بررسی روتر 4G تی‌پی لینک مدل Archer MR200

دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
شبکه‌ی 4G نه تنها در دنیا بلکه در ایران نیز در حال همگانی شدن است و اپراتورهای اصلی کشور نسبت به ارتقاء شبکه‌ی خود به نسل چهارم اقدام کرده‌اند. در همین راستا کمپانی‌های تولیدکننده‌ی محصولات شبکه، ابزارهای سازگار با 4G را وارد بازار کرده‌اند. در این مقاله به بررسی روتر MR200 تی‌پی لینک می‌پردازیم که علاوه بر کارایی مشابه روترهای رایج بازار قادر است به شبکه‌ی 4G متصل شده و اینترنت را به اشتراک بگذارد.
تبلیغات

در نگاه اول روترو Archer MR200 از تی‌پی-لینک شبیه به دیگر روترهای رایج بازار است. این روتر دارای ۴ ورودی اترنت است که یکی از آن‌ها LAN/WAN است تا بتوانید از طریق کابل شبکه مودم ADSL یا هر نوع اینترنت دیگری که دارید را به این روتر متصل کرده و برای دیگر ابزارها به اشتراک بگذارید. از طریق ۳ درگاه دیگر اترنت نیز می‌توانید لپ‌تاپ، کامپیوتر یا دیگر ابزارهای سازگار با شبکه‌ی سیمی را به شبکه‌ی داخلی خود متصل کنید. ابزارهای موبایل شامل تلفن هوشمند، تبلت، لپ‌تاپ، تلویزیون هوشمند و غیره نیز به سادگی از طریق شبکه‌ی وا-فای به روتر متصل شده و به این ترتیب می‌توانید چندین ابزار را از طریق شبکه‌ی سیمی و بی‌سیم به یکدیگر متصل کرده و اینترنت را بین آن‌ها به اشتراک بگذارید.

tplink Mr200

اما آنچه Archer MR200 را از روترهای رایج بازار متمایز می‌کند، وجود یک درگاه سیم کارت است که از نسل سوم و چهارم پشتیبانی می‌کند. به این ترتیب نه تنها می‌توانید با این روتر، اینترنت ADSL یا انواع دیگر اینترنت را به اشتراک بگذارید، بلکه می‌توانید سیم‌کارت به آن متصل کرده و اینترنت 3G یا 4G را بین ابزارهای بی‌سیم و سیمی خود به اشتراک بگذارید.

در پشت دستگاه علاوه بر درگاه سیم‌کارت و چهار اترنتی که به معرفی آن‌ها پرداختیم، دکمه‌ی WPS/RESET برای ریست کردن تنظیمات به حالت پیش‌فرض، دکمه‌ی پاور برای خاموش و روشن کردن روتر، درگاه مربوط به ورودی برق و همچین دکمه‌ای وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان شبکه‌ی بیسیم را خاموش کرد.

tplink03 MR200

این روتر از فناوری شبکه‌ پرسرعت AC پشتیبانی می‌کند و قادر است تا اطلاعات را در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه در دانلود و با سرعت ۵۴ مگابیت بر ثانیه آپلود کند که برای استفاده در شرکت‌های کوچک یا خانه مناسب به نظر می‌رسد.

MR200 نه تنها از شبکه‌ی نسل چهارم پشتیبانی می‌کند بلکه سیم کارت 3G یا حتی 2G را نیز می‌توانید به آن متصل کرده و از اینترنت آن استفاده کنید.

 این روتر از شبکه‌ی وای-فای دو بانده‌ با فراکانس ۲.۴ تا ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند تا نه تنها پوشش مناسبی در فواصل مختلف داشته باشد بلکه در زمان استفاده از آن، شبکه‌ی پایداری در اختیار کاربر قرار گیرد.

مشخصات فنی روتر MR200

  • - ۳ ورودی LAN با سرعت 10/100Mbps، یک ورودی LAN/WAN، یک ورودی سیم کارت 2G/3G/4G
  • - ابعاد ۲۰۲ در ۱۴۱ در ۳۳.۶ میلی متر
  • - ۲ آنتن وای فای
  • - ورودی ۱۲ ولت یک آمپر
  • - ۲.۴ گیگاهرتز تا ۵ گیگاهرتز
  • پروتکل‌ها: IPV6 و IPv4
  • امکان اتصال داخلی VPN با پشتیبانی از پروتکل‌های PPTP, L2TP, IPSec
  • پشتیبانی از DHCP و WAN
  • پشتیبانی از کنترل ترافیک (IP QoS)

اما چرا به روتری با قابلیت اتصال سیم کارت نیاز داریم؟

اگر اینترنت ADSL یا هر نوع اینترنت ثابت دیگری دارید اما می‌خواهید تا در مواقع اضطراری و در صورتی که اینترنت اصلی شما قطع شد بتوانید به شبکه‌ی جهانی متصل باقی بمانید، می‌توانید سیم‌کارت را در روتر خود قرار داده و وقتی اینترنت قطع شد به شبکه‌ی 4G متصل شوید. یا مثلا اگر در حال انجام پروژه در محلی هستید که دسترسی به اینترنت در آن ساده نیست می‌توانید از طریق شبکه‌ی 4G به اینترنت متصل شده و از طریق این روتر آن را بین همکاران خود نیز به اشتراک بگذارید. مثال دیگر می‌تواند برای افرادی باشد که قصد دارند مکان خاصی را از راه دور کنترل کنند و در آن مکان دسترسی به اینترنت وجود ندارد. از طریق این دستگاه می‌توان دوربین‌ها را به شبکه متصل کرد و از طریق اینترنت 4G و آن مکان را از طریق دوربین‌ها تحت نظر گرفت.

tplink02 Mr200

 در واقع این روتر می‌تواند نیازهای رایج شما را پوشش داده و علاوه بر آن امکان اتصال به شبکه‌ی 4G رابدون نیاز به موبایل یا ابزارهای هوشمند برایتان میسر کند.

نرم‌افزار و امکانات

کنترل کامل روتر از طریق مرورگر و آدرس پیش‌فرض 192.168.1.1 میسر است. در ابتدا با یک ویزارد ساده‌ی چند مرحله‌ای روبرو می‌شوید. تنها یکی دو دقیقه زمان نیاز دارید تا تنظیمات را انجام داده و سپس روتر شروع به ارائه خدمات کند.

tplink09 7ad22

اگر مایل باشید تا بخش‌های مختلف روتر را بصورت دستی تنظیم کرده و تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید نیز، همه چیز از طریق یک رابط کاربری سر راست و ساده در اختیارتان قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین موردی که در این روتر کمبود آن حس می‌شود نبود قابلیت سوئیچ کردن خودکار بین حالت 3G/4G و Wireless Router در صورت قطع شدن یکی از کانکشن‌ها است. این بدین معنی است که اگر یکی از طرق دسترسی به اینترنت به هر دلیلی قطع شود باید بصورت دستی وارد پنل مدیریت روتر شده و حالت دیگری را انتخاب کنید تا مجددا به اینترنت متصل شوید و این فرایند بصورت خودکار انتخاب نمی‌شود. 

tplink01 38168

یکی از دغدغه‌های کاربران مخصوصا در داخل کشور، میزان اینترنت مصرفی است. در بخش Data Setting کاربر می‌تواند برای مصرف خود محدودیت اعمال کند. مثلا می‌توانید تنظیم کنید که ماهیانه بیشتر از ۴ گیگابایت اینترنت استفاده نکنید. علاوه بر این می‌توانید تعیین کنید که اگر میزان مصرف‌تان از حد مشخصی بیشتر شد به شما هشدار داده شود تا متوجه شوید که چیزی از حجم ترافیک مد نظرتان باقی نمانده است.

tplink05 14aeb

قابلیت جالب دیگر که برای پدر و مادرها می‌تواند بسیار مفید باشد، حالت کنترل والدین است که با فعال کردن آن می‌توان تعیین کرد که مثلا یک ابزار خاص مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت یا تلفن هوشمند با مک آدرس مشخص در چه ساعاتی در روز اجازه‌ی اتصال به اینترنت را داشته باشد. به این ترتیب تنها در آن ساعات مشخص روتر جریان اینترنت را به ابزار مشخص باز می‌گذارد و در ساعات دیگر آن را مسدود می‌کند.

tplink12 a3748

رابط کاربری انتخاب ساعات فعال برای ابزار نیز بسیار ساده است و تنها کافی است ساعات مد نظر را سبز کنید:

tplink11 3d039

 در بخش Status به سادگی می‌توانید نمای کلی از کل وضعیت روتر بدست آورید و اطلاعات مفیدی شبیه به آنچه در پایین آمده را مشاهده کنید:

tplink08 d8191

 اگر مایل هستید تا به یک ابزار خاص همواره یک آدرس IP مشخص را اختصاص دهید، در بخش LAN Setting امکان کنترل DHCP وجود دارد. به این ترتیب می‌توانید به عنوان مثال به استوریج یا پرینتر یا موبایل خود یک IP مشخص را اختصاص دهید تا هر زمان به روتر متصل می‌شود همان آی‌پی را دریافت کند.

تی پی لینک

عملکرد

برای آزمایش روتر ما آن را به مدت یک هفته در شبکه‌ی داخلی زومیت استفاده کردیم و سیم کارت هر سه اپراتور همراه اول، رایتل و ایرانسل را در آن قرار دادیم. روتر MR200 به سادگی به هر سه شبکه متصل شد و اینترنت آن‌ها را نیز بسته به کیفیت هر کدام اپراتورها بین شبکه به اشتراک گذاشت. بخش روتر نیز به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و در آزمایش ما ۱۰ کامپیوتر و ۴ تلفن هوشمند به آن متصل شد و بدون مشکل کار کرد. البته در این مدت یک بار اتفاق افتاد که روتر دچار مشکل شد و مجبور به ریست کردن آن شدیم تا مجدد به کار خود ادامه دهد. از نظر پوشش شبکه‌ی بی‌سیم نیز ما آن را در فضای حدود ۱۵۰ متری و در اتاق‌های مختلف آزمایش کردیم و سیگنال در همه‌جا به خوبی در دسترس بود.

جمع‌بندی

روتر MR200 یک ابزار مناسب برای کاربران خانگی و شرکت‌های کوچک است تا بتوانند علاوه بر امکانات روترهای رایج بازار به شبکه‌ی 4G یا 3G نیز متصل شوند. این ابزار از شبکه‌ی بی‌سیمِ پر سرعت AC پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال ابزارهای بی‌سیم و سیمی را به یکدیگر ممکن می‌کند.

رابط کاربری نرم‌افزار این روتر بسیار ساده و کاربر پسند است و در عین حال امکانات متنوع و کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تی پی لینک

تنها مشکلی که می‌توان به این روتر وارد کرد، نبود امکان سوئیچ کردن خودکار بین حالت 3G یا منبع دیگر مانند برادبند است که به واسطه‌ی آن اگر اینترنت یکی از منابع قطع شود، کاربر باید بصورت دستی وارد رابط کاربری نرم‌افزار شده و منبع را تغییر دهد.

تی‌پی‌-لینک قیمت اولیه این روتر را حدود ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده است، اما این شرکت به زومیت اعلام کرده که در چند روز ابتدایی فروش این محصول که از هفته‌ی آینده شروع می‌شود، تخفیف قابل ملاحظه‌ای را برای آن در نظر خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات