گزارش مالی بلک بری در سه ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۵: استقبال از روزهای خوب با کاهش ضرردهی

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به نظر می‌رسد نفس روزهای بد برای بلک بری به شماره افتاده؛ چراکه انتشار گزارش مالی سه ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۵ این کمپانی کانادایی امید‌ها برای بهبود وضعیت را بیش از پیش قوت بخشیده است. براساس گزارش منتشر شده ضرر خالص این کمپانی به سه سنت در ازای هر سهم کمپانی کاهش یافته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بلک بری دیروز گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۶ خود را منتشر کرده که براساس آن به نظر می‌رسد روزهای خوب برای این کمپانی همچون گذشته تکرار خواهد شد. بهبود وضعیت کمپانی را باید به حساب در پیش گرفتن سیاست‌هایی خواند که بلک بری در جهت بهبود اوضاع و ساختار خود در پیش گرفته است. همانطور که می‌دانید بلک‌بری یکی از نام‌های قدیمی فعال در حوزه‌ی تولید گوشی‌های هوشمند است؛ اما به نظر می‌رسد این کمپانی موفق شده که برخلاف سایر کمپانی‌های قدیمی که این روزها فقط نامی از آن‌ها باقی مانده، دوباره به میدان کارزار بازگشته و همچون گذشته دوستداران سبک و سیاق گوشی‌های بلک‌بری را راضی کند.

انتشار گزارش مالی کمپانی در سه ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۱۶ نشان از این دارد که ارزش سهام کمپانی ۱۳ درصد افزایش یافته و میزان ضرردهی نیز بیش از پیش کاهش یافته است. همانطور که اشاره کردیم این مهم از طریق در پیش گرفتن سیاست‌هایی نظیر بازاریابی استراتژیک و سرمایه‌گذاری در دو حوزه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار رقم خورده است. شاید یکی از محصولاتی که توانسته نقش تاثیرگذاری در بهبود وضعیت بخش سخت‌افزار داشته باشد، گوشی‌هوشمند بلک بری Priv است که مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید روانه‌ی بازار شد.

در کنار عرضه‌ی پریو، بلک بری سیاست‌های جدیدی را در رابطه با فروش گواهی خود در پیش گرفته که از این‌رو نمی‌توان موفقیت بخش نرم‌افزار را نیز دست کم گرفت. همچنین توسعه‌ی انواع نرم‌افزار‌های کاربردی برای پلتفرم‌ها باعث شده تا درآمد این بخش افزایش یافته و علاوه بر گسترش نام و نشان بلک بری، وضعیت مالی کمپانی بهبود یابد.

نگاهی به گزارش مالی این کمپانی می‌تواند تمام موارد ذکر شده را اثبات کند. همانطور که اشاره کردیم کمپانی بلک بری که در شهر انتاریو کانادا مستقر است، با کاهش ضرردهی به سه سنت در ازای هر سهم موفق شده تا میزان ضرردهی خالص خود را به کمتر از ۱۵ میلیون دلار کاهش دهد. گمانه‌های کارشناسان نشان از رقم خوردن ضرری ۱۴ سنتی به ازای هر سهم برای این کمپانی داشت که انتشار این گزارش مالی، خط بطلانی بر تمام این پیش‌بینی‌ها کشید. درآمد بلک بری از محل نرم‌افزار به بیش از دو برابر افزایش یافته و بخش سخت‌افزار نیز به لطف محصولاتی نظیر پریو با افزایش ۱۳ میلیون دلاری درآمد روبرو شده و مجموع درآمد آن از ۲۰۱ میلیون دلار به ۲۱۴ میلیون دلار افزایش یافته است.

 جان چن، مدیر عامل بلک‌بری وعده داده که با وضعیت رو به بهبود بلک بری انتظار می‌رود تا این کمپانی از سال مالی ۲۰۱۷ که از ابتدای ماه مارس ۲۰۱۶ آغاز می‌شود، دوباره به سوددهی برسد. چن حتی به این موضوع اشاره کرده که بلک بری می‌توانسته در سه ماهه‌ی سوم گزارش بهتری را داشته باشد، اما سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک صورت گرفته که نتیجه‌ی آن در آینده‌ی مشخص خواهد شد، باعث شده تا آنچه که امروز می‌بینیم، ماحصل تلاش سه ماهه‌ی بلک بری باشد.

bbint 27e5c

افزایش درآمد بلک بری در بخش سخت‌افزار را می‌توان به قطع یقین به حساب عرضه‌ی گوشی هوشمند چون Priv گذاشت. با وجود اینکه بلک بری در مقایسه با سه ماهه‌ی پیش تعداد کمتری گوشی هوشمند به فروش رسانده، اما درآمد بیشتری را کسب کرده است. براساس گزارش منتشر شده بلک بری تنها ۷۰۰٫۰۰۰ دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسانده که ۱۰۰٫۰۰۰ دستگاه کمتر از سه ماهه‌ی پیش از آن است؛ اما افزایش میانگین قیمت گوشی‌های به فروش رفته از ۲۴۰ دلار به ۳۱۵ دلار باعث شده تا درآمد کمپانی افزایش داشته باشد. چن در رابطه با وضعیت گوشی‌های هوشمند، مهاجرت به اندروید را یک گزینه‌ی ممکن خوانده و به این موضوع اشاره کرده که در پیش گرفتن این سیاست باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که توقف فعالیت در حوزه‌ی سخت‌افزار یکی از گزینه‌هایی است که هنوز هم احتمال در پیش گرفتن آن وجود دارد.

جان چن در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

من به این موضوع اشاره کرده‌ام که اگر در حوزه‌ی سخت افزار قادر به درآمدزایی نباشیم، از این حوزه‌ بیرون رفته و فعالیت خود را متوقف خواهیم کرد. ما پروژه‌های نرم‌افزاری زیادی داریم که می‌توانیم روی آن فعالیت کرده و درآمدزایی کنیم. فعالیت در حوزه‌ی نرم‌افزار فقط محدود به اندروید نبوده و محصولات اپل و ویندوزفون مایکروسافت نیز شامل این موضوع خواهند بود.

حال باید دید که وضعیت برای بلک بری در فصل‌های آتی به چه ترتیب خواهد بود؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات