اسپیس ایکس در آزمایش فردا موشک فالکون را روی خشکی فرود می‌آورد

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
کمپانی اسپیس ایکس پس از ۶ ماه وقفه در پرتاب موشک‌های فالکون ۹ خود، بامداد روز دوشنبه یک راکت دیگر را راهی فضا خواهد کرد. برخلاف دفعات گذشته که موشک پس از ماموریت به سمت یک جایگاه درون دریا باز می‌گشت، این بار اسپیس ایکس سعی دارد تا راکت خود را روی یک جایگاه که در خشکی قرار گرفته، بنشاند.
تبلیغات

اسپیس ایکس پس از انفجار راکت خود که ژوئن سال جاری پرتاب شده بود، برنامه‌‌ی پرتاب موشک‌هایش را که هدف دیگری را نیز دنبال می‌کنند، برای مدتی متوقف کرد. حال پس از گذشت ۶ ماه، این کمپانی بامداد روز دوشنبه راکت فالکون ۹ دیگری را روانه‌ی فضا خواهد کرد. همانطور که اشاره کردیم، پس از وقفه‌ی ۶ ماهه‌، این پرتاب ویژگی دیگری نیز دارد که آن را با پرتاب‌های پیش متمایز می‌کند. اسپیس ایکس تلاش خواهد کرد تا پس از پرتاب این راکت، در فاز بازگشت و نشاندن فالکون ۹، آن را روی جایگاهی که در خشکی واقع شده، بنشاند.

اسپیس ایکس روز جمعه آزمایش روشن کردن موتور‌های راکت فالکون ۹ را بصورت ثابت مورد آزمایش قرار داد. طی این آزمایش راکت مورد نظر که بامداد فردا پرتاب خواهد شد، بدون مشکل خاصی کار کردند. اسپیس ایکس در هفته‌های اخیر تست‌های مختلف پیش از پروازی را به انجام رسانده است. یکی از چالش‌های پیش روی اسپیس ایکس در ماه‌های اخیر خنک نگه داشتن بخشی از موشک بوده که فرآیند سوخت و بیرون رفتن گازها از طریق آن صورت می‌‌گیرد. پس از انجام آخرین تست‌ها، ایلان ماسک، میلیاردر کارآفرین دره‌ی سیلیکون با انتشار توییتی خبر از رفع مشکلات و موفقیت آمیز بودن آزمایش‌های ثابت داد.

اولین وظیفه‌ی موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، قراردادن ۱۱ ماهواره‌ی کمپانی Orbcomm در مدار خواهد بود. اما قسمت دوم ماموریت این کمپانی بسیار جالب توجه‌تر است. براساس اطلاعات ارائه شده پس از قرار گرفتن ماهواره‌های مورد نظر در مدار زمین، بخش بزرگی از موشک که دربردارنده‌ی مخازن سوخت و موتور است، از بدنه‌ی اصلی جدا شده و به سوی ایستگاهی که در زمین برای آن در نظر گرفته شده، حرکت خواهد کرد. اسپیس ایکس این بار تصمیم گرفته تا به جای فرود آوردن موشک روی یک جایگاه شناور روی آب، از جایگاه آماده شده روی زمین برای فرود استفاده کند. پرتاب و فرود این موشک در مجتمع شماره‌ی یک این کمپانی در Cape Canaveral انجام خواهد شد. این کمپانی در نظر دارد تا بخش بزرگی از پرتاب‌ها و فرود‌های انجام شده با استفاده از موشک‌های فالکون ۹ خود را از این پایگاه انجام دهد.

اسپیس ایکس در دو پرتاب آخر خود پیش از انفجار فالکون ۹ در ماه ژوئن، تقریبا در حال رسیدن به موفقیت در زمینه‌ی نشاندن موشک روی زمین بود. این کمپانی امیدوار است تا بتواند این بار موشک خود را با موفقیت روی جایگاه بنشاند. اسپیس ایکس در آزمایش بامداد فردا از نسخه‌ی بروز شده‌ی موشک خود که فاکلون ۹ نسخه‌ی ۱.۱ نام دارد، رونمایی خواهد کرد. این موشک با تغییراتی در ساختار موتور همراه شده که قدرت خروجی بیشتری را تولید می‌کند.

همانطور که اشاره کردیم، اسپیس ایکس در آخرین آزمایش خود، دقایقی پس از پرتاب، با انفجار موشک روبرو شد. اسپیس ایکس در ۶ ماه اخیر تحقیقات بسیاری را در رابطه با بهبود فالکون ۹ و پیشگیری از انفجار این موشک در فضا انجام داده است. براساس گمانه‌‌زنی‌ها، احتمال موفق بودن فرود این موشک بیش از ۹۰ درصد پیش بینی شده است.

نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا اسپیس ایکس موفق خواهد شد موشک خود را موفقیت روی زمین بنشاند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات