اندروید N مبتنی بر OpenJDK یا API متن باز جاوا توسعه می‌یابد

پنج‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در نظر دارد تا API برنامه‌نویسی جاوا که در نسخه‌های کنونی اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد را با API دیگری که OpenJDK نام دارد، جایگزین کند. OpenJDK نسخه‌ی متن باز کیت توسعه‌‌ جاوا است که هم اکنون تحت تملک اوراکل قرار دارد.
تبلیغات

پس از انتشار شایعات در مورد جایگزین کردن API جاوای مورد استفاده در سیستم عامل اندروید، حال گوگل رسما تایید کرده که در نسل بعدی سیستم عامل اندروید که با حرف N آغاز خواهد شد، از API دیگری با عنوان OpenJDK استفاده خواهد کرد که در واقع نسخه‌ی متن باز API جاوا توسعه یافته توسط اوراکل است. در واقع نسل بعدی سیستم عامل اندروید مبتنی بر این API توسعه می‌یابد.

سخنگوی گوگل در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

به عنوان یک پلتفرم متن باز، اندروید مبتنی بر همکاری‌های جامعه‌ی متن باز توسعه یافته است. در نسخه‌ی آتی اندروید در نظر داریم تا کتابخانه‌های اندروید را که مبتنی بر جاوا است، به OpenJDK انتقال دهیم. هدف از این کار ایجاد پلتفرم کدنویسی مشترکی برای توسعه‌دهندگان است تا سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های خود را روی آن توسعه دهند. گوگل سابقه‌ی طولانی در همکاری با جامعه‌ی توسعه‌ دهنده‌ی OpenJDK دارد. ما درصدد آن هستیم تا همکاری و رابطه‌ی خود را با این پلتفرم بیش از پیش تقویت کرده و به پیش ببریم.

اندروید کتابخانه‌های مخصوصی برای خود دارد که با استفاده از آن‌ها توسعه‌دهندگان می‌توانند در بستر برنامه‌نویسی جاوا، اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های خود را برای اندروید توسعه دهند. در واقع استفاده از سیستم عامل اندروید در گرو بهره‌گیری از کتابخانه‌های جاوا و کتابخانه‌هایی است که گوگل توسعه داده تا از طریق آن‌ها بتوان از کتابخانه‌های جاوا استفاده کرد. اوراکل نیز کتابخانه‌های جاوا را در دو روش پیاده‌سازی توسعه داده است؛ JDK اختصاصی و کتابخانه‌های متن باز تحت OpenJDK. تصمیم گوگل برای استفاده از OpenJDK  به این معنی است که این کمپانی از پیاده سازی‌های کد‌های خود فاصله گرفته و به سمت پلتفرم متن باز اوراکل می‌رود.

گوگل امیدوار است تا توسعه‌دهندگان از این اقدامش خوشحال شده و از آن حمایت کنند، چراکه با استفاده از OpenJDK، فرآیند کدنویسی برای اندروید بسیار ساده‌تر از پیش خواهد شد. غول جستجو اعلام کرده که بخشی از این تصمیم برای تاثیرگذاری بیشتر در مورد اضافه کردن قابلیت‌های بیشتر به پلتفرم مورد نظر و در نتیجه بهبود کلی اندروید و اپلیکیشن‌های توسعه یافته برای آن است.

گوگل به دلیل استفاده از APIهای جاوا همچنان مشکلاتی را با اوراکل دارد. اوراکل پس از تصاحب سان مایکروسیستمز در سال ۲۰۱۰ و در اختیار گرفتن کنترل جاوا، شکایتی را بر علیه گوگل مطرح کرد که طی آن این کمپانی استفاده از APIهای جاوا را در اندروید مشمول رعایت حق کپی رایت خواند. پس از کش و قوس‌های فراوان، ابتدا دادگاه به نفع گوگل رای صادر کرد، اما دادگاه عالی ایالات متحده‌ی آمریکا در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که APIهای جاوا شامل حق کپی رایت شده و گوگل باید خسارت‌های وارده را جبران کند. البته این پرونده همچنان در جریان است.

شاید همین موضوع دلیلی شده تا گوگل تصمیم به استفاده از نسخه‌ی متن باز APIهای جاوا یا همان OpenJDK بگیرد. 

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات