تماشا کنید: طراحی کیف ضد انفجار برای جلوگیری از آسیب هواپیما در اثر انفجار بمب‌

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
تاریخ صنعت هوانوردی سانحه‌های هوایی بسیاری در پیشینه‌ی خود دارد که به دلیل بمب‌گذاری درون هواپیما رخ داده است. حال محققان موفق به توسعه‌ی ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند هواپیماهای مسافربری را در مقابل چنین حوادثی محافظت کند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با وجود کنترل‌های شدید امنیتی برای ورود مسافران به هواپیماهای مسافربری بارها اتفاق افتاده تا حوادثی نظیر بمب‌گذاری درون هواپیما‌های تجاری رخ دهد. حال شماری از دانشمندان موفق به یافتن ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند از تکرار شدن چنین حوادث ناگواری که در اثر انفجار بمب درون هواپیما رخ می‌دهد، جلوگیری کند. براساس اطلاعات ارائه شده این ماده‌ی مقاوم در قالب یک ساک ارائه شده که می‌تواند جا دادن بار مسافران درون خود، در صورت انفجار از آسیب دیدن هواپیما و در نتیجه ایجاد هرگونه حادثه‌ی بزرگ جلوگیری کند.

همانطور که اشاره کردیم، این ماده در قالب یک کیف که Fly-Bag نام دارد، تولید شده و می‌تواند با جا دادن بار و کیف مسافران درون خود، درصورت انفجار سایر قسمت‌های هواپیما را از آسیب محافظت کند. اطلاعات ارائه شده حکایت از این دارد که این کیف از مواد مستحکمی نظیر Aramid تشکیل شده است. این ماده نوعی فیبرمصنوعی است که شامل لایه‌های مقاوم در برابر گرما بوده و از آن در ساخت زره‌های مورد استفاده توسط افراد نیز استفاده می‌شود.

این ماده‌ی انعطاف پذیر می‌تواند قدرت ناشی از انفجار را دفع کرده و همچنین از پرتاب شدن قطعات در اثر انفجار، جلوگیری  کند. این کیف مقاوم توسط دانشمندان اروپایی توسعه یافته که در طراحی آن محققانی از کشور‌های سوئد، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و هلند نیز شرکت داشته‌اند.

فلای-بگ برای اولین بار در دانشگاه شفیلد مورد آزمایش قرار گرفته است. در مرحله‌ی بعد این آزمایش در شرایط واقعی درون هواپیما‌هایی نظیر بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس اِی-۳۲۱ مورد آزمایش قرار گرفته است. در ویدیوی زیر می‌توانید عملکرد این کیف ضد بمب را مشاهده کنید. همانطور که می‌بینید، این کیف قادر است شدت انفجار را به راحتی کنترل کرده و از آسیب دیدن سایر قسمت‌ها جلوگیری کند. دانشمندان در تلاش هستند تا مقاومت این کیف را برای کنترل بمب‌های قوی‌تر افزایش داده و در نتیجه از پیش آمدن سانحه‌هایی که در اثر انفجار بمب درون هواپیما‌ها رخ می‌دهد، جلوگیری کنند.

لینک دانلود

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات