رباتی که در فرودگاه‌ها به کمک مسافرها می‌آید

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
ربات پروژه‌ی Spencer آماده است تا به دنیای واقعی در فرودگاه بین المللی آمستردام قدم بگذارد. ماموریت این ربات  کمک به مسافرین برای پیدا کردن مسیرشان در فرودگاه است.
تبلیغات

به کمک محققین دانشگاه اوریبرو سوئد رباتی ساخته شده است که می تواند محیط اطراف خود را رصد کرده و راه صحیح را نشان دهد. پروژه‌ای که متشکل از کمسیونی در اروپا بوده و با همکاری محققین و تاجرین در پنج کشور مختلف مدیریت می‌شود.

آچیم لی لنتال، پروفسور علوم کامپیوتر و مدیر این پروژه تحقیقاتی از دانشگاه اوریبرو می‌گوید:

مسیردهی و هدایت در فرودگاه یک امر کاملا چالش برانگیز است. شیشه‌های زیاد به همراه تغییرات در محیط به علت قرار گرفتن چمدان‌ها و افراد در جای جای مختلف، این پروژه را تبدیل به یک پروژه خاص و منحصر به فرد می کند.

این ربات از ۳۰ نوامبر ۲۰۱۵ به مدت یک هفته در فشار و شلوغی فرودگاه آمستردام به آزمایش گذاشته شد که پس از موفقیت در آن مرحله، در مارس ۲۰۱۶ با حضور کلیه‌ی سرمایه‌گذاران و نمایندگان کمسیون اروپایی و مهمان‌های برجسته‌، این ربات برای آزمایش واقعی آماده  شده و معرفی می‌شود.

ربات مذکور از لحاظ ظاهری، زیبا و دوست‌داشتنی است که با سری ثابت، مسافرین را از یک در به در دیگر راهنمایی می‌کند. محققین از دانشگاه اریبرو این ربات را به پیش‌نیاز‌های مسیریابی نظیر نقشه‌ها مجهز کرده‌اند. این ربات با اشعه‌ی لیزر فاصله‌ی خود را از موانع مختلف اندازه‌گیری می کند.

یکی از نقشه‌های اولیه‌ی که این ربات با آن درگیر است نقشه‌ی تجهیزات و موانع ثابت فرودگاهی نظیر دیوارهاست.

لی لنتال می گوید‌:

مسافران در حال حرکت آنقدرها هم که به نظر می‌رسند چالش اصلی ما نیستند. مسئله‌ی اصلی افراد و موانعی است که به صورت موقت ایستا هستند. یکی از سخت‌ترین بخش‌های این پروژه همین‌ها هستند. به عنوان مثال ما اصلا نمی‌دانیم چمدانی که در وسط سالن قرارگرفته چه زمانی برداشته خواهد شد؛ مسئله‌ای که کار‌ را برای تشخیص مکان از سوی ربات خیلی سخت‌تر می‌کند. از طریق نقشه‌های عمومی که به ربات نشان داده‌ایم، این قابلیت را خواهد داشت تا اجسام موقتا ثابت را مدیریت نماید.

یکی دیگر از قابلیت‌های این ربات توانایی تشخیص رفتار انسان‌ها است تا بتواند بر‌اساس رفتار آنها واکنش نشان دهد. به عنوان مثال زمانی که هدایت دست جمعی افراد را برعهده می‌گیرد تشخیص دهد که آیا گروه به دنبال او می‌آیند یا راهشان را گم کرده‌اند؟

مدیر این پروژه می گوید:‌

به شکل حیرت‌آوری همخوانی تمام اجزاء با یکدیگر سخت است. یک ایراد کوچک در بخشی از خط‌ها شاید به طرز غیر‌قابل پیش‌بینی برای ساعت‌های طولانی شما را درگیر خود کند.

پروژه‌ی ربات توسط محققین راه‌اندازی شده است، اما اولین ایده‌ی آن از سوی هواپیمایی آلمانی KLM کلید خورد؛ جایی که برخی از هزینه‌های ناخواسته بخاطر عدم وجود راهنمایی مسافرین و نرسیدن آنها به پای پرواز به خاطر گم کردن مسیر ایجاد می شد.

آچیم درباره‌ی این فرودگاه می گوید:

ساختاراین فرودگاه ناگهان بازنگری شد و حالا پیدا کردن مسیر در آن خیلی آسان شده است.‌ با همه‌ی اینها پروژه‌ی ربات، یک پروژه‌ی از دست رفته یا بیهوده نیست. کارهای دیگری را هم در دست اقدام داریم که برای فرودگاه‌ها مناسب خواهد بود. به عنوان مثال مسافرینی که پروازشان را از دست داده‌اند و هم اکنون زمان زیادی را برای سپری کردن تا پرواز بعدی دارند، جزء اهداف آینده‌ی ما محسوب می‌شوند. این ربات‌ها به شکلی خواهند بود که این افراد را پیدا کنند و با آنها به زبان‌های مختلف ارتباط برقرار کنند.

در برخی جهات پروژه‌ی ربات برای فرودگاه‌هایی نظیر فرودگاه آمستردام و KLM‌ آلمان‌ آینده‌نگری و گوشه‌هایی دلنشین از آن را نشان می‌دهد؛ اما این تنها فرودگاه‌ها و موزه‌ها نیستند که از این ربات‌ها استفاده خواهند کرد و سایر سازمان‌ها می توانند طبق خواسته‌هایشان از این پروژه استفاده کنند.

به عقیده‌ی لی لنتال آینده‌ی خوبی در انتظار ربات‌ها است؛ او در این رابطه می گوید‌:

اگر مردم بتوانند بدون نیاز به شخص دیگری و تنها با اتکا کمک‌های ربات‌هایشان در خانه‌ی خود به مدت دو سال به عمر خود اضافه کنند، اتفاق خوبی رخ داده است. اما شما باید مراقب موضوعاتی باشید که می‌خواهید ربات‌ها در آن استفاده شوند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات