ساخت هواپیمای مسافربری از فیبرکربن

سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸
مطالعه 3 دقیقه
شرکت هواپیمایی قطر به تازگی یک هواپیمای مسافربری جدید را در ناوگان خود به کار گرفته است. بدنه‌ی این هواپیما از فیبر کربن و پلاستیک ساخته شده و نسبت به هواپیماهای امروزی سبک‌تر و کارامد‌تر است. همچنین برای جلوگیری از به هم خوردن ساعت زیستی بدن و حس کلافگی بعد از پروازهای طولانی هم ترفندهایی در ساخت این هواپیما به کار گرفته شده است.
تبلیغات

یکی از اصلی‌ترین نکات منفی سفرهای هوایی طولانی سوای اینکه شما مجبورید در یک محفظه‌ی فلزی بزرگ برای چند ساعت حبس باشید این است که باید زمانی را هم صبر کنید تا بدنتان بعد از رسیدن به مقصد با ساعت منطقه‌ی زمانی جدید هماهنگ شود. اما کمپانی‌های هواپیمایی ایرباس و قطر معتقدند که توانسته‌اند با به کارگیری هواپیمای جدید خود راه‌حلی برای این مشکل بیابند.

هواپیمای A350 XWB که به تازگی ساخته شده است با اعمال مجموعه‌ای از بهبودها برای به حداقل رساندن حس گیج‌کننده‌ای که پس از طی نصف مسیر دور دنیا به سراغ مسافران می‌آید، در جهت حل این مشکل حرکت می‌کند. یکی از نوآوری‌های بزرگ این هواپیما استفاده از سیستم لامپ‌های LED درون کابین است. این لامپ‌ها به صورتی طراحی شده‌اند که در طول سفر با تغییرات خود در واقع بتوانند تغییرات درخشش خورشید را شبیه‌سازی کرده و طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که بدون توجه به ساعت واقعی در آن لحظه با ساعت زیستی بدن شما سازگار شوند. علاوه بر سیستم لامپ‌ها، سیستم فیلتر هوای این هواپیما هم طوری ساخته شده که بتواند در هر دو یا سه دقیقه هوای داخل کابین را بازیابی کند و فشار هوای داخل را در ارتفاع ۶۰۰۰ پایی (۱۸۲۸ متر) به صورت مطلوب نگه دارد. به عقیده‌ی کمپانی ایرباس این کار هم به بهبود حس گیج‌کننده‌ بعد از اتمام سفر هوایی کمک خواهد کرد.

تغییرات انجام شده در این هواپیما تنها به منظور تنظیم ساعت زیستی بدن صورت نگرفته‌اند. در این هواپیما بیش از ۵۰ درصد بدنه‌ از فیبر کربن و پلاستیک ساخته شده است که که به طور قابل توجهی جرم هواپیما را کاهش می‌دهد و طبیعتا مصرف سوخت را در پروازهای طولانی کمتر خواهد کرد. بال‌های بزرگتر و پهن‌تر و دریچه‌های (flap) کارامدتری که بیشتر از اینکه تابع مسیر باد باشند تابع مسیر پرواز هستند. همه‌ی اینها روی هم رفته باعث بهبود ۲۵ درصدی در مصرف سوخت هواپیما نسبت به سایر هواپیماهای هم‌رده می‌شود.

درباره‌ی کارهای انجام شده در بخش آسایش مسافرین هم باید اشاره‌ کنیم که صندلی‌های کلاس اکونومی اندکی عریض‌تر شده و فاصله شان از هم بیشتر شده است و رفت‌وآمد بین ردیف‌ها راحت‌تر است. طراحی داخلی کابین هواپیما بسته به هر کمپانی فرق خواهد داشت و با توجه به نوع تقسیم‌بندی های فضای داخل کابین، می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود بگیرد. آلین دزاتی (Alain De Zotti) مهندس سرپرست برنامه‌ی A350 XWB درباره‌ی این هواپیما گفته است:

ما در حال کار بر روی آینده‌ی این جت هستیم. مسیر توسعه و تکامل این سازه برای دست یافتن به کارکردهای جدید و دگرگون کردن فناوری‌های مرتبط هموار است.

هواپیمایی قطر یکی از اولین شرکت‌های هوایی است که از A350 در ناوگان خود استفاده کرده است. سایر کمپانی‌ها هم استفاده از این هواپیماها را در آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که مسافرت‌های طولانی هوایی باعث بر هم خوردن تمرکز بدنتان می‌شود، این هواپیما می‌تواند در مسیر بهبود این مشکل کمک کند. این هواپیما با هزینه‌ای در حدود ۱۵ میلیارد دلار ساخته شده و ۲۶۰۰ ساعت هم تحت انواع آزمایش‌های پروازی قرار داشته است. طبق آنچه که اعلام شده قرار است این هواپیما بتواند به مدت سی سال کارکرد مفید داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات