایط کنونی است. دمای جهانی در حدود ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد نسبت به دوران پیش از عصر صنعتی افزایش یافته و به نظر نمی‌رسد که تعهد اخیر ۱۸۴ کشور دنیا برای محدودسازی انتشار گازهای گلخانه ای راهکار مناسبی برای مقابله با این افزایش دما باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات