موشکافی A9X اپل از وجود پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲ هسته‌ای خبر می دهد

چهارشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بدون شک آیپد پرو به قوی‌ترین سیستم-روی-یک-چیپ بازار مجهز است. اما اپل طبق روال همیشگی خود، از ارایه‌ی جزئیات بیشتر در خصوص این پردازنده نیز دوری کرد. به همین دلیل کارشناسان با بررسی عمیق آن به اطلاعات دقیق و جالبی دست یافته‌اند. برای آگاهی از جزئیات این غول دنیای نیمه‌هادی‌ها، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اپل هیچ‌گاه علاقه‌ای به ارایه‌ی مشخصات فنی کامل و جزئیات محصولات خود را نداشته است و همواره به ارایه‌ی آمار مختصری از پیشرفت نسبت به نسل قبلی کفایت کرده است. به همین دلیل متخصصان بعد از ورود محصولات غول کوپرتینو اقدام به بررسی عمیق آن‌ها می‌کنند تا اطلاعات دقیق‌تری در خصوص اقدامات اپل به دست بیاورند.

مقایسه اپل A9x با پردازنده‌های قبلی

نشریات چیپ‌ورکز و اناندتک هفته‌ی گذشته را سخت مشغول بررسی جدید‌ترین و قوی‌ترین محصول اپل کرده‌اند. پس از بررسی عمیق کارشناسان نشریات مذکور، مشخص شده است که این سیستم روی چیپ با لیتوگرافی ۱۶ نانومتری FinFET توسط شرکت TSMC ساخته شده است. مساحت کل A9X برابر ۱۷۲ میلی متر مربع است که آن را کمی بزرگتر از A6X و A8X و کوچکتر از A5X قرار می‌دهد. 

مقدار زیادی از مساحت سیستم روی چیپ A9X اپل به پردازنده‌ی گرافیکی ۱۲ هسته‌ای شرکت ایمجینیشن تکنولوژی اختصاص یافته است که این پردازنده‌ی مرموز حتی در لیست محصولات تولیدی این شرکت قرار ندارد. A9 به پردازنده‌ی گرافیکی PVR GT7600 با ۶ هسته‌ی پردازشی مجهز شد در حالی که پردازنده‌ی گرافیکی A9X نمونه‌ای مابین GT7800 با ۸ هسته و GT7900 با ۱۶ هسته است. اپل با جای دادن این پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای با پهنای باند ۱۲۸ بیتی به A9X امکان سرعت انتقال اطلاعات فوق‌العاده‌ی ۵۱.۲ گیگابیت بر ثانیه میسر شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید پردازنده‌ی انویدیا X1 که طبق ادعای شرکت سازنده‌اش توانایی گرافیکی در حد کنسول‌های نسل هفتم را دارد، از پهنای باندی برابر با ۲۵.۶ گیگابیت بر ثانیه برخوردار است.

معماری پردازنده اپل a9x

اپل در A9X از سطح سوم حافظه‌ی کش استفاده نکرده است که این مساله کمی عجیب است. می‌توان احتمال داد که پهنای باند بالا باعث شده است تا اپل در حال حاضر نیازی به استفاده از حافظه کش L3 نبیند. این احتمال نیز وجود دارد که اپل هنوز به قابلیت مصرف بهینه‌ی L3 نیاز ندارد. با این حال علی‌رغم غیبت حافظه‌ی سطح سوم، سیستم روی چیپ A9X قدرتمند‌ترین پردازنده‌ی حال حاضر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات